کد خبر: ۳۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۷ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
سمنان - خسارات وسیع در پی بارش شدید و بی سابقه باران، تنها در ۱۲۰دقیقه، چهره سمنان و شهرستان های توابع مانند گرمسار، سرخه و شهر شهمیرزاد را دگرگون کرد و موجبات غافلگیری مردم شد.
سیل به سمنان خسارت وارد کرد/ ریزش ۳منزل مسکونی

هنگامی که ساعت ۲۰شب گذشته نخستین رعد و برق در سمنان پدیدار شد شاید کمتر کسی پیش بینی می کرد که باران تنها در دو ساعت چهره این شهر را آنچنان تغییر دهد که تمام گروه های امداد و نجات استان برای نجات مردم و خودروهای گرفتار در خیابان هایی که به رودخانه بدل شده بودند، اعزم شوند.

بارش ۳۰میلی متری باران از ساعت۲۰ تا ۲۲ و ۱۰دقیقه شامگاه سه شنبه آنقدر عجیب و برای مردم سمنان غریب است که با گذشت کمتر از ۱۰ ساعت از وقوع آن، همچنان فضاهای مجازی و محافل اجتماعی این شهر در بهت فرورفته اند.

بنا به اعلام سامانه هواشناسی سمنان، از ابتدای سال۹۵ تا کنون در این شهرستان تنها دومیلیمتر باران باریده پس می توان تصور کرد بارش ۳۰میلیمتر باران تنها در دو ساعت چه سطحی از شگفتی و غافلگیری را در بین مردم و اهالی سمنان و شهرهای حومه رقم زده است.

سیل به سمنان خسارت وارد کرد/ ریزش ۳منزل مسکونی

تخریب ۳منزل مسکونی در سیل خیابانی

سیل خیابانی شاید پدیده ای کم سابقه است که شاید اهالی موی سپید شهر سمنان هم نمونه آن را به یاد ندارند و این موضوع باعث شد تا شهر سمنان از شب گذشته تا کنون خسارات قابل توجهی را به چشم ببیند.

معاون امداد و نجات هلال احمر استان سمنان در نخستین لحظات پس از اتمام بارندگی تخریب سه منزل مسکونی در این شهر را تائید کرد و گفت: بارش شديد باران باعث آوار و ريزش سه واحد مسكوني در محدوده خيابان حافظ نو در ميدان حافظ، خيابان آستانه در اطراف امامزاده يحيي (ع) و يك واحد مسكوني نيز در خيابان طالقاني شد كه اين حوادث تلفات جاني نداشت.

محمد علی یحیایی با بیان اینکه ۱۰ اكيپ مختلف امداد و نجات هلال احمر در سطح شهر سمنان به نجات خودروها و مردم گرفتار در آبگرفتگي، اعزام شدند، بیان داشت: اكيپ های امدادی هلال احمر با توجه به شرايط اين واحدهای مسكونی، چند واحد مسكونی اطراف خانه آوار شده به ويژه در خيابان آستانه را تخليه كرده اند.

وی افزود: هنوز برای اعلام نظر درباره مصدومان احتمالی کمی زود است ولی این حادثه خوشبختانه تا کنون مصدومی نداشته است.

خسارات قابل توجه بوده است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان نیز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به خسارات سنگین سیل شب گذشته در سمنان، گفت: خسارت به تاسيسات زيرساختي، راه ها، برق شهري در شهرستان سمنان قابل توجه بوده است.

احمدطاهری ضمن بیان اینکه بارش شدید باران آبگرفتگی بی سابقه ای را در شهرستان های سمنان و گرمسار به وجود آورده است، ابراز داشت: خسارات اولیه به تاسیسات می بایست پس از کارشناسی ابتدای بیان شود اما ظاهرا واحدهاي مسكوني و تجاري سمنان در پي بارندگي و جاري شدن سيلاب در معابر شهري، آسيب و خسارت جدی دیده اند.

وی افزود: گروه هاي مختلف از عصر سه شنبه تا بامداد چهارشنبه به دنبال نجات مردم و رهاسازي برخي خودروها از آبگرفتگي بودند و همچنین در حال بررسی خسارات هستند و امیدواریم به زودی حجم خسارات وارده را بررسی کنیم.

سیل به سمنان خسارت وارد کرد/ ریزش ۳منزل مسکونی

۸۰سیل زده سمنانی نجات یافتند

معاون امداد و نجات هلال احمر سمنان نیز درباره وقوع این سیل به خبرنگار مهر گفت: نیروهای هلال احمر ساعاتی پس از برگزاری آئین تجلیل و قدردانی از این سازمان با حضور استاندار سمنان به عملیات امداد و نجات سیل شهر سمنان اعزام شدند و در این بین به ۸۰همشهری امدادرسانی کرده و ۲۵عملیات تخلیه منازل مسکونی از سیلاب را انجام دادند.

علی یحیایی درباره اقدامات هلال احمر درباره سیل درون شهری سمنان، ابراز داشت: هلال احمر تجهیزات اسكان شامل پتو، خوراكی و ... و همچنین شرایط اسكان برای این آسیب دیدگان در سر صحنه را آماده كرد ولی این شهروندان به اسكان در خانه اقوام و بستگان خود اقدام كردند همچنین با تلاش امدادگران هلال احمر از بسیاری از تخریب ها و خسارت ها جلوگیری و از ورود شهروندان و خودروها به معابر آبگرفته به منظور كاهش مشكلات مردم ممانعت شد.

وی ادامه داد: اكیپ های امداد و نجات اكنون در حال آماده سازی مجدد تجهیزات امدادی شامل پمپ، موتور تخلیه برای امدادرسانی مجدد در صورت بارندگی و سیلاب ناشی از بارندگی در چهارشنبه شب هستند.

ادامه بارش ها در روز چهارشنبه

سامانه هواشناسی استان سمنان اما بارش های شب گذشته این استان را ادامه دار توصیف کرده و می نویسد: وضعیت ناپایدار جوی در استان تا چهارشنبه شب ادامه دارد و در این زمان، وضعیت به حالت عادی باز می گردد.

همچنین نگاهی به نقشه های هواشناسی نشان می دهد که سامانه بارشی شب گذشته، همزمان با طلوع آفتاب به شهرستان های شاهرود و میامی وارد شده و هم اکنون آسمان در این دور شهر ابری همراه با بارش پراکنده گزارش شده است.

نکته قابل تامل درباره وضعیت جوی استان سمنان کاهش شدید دمای هوا همزمان با شامگاه سه شنبه و صبح چهارشنبه بود که برخی از هم استانی ها مجبور به روشن کردن بخاری هایی شدند که دو هفته ای از جمع کردن آنها می گذرد اما نقشه های هواشناسی نشان می دهند که امکان تکرار بارش های سیل آسا در استان سمنان و کاهش دما بسیار اندک است و آسمان اغلب شهرهای این استان در ادامه روز، آفتابی می شوند.

هم اکنون سمنان آسمانی آفتابی و آرامشی پس از طوفان را تجربه می کند و دمای هوای این شهر۲۰درجه بالای صفر است همچنین شاهرود ۱۴درجه بالای صفر، میامی۱۴درجه بالای صفر، دامغان ۱۶درجه بالای صفر و گرمسار۱۸درجه بالای صفر است.

سیل به سمنان خسارت وارد کرد/ ریزش ۳منزل مسکونی

تجربه سیل خیابانی در سمنان

سیل خیابانی در سمنان نیز به دفتر تجارب اهالی این شهرستان افزوده شد شهرستانی که مدت هاست در تیتر اخبار کم آبی، خشکسالی و کاهش بارندگی مطرح می شود، این بار از شدت بارش های وارده در تیتر یک اخبار می نشیند.

از سوی دیگر بارش باران بسیاری از مردم سمنان را نیز خوشحال کرد ذخیره سیلاب های روان در طرح های آبخیزداری فرصتی مناسب برای کشاورزی و تامین آب مراتع است که این مهم، همت مسئولان استانی را می طلبد هرچند کمتر کسی پیش بینی وقوع این قبیل پدیده ها را در استان سمنان دارد اما خوشبختانه زیر ساخت های طرح های آبخیزداری و آبخوان داری این استان در وضعیت مناسبی به سر می برند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: