کد خبر: ۳۳۸۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۴ - ۲۲ تير ۱۴۰۰
واکسیناسیون کرونا قرار بود از روز شنبه با تزریق ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار دوز تزریق روزانه شتاب بگیرد، اما این وعده محقق نشد و تنها به ۱۰۰ هزار دوز در روز رسیده است؛ اگر با سرعت فعلی واکسیناسیون انجام شود رسیدن به ایمنی جمعی زمان بسیار زیادی را می‌خواهد.
قلم‌نیوز: جمعه این هفته سعید نمکی وزیر بهداشت دوران پاندمی کرونا در ایران وعده داد که از روز شنبه ۱۹ تیر ماه واکسیناسیون روزانه به ۴۰۰ هزار دوز روز خواهد رسید و عنوان این وعده را «واکسیناسیون پر قدرت» نامید. شنبه آمد و در آن روز تنها ۶۸ هزار دوز واکسن تزریق شد، روز بعدش نیز به زور به ۱۰۰ هزار دوز تزریق رسید.

واکسیناسیون در ایران با تزریق واکسن‌های اسپوتنیک بر روی جامعه آغاز شد و در ادامه با سرعت پایینی تداوم و با همین روند کار خود را ادامه می‌دهد. این روند در حالیست که بر اساس گزارش شبکه CNN، تا امروز بیش از ۳ میلیارد و ۴۲ میلیون دوز واکسن کووید ۱۹ در سراسر جهان تزریق شده و روزانه بیش از ۳۰ میلیون نفر از جمعیت دنیا، حداقل یک دوز واکسن کووید ۱۹ را دریافت می‌کنند؛ این در حالیست که در ایران تا امروز فقط ۲.۹ درصد از کل جمعیت مشمول دریافت واکسن در ایران، اولین دوز واکسن را دریافت کرده و از این جمع هم، فقط ۱.۹ درصد، با دریافت دوز دوم، به‌طور کامل واکسینه شده‌اند. این در حالیست که مسئولان وزارت بهداشت این ادعا را دارند که تا امروز بیش از ۵ درصد جمعیت واکسینه شده‌اند.

زمان لازم برای واکسینه شدن جمعیت هدف با سرعت‌های گوناگون

از سوی دیگر در روز‌های گذشته بسیاری از اعضای جامعه پزشکی و کارشناسان کنترل پاندمی کرونا بر لزوم سرعت بخشی به واکسیناسیون عمومی علیه کرونا تأکید کرده‌اند؛ چند وقت قبل حمید سوری رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید ۱۹ با بیان اینکه اگر بخواهیم کرونا را مدیریت کنیم باید میزان واکسیناسیون روزانه بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار در روز باشد گفت: «این در حالیست که در حال حاضر میزان تزریق واکسن روزانه بین ۲۰ هزار دوز تا ۴۰ هزار دوز است.»

تا ۱۶ تیرماه به صورت میانگین روزانه ۴۴ هزار و ۲۰۰ دوز واکسن کووید ۱۹ تزریق شده است و پس از آن با واردات حجم زیادی از واکسن به کشور تازه میانگین روزانه تزریق واکسن به کشور به ۵۶ هزار و ۱۰۰ دوز رسید که نمکی وعده واکسیناسیون پر قدرت با تزریق روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ دوز واکسن در روز را داد. این وعده همانطور که در سطور ابتدایی مورد اشاره قرار گرفت عملی نشد.

اگر حداکثر تزریق روزانه بعد از شنبه موعود را که حدود ۱۰۰ هزار دوز تزریق بود را با جمعیت هدف واکسیناسیون که ۶۰ میلیون نفر است و روز‌های سال در نظر بگیریم، درخواهیم یافت در یک سال حدود ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن تزریق خواهد شد که این جمعیت، ۳۹ درصد جمعیت هدف واکسن در کشور را شامل می‌شود که این افراد نیز تنها یک دوز واکسن را دریافت خواهند کرد و پوشش سراسری واکسیناسیون جمعیت باقی مانده برای یک دوز دیگر حداقل دو سال دیگر طول خواهد کشید.

واکسن مورد نیاز برای ایمنی جمعیت ۶۰ میلیون نفر، ۱۲۰ میلیون دوز اعلام شده است و با سرعت کنونی واکسیناسیون یعنی تزریق ۱۰۰ هزار دوز در روز، یک سال و یک ماه طول خواهد کشید تا کل این جمعیت هر دو دوز واکسن را دریافت کنند. در واقع بر اساس جمعیت هدف، واکسیناسیون با هر دو دوز به زمانی بیش از سه سال نیاز خواهد داشت و در این مدت مشخص نیست چه پیک‌های دیگری با چه واریانت‌هایی در کار خواهد بود. این در حالیست که برخی کشور‌ها مانند امارات، مالت، شیلی و مغولستان علاوه بر جمعیت هدف، واکسیناسیون سایر گروه‌های دیگر را نیز شروع کرده و در واقع می‌توان گفت سطح پوشش واکسیناسیون آن‌ها به بالای ۱۵۰ درصد رسیده است.

حال اگر وعده وزیر بهداشت تحقق پیدا کند و روزانه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار دوز واکسن تزریق شود ظرف مدت ۸ ماه جمعیت هدف با تزریق ۱۲۰ میلیون دوز (شامل دوز اول و دوم) واکسینه خواهند شد.

میزان پایین واکسیناسیون روزانه هر بار با بهانه‌های مختلفی مانند کارشکنی یا خلاف وعده شرکت‌های خارجی توجیه شده است. این در حالیست که در روز‌های گذشته میزان واردات واکسن افزایش چشمگیری داشته و برخی از واکسن‌های داخلی نیز به تولید انبوه رسیده‌اند.

میزان تزریق واکسن در کشور‌های دیگر

با این حال بسیاری از کشور‌ها جهان از جمله کشور‌های همسایه ایران و حتی برخی از کشور‌های دیگر که حرف چندانی در عرصه بهداشت و درمان ندارند دوز‌های تزریقی واکسن در آن‌ها بسیار بیشتر از میزان روزانه واکسیناسیون در ایران است. در آمریکا میانگین تزریق روزانه به بیش از ۳ میلیون دوز در روز رسیده است که این رکورد از زمان تزریق واکسن کرونا بوده است.

بریتانیا نیز واکسیناسیون عمومی علیه کرونا را با تزریق روزانه ۶۵۰ هزار دوز در روز آغاز کرد و به تدریج این میزان را افزایش داد. در کشور‌های همسایه نظیر ترکیه نیز رکورد ۷۸۱ هزار و ۳۵۱ تزریق در روز ثبت شده است و تاکنون بیش از ۵۰ درصد از جمعیت هدف در این کشور واکسینه شده و به زودی واکسیناسیون در این کشور آزاد خواهد شد. با این حال بیشترین میزان تزریق روزانه واکسن در کشور چین با تزریق ۱۰ میلیون واکسن ثبت شده است. عمده این کشور‌ها بیشتر جمعیت هدف خود را واکسینه کرده و عملا به ایمنی جمعی رسیده‌اند.

گفتنی است مسئولان وزارت بهداشت به جز این وعده‌ها وعده واکسیناسیون ۱۴ میلیون نفر را تا پایان خردادماه داده بودند، اما امروز که در روز‌های پایانی تیرماه قرار داریم بر اساس اعلام این وزارتخانه تاکنون ۴ میلیون و ۹۰۷ هزار و ۵۴۵ نفر دوز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۱۴۹ هزار و ۷۱۲ نفر نیز دوز دوم را دریافت کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۷ میلیون و ۵۷ هزار و ۲۵۷ دوز رسیده است.

منبع: جامعه ۲۴

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: