کد خبر: ۳۳۳۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۱ - ۰۶ تير ۱۴۰۰
جزئیات بورس امروز ششم تیر ۱۴۰۰
شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه ششم تیرماه با رشد چهار هزار و ۷۴۷ واحدی به رقم یک میلیون و ۲۳۸ هزار و ۴۸۶ واحد رسید. در این روز شاخص کل روند پرنوسانی را پشت سر گذاشت و بیش از چهار مرتبه مسیر خود را تغییر داد و نهایتا ۳۸ صدم درصد رشد کرد
قلم‌نیوز:شاخص کل بورس امروز کار خود را با کمی عقب‌نشینی آغاز کرده است. انگار که اغلب سهامداران منتظر بازگشایی نماد شستا هستند تا درباره خرید با فروش سهام خود تصمیم نهایی را بگیرند.

شستا به علت افشای اطلاعات با اهمیت درباره رکوردشکنی احتمالی افزایش سرمایه هزار و ۲۰۰ درصدی، به مدت یک ساعت متوقف شده است. با گذشت ۳۰ دقیقه از شروع بازار شاخص کل روند نوسانی را پشت سر گذاشته و بعد از کاهش سه هزار واحدی روند صعودی به خود گرفته و حالا به کاهش هزار و ۶۰۰ واحدی بسنده کرده است.

انگار که تا شستا بازگشایی نشود، تغییر بزرگی در بورس رخ نخواهد داد.  وضعیت قیمت سهام نماد‌های شاخص‌ساز عموما متعادل است و هر لحظه امکان دارد مجددا شاهد آغاز روند صعودی باشیم.

البته استراحت شاخص کل هم دور از ذهن نیست. تا اینجای کار نماد‌های فولاد، فملی و شپنا بیشترین تاثیر را در کاهش شاخص کل گذاشته‌اند و از طرف دیگر تاپیکو، خودرو، تاصیکو و برکت در تلاش برای افزایش شاخص کل هستند.

بورس در انتظار بازگشایی شستا

به گزارش فرارو، در ساعات ابتدایی معالات امروز یکشنبه ششم تیرماه ۱۴۰۰، از بین ۲۹۸ نماد بورسی معامله شده شاهد افزایش قیمت سهام در ۱۳۶ نماد و کاهش آن در ۱۶۲ نماد هستیم. موردی که نشان می‌دهد اکثریت بازار فعلا قرمزرنگ است، اما اغلب نماد‌های نزولی، کاهش قیمت ناچیزی را تجربه می‌کنند. همچنین در بازار فرابورس و در ساعات اولیه معاملات حدود ۱۰۵ نماد روند نزولی در پیش دارند و ۷۹ نماد در مسیر صعودی گام برداشته‌اند.

قرعه امروز به نام سهامداران گروه خودرو و ساخت قطعات افتاده. گروهی که یک روز با صف خرید و یک روز با صف فروش تلفیقی از اشک و لبخند را برای سهامدارانش به همراه دارد، امروز بیشترین آمار معاملات را در ساعات اولیه بازار تجربه می‌کند. برای اغلب نمادهای گروه از جمله خودرو، خساپا، ختور، خرینگ، خشرق و ختراک صف خرید تشکیل شده و دیگر نمادها هم با سرعت کمتری در مسیر صعودی همراهی می‌کنند.

در گروه صندوق‌های ETF اغلب صندوق‌ها با نوسانات ناچیزی کار خود را آغاز کرده اما صعودی هستند. پالایش و دارا یکم هم کمی‌ عقب‌نشینی کرده‌اند. در بین محصولات شیمیایی تاپیکو زیرمجموعه شستا در آستانه صف خرید قرار دارد و معاملات قابل توجهی در آن انجام شده. دیگر نمادهای عموما سبزرنگ هستند و حدود دو درصد افزایش قیمت پیدا کرده‌اند. غذایی‌ها به لطف تلاش‌ها برای جمع‌آوری صف فروش سنگین غنوش در بین برترین گروه‌های صنعتی از نظر ارزش معاملات قرار گرفته‌اند.

نهادهای مالی همچنان صف خرید دارند و شاهد رشد پنج درصدی قیمت سهام فرابورس، بورس و کالا هستیم. بانک‌ها، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی با کمترین نوسان مواجه شده‌اند و عموما کمتر از یک درصد تغییر قیمت دارند. دارویی‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها، استخراج کانه‌های فلزی، سیمانی‌ها، بیمه و انبوه‌سازی از جمله گروه‌های سبز بازار امروز هستند و شرایط برای بقیه هم چندان نامساعد نیست. 

 شستا شاخص بورس را دو هزار واحد بالا برد

نماد شستا با یک ساعت تاخیر به خاطر توقف کار خود را آغاز کرد و در همان لحظات اول پیش‌گشایش، صف خرید سنگینی برای آن تشکیل شد. اتفاقی که باعث شده شستا پنج درصد افزایش قیمت پیدا کند و به تنهایی شاخص کل را دو هزار و ۲۰۰ واحد افزایش دهد. شستا از برنامه خود برای افزایش سرمایه ۱۲۰۰ درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها خبر داده که از نظر ریالی بزرگترین افزایش سرمایه تاریخ بورس به حساب می‌آید و شستا را به بزرگترین شرکت حاضر در بورس تبدیل خواهد کرد. این عنوان در حال حاضر در اختیار هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس است.

 صف‌های فروش دو برابر صف‌های خرید ارزش دارند

با وجود کاهش چشمگیر ارزش صف‌های فروش و افزایش قابل توجه ارزش صف‌های خرید، همچنان این دو رقم تفاوت دو برابری با هم دارند. طوری که امروز حدود ۱۴۰ نماد یعنی ۲۲ درصد بازار با صف فروش دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی در بازار ظاهر شده‌اند و ۸۸ نماد یعنی ۱۴ درصد بازار سرمایه صف خرید به ارزش هزار و ۵۰ میلیارد تومان دارند. 

 شستا؛ سنگین‌ترین صف خرید بازار

امروز بعد از بازگشایی شستا، صف سنگینی به ارزش ۲۲۳ میلیارد تومان برای خرید سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی تشکیل شد. ارزش صف خرید شستا امروز حتی از صف ۱۵۶ میلیاردی عرضه اولیه لطیف که آن هم از زیرمجموعه‌های شستا به حساب می‌آید، بیشتر است. صف خرید لطیف امروز ۱۵۷ میلیاردی تومانی است. خزامیا با صف ۶۸ میلیاردی تومانی در رتبه سوم ایستاده و پشت سر آن نماد‌های ومدیر، صبا، والبر، کدما، ثفارس، تاپیکو و بورس به چشم می‌خورند.  

 صف فروش تکراری برای نماد‌های بکاب، خزر و ثنوسا

امروز طبق معول سه نماد بکاب، خزر و ثنوسا در صدر فهرست سنگین‌ترین صف‌های فروش قرار دارند. مقام اول با صف ۵۹ میلیاردی به بکاب رطسیده و خزر با صف ۵۶ میلیاردی و ثنوسا با صف ۵۲ میلیاردی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. غدام، کمرجان، کساوه، کترام و ثالوند از دیگر نماد‌های دارای صف فروش با ارزش بیش از ۳۰ میلیارد تومان در بازار امروز هستند.

 رشد ۴.۷ هزار واحدی شاخص به لطف شستا و خودرویی‌ها

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه ششم تیرماه با رشد چهار هزار و ۷۴۷ واحدی به رقم یک میلیون و ۲۳۸ هزار و ۴۸۶ واحد رسید. در این روز شاخص کل روند پرنوسانی را پشت سر گذاشت و بیش از چهار مرتبه مسیر خود را تغییر داد و نهایتا ۳۸ صدم درصد رشد کرد. شاخص هم‌وزن نیز ۳۷ صدم درصد افزایش داشت که نشان می‌دهد شرایط برای شرکت‌های کوچک و بزرگ بورس عینا برابر بوده است.

امروز فولاد و فملی بیشترین تاثیر منفی و شستا، تاپیکو، جم، نوری و خودرو بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص گذاشتند. طوری که نصف رشد شاخص کل به تنهایی برای شستا بوده است. در کنار شستا و زیرمجموعه‌هایش، امروز نماد‌های خودرویی روز خوبی را برای سهامدارانشان به همراه داشتند.

نقشه بازار با وجود رشد شاخص کل، تا پایان معاملات عمدتا به رنگ قرمز درآمد. دارا یکم و پالایش هر کدام یک و نیم درصد ارزش خود را از دست دادند و بعضی صندوق‌های ETF سهامی نیز نزولی شدند. در گروه دارویی‌ها، صف خرید متوالی برکت امروز بالاخره به پایان رسید و قیمت سهام آن تا سه درصد پایین‌تر از قیمت روز گذشته کاهش پیدا کرد.

با این وجود دیگر نمادهای دارویی شرایط خوبی داشتند که از جمله آنها می‌توان به داسوه، دتولید و پخش اشاره کرد. گروه خودرو و ساخت قطعات رنگ سبز خود را تا پایان ساعت کاری بازار حفظ کرد. خساپا، خپارس و خزامیا کارشان را با صف خرید تمام کردند و خودرو حدود چهار درصد رشد کرد. در گروه محصولات شیمیایی تاپیکو به عنوان زیرمجموعه شستا بیشترین آمار معاملات را شاهد بود و صف خرید داشت.

نوری، کلر، شتوکا، شفن و شیران هم شرایط خوبی را تجربه کردند. دیگر نمادهای شیمیایی عموم وضعیت متعادل داشتند. لیدرهای فلزات اساسی امروز عقب نشینی کردند. فولاد، فملی و ذوب هرکدام بین دو تا سه درصد ارزش خود را از دست دادند.

گروه فرآورده‌های نفتی که بیشترین بازدهی ماهانه را در کارنامه خود دارد، امروز با کاهش قیما سهام شپنا، شتران و شبریز مواجه شد. محصولات غذایی و بانک‌ها دیگر گروه های قرمزرنگ بازار امروز بودند. در طرف مقابل نهادهای مالی، سرمایه‌گذاری‌ها، سیمانی‌ها، نیروگاه‌ها و ساخت محصولات فلزی نسبتا شرایط بهتری داشتند.

منبع: فرارو

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: