کد خبر: ۳۳۸۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۲۱ تير ۱۴۰۰
سرانجام از اولین لیست شهرداران احتمالی تهران رونمایی شد. راه‌یافتگان به شورای ششم شهر تهران از همان روز‌های ابتدایی پس از نهایی‌شدن نتایج انتخابات جلسات خود را برای تعیین شاخص‌های شهردار آینده تهران برگزار کردند.
قلم‌نیوز: در خبر‌های غیررسمی نام گزینه‌های اصلی هم به چشم می‌خورد؛ اما از سوی راه‌یافتگان ششم این اسامی تکذیب می‌شد و آن را در حد رای‌زنی‌های رسانه‌ای مطرح می‌کردند، هرچند همه آن اسامی در لیست بلند ۴۱‌نفره هم حضور دارند.

لیستی که تلاش کرده دل همه فعالان سیاسی همسو را به دست بیاورد و حتی نام کسانی هم که هیچ شانسی برای شهرداری آینده تهران برایشان متصور نیست در آن به چشم می‌خورد. برخی از این اسامی همین که در لیست شهردار آینده تهران نامشان مطرح شده، برایشان کفایت می‌کند، برخی یادآوری هستند برای پست‌های احتمالی در آینده، برخی نام‌ها هم که حضورشان در دولت قطعی است هم سیاسی‌کاری شورای ششم را از همین ابتدا مشخص می‌کند.

نام معصومه آباد که حتی برای انتخابات شورای شهر تهران هم به دلیل بیماری کاندیدا نشد، در لیست شهرداران تهران دیده می‌شود یا مرضیه وحید‌دستجردی به‌عنوان یکی دیگر از گزینه‌های شهرداری نگرانی حضور ویترینی و نمایشی زنان در مدیریت شهری را زنده می‌کند. در این لیست حضور نظامیان هم چشمگیر است، حضوری که با وعده شهردار متخصص و از بدنه شهرداری همخوانی ندارد.

اسامی‌ای که نامشان در پرونده معروف یاس مطرح است نیز با شاخص خوش‌نامی چندان نمی‌خواند. در این لیست نام‌هایی که در لیست معروف املاک نجومی هم بوده‌اند، به چشم می‌خورد؛ هرچند از نظر برخی از راه‌یافتگان ششم این لیست و واگذاری‌ها غیر‌قانونی نبوده و موارد غیرقانونی از سوی قوه قضائیه پیگیری شده است.

قبل از انتشار لیست ابتدایی گزینه‌های شهرداری تهران بیانیه‌ای از سوی راه‌یافتگان شورای ششم منتشر شده بود که از مردم درخواست شده که گزینه‌های خود را برای شهرداری معرفی کنند؛ اما روز گذشته قبل از مهلت اعلام‌شده از سوی فراخوان یعنی ۲۲ تیرماه، لیست اولیه منتشر شد و مشخص نشد از این نام‌ها چند نفر از سوی مردم بیان شده‌اند.

در این بیانیه ۱۰ شاخص به‌عنوان شاخص‌های مورد قبول مطرح شده که قوت تفکر و عمل انقلابی با روحیه جهادی، فهم اقتصادی و توانمندی در تأمین منابع مالی شهر، ساده‌زیست و پاکدست بودن، برخوردار از روحیه مبارزه با فساد و فاقد تعارض منافع، مراقبت نسبت به اطرافیان و منتسبان و عدالت‌محور بودن، آشنایی کلی با قوانین، ساختارها، فرایند‌های مدیریت شهری و شناخت تهران و مسلط بر نظام مسائل شهر تهران، سابقه و تجربه مدیریتی موفق (اجرای پروژه‌های مهم و موفق)، توانایی اجماع‌سازی (قدرت مذاکره و تعامل با مجلس، دولت و سایر نهادها/ توانایی کارکردن با سلائق متنوع/ اجماع سیاسی کلان)، دارای رویکرد تحول‌گرا و جوان‌گرا و شناخت و نگاه فرهنگی- اجتماعی، قابلیت رهبری و توانایی تشکیل تیم قوی و شبکه کاری منسجم و توان به‌کارگیری بدنه شهرداری و مدیران جوان، قابلیت ایجاد تعاملات اجتماعی و ارتقای مشارکت و روحیه مردمی و میزان هماهنگی و همسویی با مصوبات شورای شهر منتخب موارد اعلام‌شده بود.

در لیست اولیه نام‌هایی هستند که حضورشان در دولت قطعی است و تکرار آن در لیست نشانه تلاش برای ارتباط‌گیری با دولت است و نشان می‌دهد شورای ششمی‌ها از همان ابتدا در انتخاب شهردار دنبال بزرگ‌نمایی گزینه‌های‌شان هستند. فرهاد رهبر، پرویز فتاح، رستم قاسمی، محمد مخبر، صولت مرتضوی، سعید محمد، علی نیکزاد و سردار وحیدی از گزینه‌هایی هستند که شانس حضورشان در دولت بالاست.

اسامی پرحاشیه هم در این لیست کم نیستند، تخصص‌گرایی در حوزه شهری با وجود پر‌تکرار سرداران و نظامیان که آشنایی با فضای تخصصی اداره شهر تهران ندارند هم با شعار‌های ابتدایی همخوانی ندارد و بیشتر به دنبال لیستی با نام‌های بزرگ بوده‌اند و روند تخصصی برای انتخاب شهردار که پیش‌از‌این بار‌ها از سوی راه‌یافتگان ششم مطرح شده بود، با این لیست همسویی ندارد.

ناصر امانی یکی از راه‌یافتگان به شورای ششم، به رسانه‌ها گفته این لیست ابتدایی است و ممکن است هر‌کدام از منتخبان برداشتی از شاخص‌هایی تعریف‌شده داشته باشند. معیار‌های ما کمّی است نه کیفی و این اسامی غربال می‌شوند، ممکن است برخی از افراد پیشنهادشده خودشان این مسئولیت را نپذیرند. برخی به دولت بروند. تعدادی حکم از سوی مقام معظم رهبری دارند و برخی نیز بازنشسته هستند که طبق قانون امکان شهردار‌شدن را ندارند.

او تأکید می‌کند در مرحله نخست همه منتخبان آزاد بودند که هر اسمی را مطرح کنند؛ اما به نظر من از این لیست ۱۰ گزینه انتخاب و سه نفر به مرحله بعدی می‌روند؛ اما ما روی قول‌مان برای انتخاب شهرداری متخصص از بدنه شهرداری هستیم.

امانی یادآورمی کند که تأکید ما بر نیروی انقلابی و مدیر جهادی و ولایی است، کسانی که در حوزه فعالیت خود تغییرات چشمگیری ایجاد کرده‌اند و عملکرد خوبی هم داشته‌اند که از نظر برخی از اعضا با این شاخص‌ها منطبق بوده و برای همین نام‌شان مطرح شده است.

در این جدول سه طیف در شورا تعریف شده، راه‌یافتگان نزدیک به محمدباقر قالیباف، پرویز سروری و مهدی چمران. در ستون آخر بر‌اساس نزدیکی سیاسی افراد احتمال معرفی از سوی هر طیف مطرح شده که ممکن است دقیق نباشد.

منبع: شرق

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: