کد خبر: ۳۲۶۹۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۶ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
اعتراض حزبی و جریانی نیست. حالا دیگر تنها یک گروه خاص نیستند که رد صلاحیت چهره‌ها و نیرو‌های شاخص‌شان برای حضور در انتخابات نگران‌شان کرده است.
قلم‌نیوز: عملکرد‌ها در تایید صلاحیت کاندیدا‌های این دور از انتخابات ریاست‌جمهوری دیگر تنها یک نگرانی و  اعتراض حزبی و جریانی نیست. حالا دیگر تنها یک گروه خاص نیستند که رد صلاحیت چهره‌ها و نیرو‌های شاخص‌شان برای حضور در انتخابات نگران‌شان کرده است. اگرچه اصلاح‌طلبان به عنوان ناکامان اصلی نظارت استصوابی بیشترین آسیب را از این غائله دیده‌اند و گروهی از اصولگرا‌ها سرگرم برنامه‌های تبلیغاتی کاندیدا‌های محبوب‌شان هستند، اما نگرانی اصلی حالا «جمهوریتی» است که بخش عمده‌ای از هر دو طرف ماجرا معتقدند با این رفتار به خطر افتاده است.

حالا دیگر محمدرضا عارف که این سال‌ها به خاطر سکوت نسبت به مشکلات مورد انتقاد قرار گرفته هم به صدا آمده و نسبت به این وضعیت ابراز نگرانی کرده است. عارف که خود یکی از اولین چهره‌هایی بود که بحث کاندیداتوری‌اش مطرح و در عین حال از نخستین گزینه‌هایی بود که از ورود به صحنه و اعلام نامزدی انصراف داد و در بیانیه انصراف خود «ایجاد بستر انتخاباتی عادلانه رقابتی و براساس موازین قانونی» را وظیفه حاکمیت عنوان کرد حالا بیانیه‌ای دیگر را در انتقاد به نتیجه بررسی صلاحیت کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری سیزدهم صادر کرده و با یادآوری تجربه قریب به ۴۰ سال حضور خود در عرصه مدیریتی کشور و با تصریح بر اینکه «به عنوان یکی از دلسوزان کشور و ملت امروز بیش از هر زمان دیگر نگران ایران است» ابراز عقیده کرده که «هر گونه ایجاد محدودیت برای یاران انقلاب و کسانی که دل در گرو ایران عزیز دارند» اقدامی ناصواب و مغایر اهداف اولیه انقلاب اسلامی است.

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است جمهوری اسلامی که موجودیت خود را از رای ملت گرفته و بنیانگذار فقید نظام نیز میزان را رای ملت می‌دانست؛ در نتیجه تاکید کرده که ابتنای امور و مشروعیت نظام بر رای ملت از محکمات اندیشه بنیانگذار جمهوری اسلامی بوده و به این دلیل انتخابات باید تجلی اراده ملت باشد. همان طور که محمدرضا عارف تاکید دارد «زمانی می‌توان انتظار مشارکت پرشور مردم را در انتخابات داشت که سوالات ملت به عنوان ولی‌نعمت حاکمان در موضوع بررسی صلاحیت با پاسخ قانع‌کننده همراه باشد».

آیت‌الله سیدحسین موسوی تبریزی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم هم در گفت‌وگویی با پایگاه خبری- تحلیلی جماران شرکت در انتخابات را «به معنای سهیم شدن در سرنوشت کشور و خود» تفسیر کرده و بر این اساس گفته «نمی‌توانیم بگوییم ایهاالناس ما این ۴ نفر را گفته‌ایم و شما هم حتی اگر این ۴ نفر را بد می‌دانید به یکی از آن‌ها رای بدهید.» به عقیده او ملت باید اطمینان داشته باشند و رای بدهند. او گفته که این رویه «اصلا حرام است به کسی که به نظرش بد است، رای بدهند. انتخابات را برای این گذاشته‌اند که آقا یا خانم رای‌دهنده خودش انتخاب کند؛ لذا امروز هم چند نفر اعلام شده‌اند و اگر کسی اطمینان دارد که خوب است باید نسبت به سرنوشت کشور حساس باشند و احساس مسوولیت کنند. اما اگر، چون اصل نظام خوب است و واجب است که ما آن را حفظ کنیم به کسانی که قبول‌شان نداریم یا خدای ناکرده ضعف‌های آن‌ها را می‌دانیم، رای بدهیم نه عقلانی و نه شرعی است.

موسوی‌تبریزی که در زمان حیات بنیانگذار جمهوری اسلامی دادستان کل انقلاب بود همچنین تاکید کرد که «ما باید مصلحت را توجه کنیم و با زور هم نمی‌شود بگوییم مردم حتما باید این نظام را دوست داشته باشند.» موسوی تبریزی با تاکید بر اینکه «اگر کسی کوچک‌ترین فهم و درک سیاسی داشته باشد این را می‌فهمد که پشتیبان مهم هر نظامی دو چیز است؛ یا دل‌ها و حضور مردم یا دیکتاتوری است» به پیروزی انقلاب اشاره کرد و گفت: «هر کسی کوچک‌ترین اطلاعاتی از قبل پیروزی انقلاب اسلامی داشته باشد و در انقلاب شرکت کرده باشد، متوجه می‌شود که این انقلاب هرگز بدون حضور مردم و حرکت جمعی مردم امکان پیروزی نداشت».

او که سال‌ها پیش همچنین پس از انقلاب با امام همراه بوده از رفتار بنیانگذار جمهوری اسلامی در قبال شورای نگهبان گفته و تاکید کرده است: «امام گاهی در رابطه با انتخابات به شورای نگهبان یا افراد دیگر عتاب می‌کند که شما چه‌کاره هستید؟! مردم این را می‌خواهند. در رابطه با رد صلاحیت کاندیدا‌ها که آن موقع تازه درباره چند نفر شروع شده بود، امام آن‌ها را می‌خواست و عتاب می‌کرد و می‌گفت چرا این کار را می‌کنید؟ امام می‌گفت این حکومت متعلق به پابرهنه‌ها و کسانی است که به خیابان آمدند و فریاد «الله‌اکبر» زدند.» بنابر گفته‌های موسوی‌تبریزی، بنیانگذار جمهوری اسلامی چنان بر این نظر خود استوار بوده که «هیچ‌کس حتی حاج احمد آقا (ره) جرات نمی‌کرد یک کلمه بگوید که خلاف خواسته مردم صحبت شود»؛ چراکه «حضرت امام برای خودش هم عصمت قائل نبود و قائل نبود که نباید او را نقد کنند؛ چه برسد به شورای نگهبان.

بار‌ها به شورای نگهبان عتاب کرد که این کار را نکنید». اگرچه موسوی‌تبریزی مهم‌ترین میراث امام را «جمهوری اسلامی؛ نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیشتر» می‌داند و تاکید دارد که «حتی اسلامیت هم باید براساس مصلحت مردم باشد، اگر قانونی ولو به ظاهر اسلامی خلاف مصلحت، پیشرفت و اعتلای جامعه باشد، امام جلوی آن را می‌گرفت»، اما ظاهرا این میراث و این نوع نگاه دیگر میان همه جریان‌های سیاسی طرفدار ندارد. حالا سال‌هاست که گروهی معتقدند، عملکرد‌ها از آنچه بنیانگذار جمهوری اسلامی وعده داده و دنبال می‌کرد، دور شده و دیگر نشانی از آن جمهوریت وجود ندارد! گذر از روز‌های انقلاب و فوت امام (ره) سبب شد به مرور دیدگاه‌های او از یاد برود و آرمانش به فراموشی سپرده شود. احتمالا همین موضوع سبب شده که فرمانده رییس قرارگاه عمار نسبت به گفته‌های نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی واکنشی تند نشان داده است.

سیدحسن خمینی که خود در پی مشورت با رهبری و توصیه ایشان به عدم نامزدی در انتخابات پیش‌رو حاضر به ثبت‌نام و ورود به انتخابات نشد و پیشاپیش از این رقابت کنار کشید بعد از رد صلاحیت گسترده چهره‌های شناخته شده اصلاح‌طلب و اصولگرا از سوی شورای نگهبان از این گفت که اگر در این شرایط تایید صلاحیت شده بود، کنار می‌کشید؛ چراکه معتقد است: «دولت برآمده از این انتخابات توان حل هیچ مشکلی ندارد و خود را هم در مقابل مردم و هم در مقابل خدا مسوول خواهند یافت و ناتوان در حل مسائل صحنه را ترک خواهند کرد.»، اما مهدی طائب، فرمانده قرارگاه عمار ظاهرا از تمام گفته‌های سیدحسن خمینی فقط همان بخش انصراف از ادامه حضور در عرصه رقابت را «شنیده» و با بیان اینکه «شنیدم آن نوه امام [حسن خمینی]گفته من جای کاندیدا‌ها بودم، استعفا می‌دادم» گفت: «حالا آدم متوجه می‌شود که چرا مقام رهبری به او گفت به صلاحت نیست بیایی رییس‌جمهور بشوی!» این روحانی اصولگرا این طور که پیداست گفته‌های پیشین سیدحسن خمینی را که پرسیده بود «مگر می‌شود نظام همان نظام امام باشد و مردم در آن حق نداشته باشند؟! اینکه کسی بگوید اگر مردم در انتخابات شرکت نکنند هم مشروعیت نظام باقی است ناشی از نشناختن روح و ماهیت جمهوری اسلامی است.

این فکر ناشی از اندیشه تحجر یا اندیشه غربگراست» نشنیده با بیان اینکه «امام به گنده‌تر از تو نوشت، به منتظری که تو [حسن خمینی]شاگردِ شاگرد او هم نمی‌شوی، نوشت که به دلیل دیدگاه‌هایت اگر رهبر می‌شدی، حکومت را به دست لیبرال‌ها و امریکا می‌سپردی» خطاب به یادگار امام گفت: «شما، نوه امام خیلی خوب است که بروی آن رنج‌نامه پدرت را بخوانی و از تاریخ عبرت بگیری!» جالب آنکه همزمان با انتشار این ویدیو از سخنرانی مهدی طائب که به یادگار امام با لحنی تند هشدار عبرت آموختن از تاریخ می‌دهد، گوشه‌ای دیگر از این سرزمین، سردار سعید قاسمی هم دست به تهدید ملت و چهره‌های سیاسی زده است.

این نظامی بازنشسته در یک سخنرانی‌- که طی ۲۴ ساعت گذشته ویدیوی آن در فضای مجازی دست به دست شده- اظهارات تندی درباره محمدجواد ظریف، عفت مرعشی (همسر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی)، حسن روحانی و حتی محمود احمدی‌نژاد مطرح کرده و آن‌ها را با القابی عجیب و توهین‌آمیز خطاب قرار داده است. سردار قاسمی در این سخنان با بیان اینکه «اگر به کف خیابان بیاید، خودم به کف خیابان می‌آیم.

من را می‌شناسید، به بابام و ننم در مقابل شهدای حرم ... {رحم نمی‌کنم}» تاکید می‌کند که اتفاقی، سر سوزنی، آب از آب تکان نخواهد خورد و شرایط فرق کرده و حزب‌الله داخل و خارج در اوج قدرت است!»

منبع: اعتماد
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: