کد خبر: ۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
قائم مقام سازمان توسعه تجارت اعلام کرد
قائم مقام سازمان توسعه تجارت، بر اساس گزارش منتشر شده از طرف سازمان تجارت جهانی (WTO)،‌ مذاکرات انجام شده از جانب ایران در نایروبی را خوب توصیف کرد و از فراهم و به روز بودن همه اسناد مذاکراتی و همچنین آمادگی ایران را برای شروع فرآیند الحاق خبر داد.

  

 

صادق ضیاء‌بیگدلی تصریح کرد: بعد از الحاق به سازمان تجارت جهانی (WTO) و حذف تعرفه‌ها، مهمترین عامل قاچاق هم حذف خواهد شد و آمار مربوط به کالاهای قاچاق به شکل قابل توجه پایین می‌آید.

 

 

 

وی با بیان این که تعرفه بالای واردات باعث قاچاق می‌شود، اظهار کرد: آمار کالای قاچاق را از طریق آمار صادرات کشورهای دیگر به مقصد ایران که در آمار واردات ما موجود نیست رصد می‌کنیم. بر اساس مطالعاتی که در مرکز مطالعات بازرگانی انجام شده است، تعرفه بالای 15 درصد منجر به قاچاق می‌شود. در حقیقت هر قدر تعرفه بالاتر باشد به همان میزان قاچاق بالاتر خواهد بود.

 

 

 

مدیرکل دفتر نمایندگی تام‌الاختیار تجاری همچنین با اعلام این که پیوستن به WTO به وضعیت کسب و کار و تولید در داخل صدمه نمی‌زند، تصریح کرد: دغدغه‌ای که برای لطمه خوردن به تولید و کسب و کار داخلی در این فرآیند وجود دارد به این دلیل است که برخی فکر می‌کنند تعرفه تنها راه حمایت از تولید داخل است که در جریان پیوستن به تجارت جهانی آن را حذف خواهیم کرد که این تفکر اشتباه است.

 

 

 

ضیاءبیگدلی افزود: تعرفه‌ها در اغلب موارد حذف می‌شوند اما در موارد حساس تعرفه حفظ می‌شود و به تدریج کاهش می‌یابد. این در حالی است که باید به طور همزمان ابزارهای حمایتی جایگزین مانند معافیت‌های مالیاتی، یارانه‌های هدفمند و ... که به آنها ابزارهای حمایت می‌گویند، تقویت و به کار گرفته شود.

 

 

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه زیرساخت‌های قانونی برای الحاق به سازمان تجارت جهانی (WTO) باید ایجاد شود، گفت: مسلما باید اصلاحاتی در قوانین و مقرارات صورت گیرد که به این منظور به محض انجام مذاکرات، برنامه اقدامات قانونی باید در کارگروه تدوین شود که بر اساس آن برنامه زمانی، یکسری قوانین و مقررات باید اصلاح شوند.

 

 

 

مدیرکل دفتر نمایندگی تام‌الاختیار تجاری با بیان اینکه طرح الحاق به سازمان تجارت جهانی به صورت یک پکیج کامل شامل اصلاحات قانونی و ملاحظات بازار داخلی ارائه خواهد شد، گفت: بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، باید از تمام ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری خارجی برای تقویت بنیه اقتصادی و صادرات استفاده کنیم و بین قوانین تجارت جهانی و قوانین داخلی خود انطباق ایجاد کنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: