کد خبر: ۳۳۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۵ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام:
آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: نگذاریم ایران در دعواهای بی‌خود سیاسی که هیچ حاصلی ندارد، گرفتار شود و با تقویت ارتباطات خارجی باعث از رفتن تروریسم شویم.
نگذاریم ایران در دعواهای بی‌خود سیاسی گرفتار شود

آیت الله هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز در مراسم آغاز احداث چهار پست اسکله بندر کاسپین اظهار کرد: ما در منطقه‌ای هستیم که در صورت راه اندازی صحیح می‌تواند جوابگوی توسعه کشور باشد این در حالیست که هیچ یک از کشورها این موقعیت را ندارند.

وی با بیان اینکه مردم انزلی اصرار بر ایجاد و توسعه منطقه آزاد داشتند، افزود: توسعه مناطق آزاد ویژه در اواخر جنگ مطرح و بعنوان یکی از کارهای اساسی عنوان شد؛ طی این فاصله زمانی با جدی شدن تحریم‌ها بسیاری از فرصتها از بین رفت.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: در اطراف خزر کشورهای قزاقستان، روسیه، باکو، ترکمنستان با امتیازات خاص خود هستند اما ایران از امتیازات ویژه تری برخوردار است و به دلیل موقعیت طبیعی ممتاز باعث جذب گردشگر می‌شود. کشورهای مذکور اصرار دارند که دبیرخانه مجموعه کشورهای خزر در ایران برگزار شود تا از همین فضای خوب موجود بهره‌مند شوند.

آیت الله رفسنجانی با بیان اینکه کریدور شمال- جنوب در اواخر دولت من مطرح شد، تصریح کرد: طی سفری که همان زمان به قزاقستان داشتم بنادری در سیاه داشتند لذا تصمیم گرفتیم موقعیت جدیدی را در کشور ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: الان زمان مناسبی برای توسعه ارتباط با روسیه است زیرا آنها آمادگی دارند که با ایران کار کنند؛ وجود منطقه آزاد انزلی، جاده ابریشم جدید، کریدور شمال- جنوب، وجود بنادر از آستارا تا گنبد و پارک گلستان جزء مراکز مهم گردشگر پذیر محسوب می‌شوند که در جذب گردشگر تاثیرات فراوانی دارند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بندر انزلی با توسعه زیرساختها بار دیگر جایگاه موثری در پیشرفت کشور می یابد، تصریح کرد: ساختن اسکله در خزر به دلیل رسوبات موجود سخت تر از جنوب است اما با راه اندازی کریدور شمال-جنوب و همچنین راه آهن ارتباطات کشورها از طریق منطقه آزاد انزلی برقرار میشود که تاثیر بسیاری بر رشد اقتصادی کشور می‌گذارد.

هاشمی رفسنجانی گفت: این آقایانی که با برجام مخالفت دارند و انتظار سقوط برجام را می‌کشند، اشتباه می‌کنند زیرا محاسبه نکردند و اعداد و ارقام را قبول ندارند که ایران با فرصت پیش آمده می‌تواند مانند خورشیدی روز زمین بدرخشد. در این مملکت تحصیلکرده‌های فراوانی داریم که توانایی هدایت فرصت‌های پیش آمده را دارند.

وی با بیان اینکه الان هماهنگی بین دستگاه‌ها برای اجرای طرح‌ها، در حد مطلوب نیست، گفت: منطقه آزاد باید به گونه‌ای باشد که باید به راحتی تولید کنند و صادرات و واردات انجام گیرد، تردد هم به سهولت انجام شود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه چابهار واقعا محدوده طلایی است، افزود: بنادر اروندکنار، آبادان، خرمشهر در جنگ منهدم شدند اما چابهار در فارس موقعیت خوبی دارد، حتی در سالهای بعد از انقلاب انبوهی از امکانات فنی آنجا مستقر شدند؛ باید انچنان آماده شود تا هزار مجموعه پتروشیمی در آنجا شکل گیرد.

هاشمی رفسنجانی اضافه کرد: همکاری محیط زیست در توسعه منطقه آزاد انزلی ضروری است؛ استاندار گیلان کمک کند تا این منطقه بزودی رونق گیرد؛ بزرگراه گیلان - قزوین و خط ریلی را هم بگونه ای آماده کنیم تا مردم با اشتیاق از این مسیر تردد کنند.

وی اضافه کرد: برجام بر خلاف تصور برخی، یک طرفه نیست؛ آنها بیش از ما احتیاج دارند زیرا آنها می‌دانند که در منطقه کشوری مانند ایران وجود ندارد لذا باید ظرفیت ایران را در نظر گرفت و با این دید نگریست؛ جریان تروریسم که اکنون در منطقه ما به جریان رو به توسعه تبدیل شده مسیله آسانی نیست که به زودی عقب نشینی کند زیرا اکنون تروریسم از طریق رسانه های مجازی سعی در جذب اذهان دارد و هرچقدر هم دیوار بتنی در اطراف خود بکشیم تاثیری ندارد.

وی با بیان اینکه تروریسم صادرات خطر دارد، تاکید کرد: دنیا به ایران برای مهار تروریسم احتیاج دارد لذا باید روابط خارجی خود را با دنیا تقویت کنیم که دولت یازدهم در این زمینه، خصوقا در رسمی کردن موقعیت هسته‌ای کشور بسیار موفق عمل کرده است.

هاشمی رفسنجانی گفت: بین برجام و نابرجام خطر است، باید مراقب باشیم و نگذاریم جامعه دچار خطر شود و با حفظ وحدت خود، جامعه را نیز متحد کنیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر تقویت زیرساخت‌ها، گفت: با زیربنای خوب توسعه می‌آید، اگر تنگ نظری‌هایی که شعاریون تحمیل کردند، نبود اکنون تمامی خطوط انرژی از ایران عبور می‌کرد.

وی افزود: نیروهای انسانی خوبی داریم نگذاریم ایران در دعواهای بی‌خود سیاسی که هیچ حاصلی ندارد، گرفتار شود بخصوص با انتخاباتی که برگزار شد و خانم‌ها هم به میدان آمدند و با بهره‌گیری از ظرفیت حضور خانم‌ها زمینه توسعه را فراهم کنیم زیرا حیف است که ایران با منابع الهی که دارد، عقب افتاده باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: