کد خبر: ۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۵ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
رییس جمهور در گفت و گوی زنده تلویزیونی تاکید کرد:
وي با اشاره به در پيش بودن انخابات مجلس گفت: هفتم اسفند بسیار مهم است و انشالله برگ زرینی در تاریخ ما باشد. اولین بار این انتخابات دو مجلس در یک روز. هر دو مجلس خیلی برای ما مهم است. مردم ما رسالت سنگینی به عهده دارند. دولت درباره نهادهای ذیربط انتخابات به خوبی عمل کرده است. من از همه آنها که ثبت نام کردند تشکر میکنم. از همه آنها که صلاحیت شان احراز نشده و از طریق قانون اقدام کردند. امیدوارم قانون به خوبی اجرا شود. امیدوارم همه نهادها به انتخابات توجه ویژه داشته باشند. ما گاهی وقت ها خوب کار میکنیم اما گاهی در ذهن مردم شائبه ایجاد میکنیم. نباید شائبه مهندسی انتخابات در ذهن مردم ایجاد شود. ما باید بهترین ها را برگزینیم.
رئیس جمهوری گفت: به ملت ایران به خاطر شرایط نو در تعامل با جهان و شرایط جدید برای فعالیت همه کوششگران در زمینه مسایل اجتماعی و فرهنگی تبریک می گویم.

 حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی شامگاه سه شنبه در گفت و گوی زنده تلویزیونی با مردم از شبکه اول سیما افزود: ایام مبارک دهه فجر انقلاب اسلامی را به مردم عزیز ایران تبریک عرض می کنم و خداوند بزرگ را شاکریم برای همه نعمت هایی که به ملت بزرگ ارزانی داشته است و از پیروزی انقلاب اسلامی تا پیروزی در دفاع مقدس و موفقیت های اخیر در صحنه مذاکرات هسته ای را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: همچنین به ملت بزرگ به خاطر شرایط جدید و تعامل ما با جهان و شرایط جدید برای فعالیت همه کوششگران برای مسایل اجتماعی و فرهنگی تبریک می گویم.
رئیس جمهوری اظهارداشت: ایام بسیار خاطره انگیزی است؛ از روزهایی که مردم در انتظار امام بودند تا امام وارد کشور شد و تا روزی که انقلاب اسلامی به پیرزوی رسید و مردم توانستند با اتکا به لطف خداوند و وحدت و اتحاد و رهبری امام(ره) پیروزی عظیم را برای تاریخ سرزمین به ارمغان بیاورند.

روحانی اضافه کرد: امیدواریم ملت در همه صحنه ها سرافراز باشد و بتوانیم از این فرصت بهره برداری کنیم. از اینکه امشب در محضر مردم هستیم اعم از زنان عزیز، مردان فرهیخته، جوانان برومند و روستایی و شهری بسیار خوشحالم و امیداریم از این فرصت برای بیان شرایط جدید کشور استفاده وبهره برداری نماییم .

روحانی در ادامه گفت و گوی زنده تلویزیونی خود با مردم در پاسخ به سوال مجری در خصوص حال و هوای پاریس در زمان حضور امام در نوفل لوشاتو اظهار کرد: در هر دو سفر چه آن ایامی که در محضر امام در نوفل لوشاتو در حومه پاریس بودم که آنجا مجد و عظمت ملت ایران، انقلاب بزرگ این ملت و احترامی که برای رهبری این انقلاب، جهانیان قایل بود، صف های طولانی خبرنگاران و اجتماعات مردم و دانشجویان عزیزی که از کشورهای مختلف می آمدند و بسیاری از مقام های ارشد انقلاب که به پاریس آمدند به دیدن امام، روزهای فراموش ناشدنی ای بود؛ این سفر هم اتفاقا در همان ماه بهمن اتفاق افتاد و باز هم شاهد عظمت ملت ایران بودم.

وی ادامه داد: یکی از اهدافی که از ابتدای دولت یازدهم آن را دنبال می کردم به عنوان یک وظیفه بزرگ، نشان دادن چهره واقعی این ملت بزرگ بود، نسبت به این ملت در سالیان گذشته بسیار ظلم شده بود؛ صهیونیست ها، مستکبران جهان یک چهره خشنی و غیر واقعی از مردم ایران، چهره مخوف برای کشورهای منطقه ترسیم کرده بودند و یک ایران هراسی واقعی را در دنیا به وجود آورده بودند، یکی از اهداف این بود که چهره واقعی مردم را به جهانیان معرفی کنیم.

رییس جمهوری گفت: یکی از اهداف این بود که ما چهره واقعی مردم را به جهانیان معرفی کنیم، مردم ایران مردم بسیار با فرهنگی هستند، ملتی با اخلاق، مدارا و تحمل بالا هستند.

وی افزود: انقلاب ما تنها انقلابی است که بدون جنگ خیابانی و بدون خونریزی به پیروزی رسید. کدام ملت است که گل را در تفنگ های افرادی بگذارد که به آن ها تیراندازی می کردند.
رییس جمهوری اضافه کرد: مردم ایران گل را جواب گلوله انتخاب کردند و همان انتخاب بود که توانست همه را جذب کند، مخالفین آن انقلاب هم جذب انقلاب و مردم شدند.

روحانی افزود: امروز این چهره واقعی مردم نشان داد که ملتی اهل منطق و مدارا هستند و تهدیدی برای کسی نیستند، می توانند ثبات برای خود و منطقه باشند.

وی اضافه کرد: این از اهدافی بود که ما امروز شاهد آن هستیم، دنیا به گونه ای دیگری امروز به ملت ایران نگاه می کند و چهره واقعی مردم ایران در جهان آشکار شده است و این یکی از موفقیت های ملت بزرگ ایران و دولتی است که در خدمت مردم بوده است.

در ادامه مجری از رییس جمهوری پرسید: بعد از اجرایی شدن برجام ما به بسیاری از اهدافی که در برجام مدنظر بود دست یافتیم. شما بیان کردید که یکی از اهداف، رفع ایران هراسی بود، دیگر اهداف چه بود؟

رییس جمهوری پاسخ داد: همه تلاش ها برای این بود که آن حصاری که بدخواهان دور کشور به وجود آورده بودند از بین برود؛ خیلی وقت ها بود که دشمنان این ملت می خواستند دیگران را برای فشار به ملت ایران همراه کنند ولی ناموفق بودند.

وی افزود: در سال های اخیر به اصطلاح خودشان جامعه جهانی را همراه خودشان کنند ما وقتی می خواستیم فعالیت بانکی کنیم بحث این نبود که غرب با ما کار بانکی انجام نمی داد، همسایگان و دوستان ما هم حاضر نبودند کار بانکی با ما انجام دهند.

روحانی ادامه داد: وقتی بحث نفت بود، ما بیش از حدی که در تحریم مشخص شده بود، یک بشکه نفت اضافه می خواستیم بفروشیم، دوستان ما و کشورهای همسایه هم خریداری نمی کردند؛ آن ها موفق شده بودند یک حصاری را بر مبنای یک اتهام واهی و غیر واقعی ایجاد کنند که ایران صلح و امنیت جهانی را تهدید می کند.

وی تاکید کرد: هدف ما این بود که این دیوار مخوف برداشته شود، راه برای مردم، فعالیت و زندگی شان باز شود؛ از این رو یکی از اهداف مهم ما در برجام این بود که مردم در رفاه بیشتر قرار گیرند.

رییس جمهوری گفت: یکی از اهداف مهم ما در برجام این بود که مردم در رفاه بیشتر قرار بگیرند و رفاه و معیشت بهتر مردم یکی از اهداف مهم ما بود؛ درست است که در برجام به دنبال آن بودیم که قطعنامه ها لغو شود و حقوق هسته ای ما به رسمیت شناخته شود اما یکی از اهداف اصلی این بود که تحریم های ظالمانه برداشته شود و مردم بتوانند به راحتی فعالیت کنند.

روحانی افزود: ما نیاز به واردات و صادرات و تعامل با جهان داریم البته معنای آن این نیست که همه مشکلات کشور با تعامل با جهان حل می شود، اما یکی از شرایط رفاه اجتماعی و رشد و توسعه تعامل با دنیا است البته اساس فعالیت داخلی خود ما است و مردم و کارآفرینان ما باید فعال شوند.

وی ادامه داد: ما نیز باید موانع را از پیش پای مردم برداریم، ما فرجام برجام یک شرایط نو در فضای اجتماعی به وجود آوردیم البته آنچه برای پیشرفت ما در تمامی زمینه ها مهم است امید مردم است چرا که وقتی امید مردم باشد ما در برابر هر مشکلی فائق می شویم.

رییس جمهوری گفت: ملت ما نیز به خاطر استفامت و به خاطر تدبیرش در طول سال های گذشته در برابر دشمنان این انقلاب ایستادگی و مقاومت کرده و همین ایستادگی مردم باعث موفقیت ما در مذاکرات شد. همه قوا دست به دست هم دادند و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب راهگشای ما بود و همه این ها در کنار هم قرار گرفت اما برجام یک شرایط نویی را برای ما به وجود آورده که همه باید از این شرایط استفاده و بهره برداری کنیم.

مجری برنامه از رییس جمهوری پرسید: دولت شما وعده های زیادی برای به سرانجام رساندن مذاکرات به مردم داد که این اتفاق افتاد و درب های ایران به سمت دنیا گشوده شد، چه زمانی می توانید به مردم اعلام کنید که اولین اثر اجرای برجام را در زندکی خودشان ببینند؟

رییس جمهوری پاسخ داد: هم امید و هم چشم ما به تلاش مردم است، دولت معتقد نیست بازیگر اصلی در صحنه سیاسی و اقتصادی است، دولت یک یاریگر اصلی است و بازیگر اصلی مردم هستند و کار باید دست مردم باشد.

روحانی افزود: یکی از شعارهای دولت از روز اول این بوده که کار را به کاردانان و به بخش خصوصی بسپاریم، رهبر معظم انقلاب نیز چندبار تاکید کرده اند که امور به مردم واگذار شود.

وی ادامه داد: اداره کشور ما به دست مردم است و مردم هستند که مسوولان را برمی گزینند و در برابر بیگانگان ایستادگی می کنند و مسیر را برای فعالیت جوانان خودشان اماده می کنند.
رییس حمهوری گفت: یک موانعی وجود داشت که دولت قرار بود این موانع را بردارد که ما در برجام موانع را برداشتیم، یک ملتی که می خواهد در رقابت جهانی با همه کشورهای منطقه و جهان در یک رقابت دو برای رسیدن به هدف شرکت کند جلوی او دیوار بود و نمی توانست راه برود تا چه برسد بخواهد بدود و در رقابت شرکت کند که که ما این دیوار را برداشتیم، اینکه می گویم ما یعنی ملت ما این دیوار را برداشت.

روحانی افزود: لطف خداوند و عنایت حق در کنار ایستادگی و استقامت مردم و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و تلاش همه دولتمردان به معنای عام کلمه یعنی قوای سه گانه و ارکان کشور همه دست به دست هم دادیم که این مانع امروز برداشته شده است.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب فرمودند تحریم مشکلاتی که ایجاد کرده بود 40 درصد بوده و 60 درصد مشکلات به تحریم مربوط نمی شود و مربوط به مسایل داخلی است.

وی اضافه کرد: امروز اشتیاق دنیا را برای تعامل با ایران مشاهده می کنید، این همه شرکت ها، کارآفرینان، مدیران اقتصادی از سراسر جهان به ایران می آبند و ما کاملا این را می بینیم که دنیا احساس می کند در ایران هم ثبات و هم مردم خوب و با فرهنگ و هم جوانان تحصیلکرده است و هم انرژی وجود دارد و هم جایگاه استراتژیک ایران است که همه دست به دست هم داده و امروز این اشتیاق را برای آمدن به این کشور و فعالیت در کشور به وجود آورده است.

رییس جمهوری گفت: بنابراین آنچه من می توانیم به ملت قول دهم این است که دولت حمایت خود را از کارافرینان انجام می دهد.

روحانی افزود: در سفر اخیری که به دو کشور اروپایی با عده ای از اعضای هیات دولت رفتم دیدید اعضای دولتمردان در سفر محدود بود و جمعیت اصلی صنعت گران، کارافرینان و بخش خصوصی بودند و این برای اولین بار بود که در این کشور رییس یک دولت به یک کشور اروپایی می رفت و همراه خودش ده ها نفر از صنعتگران و مدیران اقتصادی بخش خصوصی را می برد و در همه صحنه ها حضور داشتند؛ در شام نخست وزیر ایتالیا یک جمع بزرگی حضور داشتند که نخست وزیر این کشور می گفت همچنین جمعیتی در ایتالیا بی سابقه بوده است.

وی ادامه داد: این به معنای آن است که دنیا اشتیاق دارد و کار دست بخش خصوصی ما باید قرار بگیرد.

رئیس جمهوری گفت: قبلا هم در یک گفت و گوی صمیمی با مردم این را عرض کردم که بعد از برجام خطری که وجود دارد این است که به شیوه سابق بازگردیم. شیوه سابق این بود که نفت می فروختیم و با پول نفت آنچه می خواستیم کالاهای مصرفی و کالاهای دیگر را وارد می کردیم.

روحانی افزود: البته واردات کالاهای غیرمصرفی و سرمایه ای اشکال ندارد، گاهی هم برخی کالاهای ضروری همچون گندم و ذرت وارد می کردیم. به هر حال واردات همیشه بد نیست، واردات در جایی که کشور قدرت تولید دارد و ما از تولید بیرون استفاده کنیم آنگاه بد است.
وی اضافه کرد: در گذشته شیوه این بود نفت بفروشیم و با واردات کشور را اداره کنیم، البته کاهش قیمت نفت فشار بسیاری بر ما وارد کرد، شاید در کنار تهدید کاهش قیمت نفت بتوان یک فرصت را هم دید، ما از اعتیاد خطرناک و وابستگی کامل اقتصاد به نفت گام به گام در حال فاصله گرفتن هستیم.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه تکیه بودجه سال آینده به نفت حدود 25 درصد است، گفت: گاهی حوادثی پیش می آید که وادار به مستقل بودن می شوید، به عنوان مثال در جنگ ابزارهای بسیاری ساختیم، آن شرایط ما را وادار به ساخت سریع و به کار گرفتن تمام توان کرد.

روحانی تاکید کرد: از جمله برنامه ها و سیاست های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب این است که قدم به قدم از تکیه به نفت و حتی از خام فروشی نفت هم فاصله بگیریم.

وی اظهار داشت: بنابراین، این جز برنامه های ما بود، اما این فشار (کاهش قیمت نفت) باعث شد تسریع شود برای همین می گویم فشار کاهش قیمت نفت علاوه بر اینکه تهدید بود فرصت هم بود.

روحانی با اشاره کاهش غیر قابل پیش بینی قیمت نفت از 120 دلار به زیر 30 دلار، تصریح کرد: باید این اراده در دولت و ملت باشد، اگر قیمت نفت بالا هم رفت اتکا ما به نفت کاهش یابد.

رئیس جمهوری ادامه داد: در شرایط جدید، رئیس جمهور روسیه اوایل آذر به ایران آمد، رئیس جمهور چین هم اوایل بهمن به ایران سفر کرد، من به دو کشور مهم اروپایی سفر داشتم و هیات های تجاری به طور منظم وارد تهران می شوند و همین الان ده ها هیات تجاری در تهران هستند و فعالیت می کنند.

روحانی تاکید کرد: اساس برنامه این است که نمی خواهیم نگاه به غرب داشته باشیم، ما باید از همه کشورها استفاده کنیم، ما باید در مقابل آنهایی که می خواهند با ما کار کنند انتخابگر باشیم، ما از مزیت همه کشورها باید استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: آسیا برای ما بسیار مهم است و کشورهای بسیار مهمی در این قاره وجود دارد، لذا دیدید در سفر رئیس جمهور چین یک قرارداد بلند مدت 25 ساله اتخاذ کردیم و تصمیمات مهمی در این سفر گرفته شد، در سفر رئیس جمهور روسیه نیز تصمیمات مهمی برای روابط دوجانبه و منطقه گرفته شد، در سفر به اروپا هم تصمیمات بسیار مهم اتخاذ کردیم.

رئیس دولت یازدهم توضیح داد: اما تفاوت این تصمیمات با گذشته این است، در گذشته اینگونه بود که کالا را بخریم، وارد کنیم و نفت را بفروشیم اما امروز مبنای ما این است سرمایه خارجی وارد ایران شود و ما با این سرمایه در تولید برای اشتغال جوانان و تصرف بازارهای خارجی شراکت کنیم.

روحانی به مثالی اشاره کرد و گفت: خودرو یک صنعت بسیار مهم و اشتغال آفرین است و هم برای حمل و نقل مردم رفع ضرورت می کند، در مساله خودرو باید به کلاس جهانی برسیم و صادرات خودرو هم داشته باشیم، بنابراین در قراردادها و سفر اخیر به ویژه فرانسه مبنا این است آنها سرمایه بیاورند، خودرو در کلاس بالا در کشور ما تولید شود و حداقل 30 درصد این خودرو صادر شود.

وي با اشاره به در پيش بودن انخابات مجلس گفت: هفتم اسفند بسیار مهم است و انشالله برگ زرینی در تاریخ ما باشد. اولین بار است که انتخابات دو مجلس در یک روز برگزار می شود. هر دو مجلس خیلی برای ما مهم است. مردم ما رسالت سنگینی به عهده دارند. دولت درباره نهادهای ذیربط انتخابات به خوبی عمل کرده است.  من از همه آنها که ثبت نام کردند تشکر میکنم.  از همه آنها که صلاحیت شان احراز نشده و از طریق قانون اقدام کردند. امیدوارم قانون به خوبی اجرا شود. امیدوارم همه نهادها به انتخابات توجه ویژه داشته باشند. ما گاهی وقت ها خوب کار میکنیم اما گاهی در ذهن مردم شائبه ایجاد میکنیم. نباید شائبه مهندسی انتخابات در ذهن مردم ایجاد شود. ما باید بهترین ها را برگزینیم.

روحاني تاكيد كرد:ما مسائل فراوانی پیش رو داریم و نیازمند نمایندگان باتجربه هستیم. مردم هر که را انتخاب کنند برای ما مبارک است. مردم بتوانند بهترین ها را در مجلس انتخاب کنند به تعامل قوا کمک کرده اند. اهمیت این مساله را مردم در نظر بگیرند. هیچ کس به هیچ دلیلی با صندوق انتخابات قهر نکند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: