کد خبر: ۳۳۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۱ - ۱۵ تير ۱۴۰۰
شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز سه‌شنبه ۱۵ تیرماه با رشد ۲۶ هزار و ۵۷۰ واحدی به رقم یک میلیون و ۲۸۱ هزار و ۱۳۲ واحد رسید. در این روز شاخص کل ۲.۱۲ درصد و شاخص هم‌وزن ۱.۳۳ درصد رشد کردند
قلم‌نیوز:شاخص کل بورس تهران امروز هم کار خود را با جهش قابل توجه ۲۵ هزار واحدی آغاز کرده است. این اتفاق تنها در یک ساعت ابتدای بازار افتاده و اغلب نماد‌های شاخص‌ساز به صف خرید رسیده‌اند. احتمالا امروز باید شاهد رکوردشکنی افزایش روزانه شاخص بورس در سال ۱۴۰۰ باشیم. تا اینجای کار شاخص کل ۱.۹۶ درصد و شاخص هم‌وزن ۱.۱۴ درصد رشد کرده و نماد‌های فارس، فولاد، فملی، شستا، پارسان، وغدیر و شپنا بیشترین تاثیر را در ثبت این جهش داشته‌اند و باعث شده‌اند شاخص به محدوده یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحدی برسد.

افزایش قیمت سهام در ۸۰ درصد نماد‌ها

در ساعات ابتدایی معاملات امروز سه‌شنبه ۱۵ تیرماه ۱۴۰۰ از بین ۲۹۶ نماد معامله شده در بورس حدود ۲۳۵ نماد با افزایش قیمت سهام مواجه شده‌اند و تنها ۶۱ نماد در مسیر صعودی شاخص کل همراهی نمی‌کنند. موضوعی که نشان می‌دهد امروز شاهد افزایش قیمت قیمت سهام در حدود ۸۰ درصد نماد‌ها هستیم. در بازار فرابورس هم از بین ۲۱۴ نماد معامله شده، ۱۲۳ نماد روند صعودی در پیش دارند و ۹۱ نماد ارزش سهام خود را از دست داده‌اند.

سهامداران دوباره به نمادهای شاخص‌ساز روی خوش نشان دادند. با وجود خبر مثبتی که شستا روز گذشته منتشر کرد، قابل پیش‌بینی بود که امروز شاهد بازاری صعودی باشیم، اما جهش اینچنینی تنها با بازگشت اعتماد به بورس امکان‌پذیر است. امروز اغلب نمادهای گروه شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی و نه‌تنها شستا به صف خرید رسیده‌اند و سبزترین گروه بازار را تشکیل داده‌اند. لیدرهای فلزی بعد از مدت‌ها دل سهامدارانشان را شاد کرده‌اند و شاهد افزایش چهار درصدی قیمت سهام فولاد و فملی هستیم. نمادهای کوچک فلزی هم شرایط خوبی دارند و برای کویر، فجر، فولاژ، فباهنر و کاوه صف خرید تشکیل شده است. در گروه محصولات شیمیایی فارس بعد از مدت‌ها به رنگ سبز درآمده و شاهد تشکیل صف خرید است. پارسان، شفارس، قرن، شیران و پترول از دیگر نمادهای شیمیایی هستند که افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه می‌کنند. سرمایه‌گذاری‌ها، سیمانی‌ها، فرآورده‌های نفتی، هتل و رستوران، خدمات فنی مهندسی، استخراج زغالسنگ، ساخت محصولات فلزی، نیروگاه‌ها و محصولات کاغذی از دیگر گروه‌های سبزرنگ بازار امروز هستند. همچنین از معدود نمادهایی که با حجم معاملات بالا کاهش قیمت پیدا کرده‌اند، می‌توان به وجامی، کرمان، ثغرب، برکت، کاما، فرابورس و غپاذر اشاره کرد.

قدرتنمایی صف خرید در یک پنجم نماد‌ها

۴۶ نماد تا ساعات پایانی معاملات امروز به صف خرید رسیده‌اند. این تعداد حدود ۲۳ درصد یعنی بیش از یک پنجم بازار سرمایه را تشکیل می‌دهند. امروز برای دومین بار تعداد صف‌های خرید از صف‌های فروش پیشی گرفته. چراکه تعداد صف‌های فروش به ۱۰۵ نماد یعنی ۱۶ درصد بازار کاهش پیدا کرده است. البته همچنان ارزش صف‌های فروش بالاتر است. در مجموع بازار امروز حدود هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان صف فروش و ۸۲۰ میلیارد تومان صف خرید تشکیل شده است.

 فملی؛ سنگین‌ترین صف خرید بازار

بعد از صف خرید ۲۱۰ میلیاردی برای عرضه اولیه لطیف، فملی در صدر فهرست سنگین‌ترین صف‌های خرید قرار دارد. ارزش صف فملی امروز به حدود ۵۰ میلیارد تومان می‌رسد. فارس با صف ۳۶ میلیاردی در رتبه دوم قرار گرفته و بورس در ادامه روند صعودی روز‌های اخیر با صف خرید ۳۳ میلیاردی در مقام سوم این فهرست ایستاده است. رمپنا، وغدیر، ونفت، سفارس، فولاژ، کویر، شپای، چدن، بمپنا و شفارس از دیگر نماد‌های دارای صف خرید سنگین با ارزش بیش از ۱۰ میلیارد تومان هستند.

 

غدام؛ سنگین‌ترین صف فروش بازار

صف ۵۵ میلیارد تومانی برای فروش سهام شرکت خوراک دام پارس امروز باعث شده نماد غدام در صدر فهرست سنگین‌ترین صف‌ها قرار بگیرد. سنیر با صف ۵۳ میلیاردی در رتبه دوم و ثالوند با صف ۵۱ میلیاردی در رتبه سوم قرار دارند. کمرجان، کساوه، ثنوسا، کترام، سدبیر و حپترو از دیگر نماد‌های دارای صف فروش سنگین با ارزش بیشتر از ۳۰ میلیارد تومان هستند.

 

جهش ۲۶.۶ هزار واحدی شاخص بورس با کمک هلدینگ‌ها

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز سه‌شنبه ۱۵ تیرماه با رشد ۲۶ هزار و ۵۷۰ واحدی به رقم یک میلیون و ۲۸۱ هزار و ۱۳۲ واحد رسید. در این روز شاخص کل ۲.۱۲ درصد و شاخص هم‌وزن ۱.۳۳ درصد رشد کردند که نشان می‌دهد شرکت‌های کوچک هم در روند صعودی شاخص همراه بودند، اما شرایط برای نماد‌های شاخص‌ساز بهتر بود. از جمله آن‌ها می‌توان به فارس، فولاد، فملی، شستا، پارسان، وغدیر و شپنا اشاره کرد که بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص کل گذاشتند. امروز هولدینگ‌ها یا شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی رهبری بازار را بر عهده داشتند و سبزترین گروه در نقشه بودند.


هولدینگ‌ها، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی تا پایان معاملات روند صعودی خود را حفظ کردند تا جهش ۲۶ هزار واحدی شاخص بورس پابرجا باقی بماند. امروز فولاد و فملی به صف خرید رسیدند و کاوه، فولاژ و فجر افزایش قیمت قابل توجهی را در گروه فلزات اساسی تجربه کردند. پترول، فارس، شلعاب و پارسان از جمله نماد‌های دارای صف خرید در گروه محصولات شیمیایی بودند. اغلب نماد‌های شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی از جمله شستا، وغدیر، وبانک و ونیکی امروز با صف خرید دل سهامدارانشان را شاد کردند. خودرویی‌ها در روند صعودی بازار امروز همراه نبودند. خساپا، خودرو و خگستر نزدیک به قیمت روز گذشته به کار خود پایان دادند. نماد‌های بزرگ دارویی از جمله برکت، دلقما و دیران نه‌تن‌ها افزایش قیمت نداشتند، بلکه بخشی از ارزش خود را از دست دادند. کرمان و ثغرب از گروه انبوه‌سازی شرایط مشابهی داشتند. در سوی مقابل سرمایه‌گذاری‌ها، محصولات غذایی، سیمان، بیمه، استخراج کانه‌های فلزی، هتل و رستوران، نیروگاه‌ها و محصولات فلزی از جمله گروه‌های سبز بازار امروز به حساب می‌آیند.

منبع: فرارو

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: