کد خبر: ۳۲۶۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۰
تا ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، ۱۹ روز بیشتر باقی نمانده است و هر کدام از کاندیداهای انتخابات سعی می کنند تا با تبلیغات، ارائه برنامه، دادن شعارها و وعده های خوش رنگ و لعاب برنده انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم باشند.
قلم‌نیوز:یکی می‌خواهد تورم را تک رقمی کند و دیگری از حل کردن مشکلات بورس در ۳ روز سخن می‌گوید. یکی قرار است به دنبال نقد کردن برجام باشد و دیگری از خنثی کردن همه تحریم‌ها صحبت می‌کند. بهار تبلیغات انتخابات ۱۴۰۰ از راه رسیده است و بازهم بازار وعده و وعیدهای کاندیداهای انتخابات برای ربودن میدان رقابت، شلوغ شده است.

رقابت هفت گانه در فضای مجازی

۱۹ روز دیگر تا مهم‌ترین ماراتن سیاسی ۱۴۰۰ باقی مانده است و «سعید جلیلی، ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، علیرضا زاکانی، محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی»؛ هفت کاندیدایی هستند که برای به دست آوردن کرسی قوه مجریه باهم رقابت خواهند کرد.

شیوع کرونا و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی هرچه کار را برای مدعیان ریاست جمهوری سخت کرده اما آن‌ها با پناه بردن به فضای مجازی و استفاده از توئیتر و اینستاگرام، برنامه های صدا و سیما، برگزاری نشست‌های خبری و ... شعارهای خود را به گوش مردم می رسانند.
از حل مشکلات بورس در ۳ روز تا پرداخت یارانه ۴۵۰ هزار تومانی

 دادن شعارهای اقتصادی از سوی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری بخش جدایی‌ناپذیری از رقابت‌های انتخاباتی خاصه در ادوار اخیر شده است و در روزهایی که مردم درگیر مشکلات اقتصادی فراوانی هستند، نامزدهای انتخابات تلاش دارند خود را شوالیه‌ای معرفی کنند که برای نجات کشور از بحران‌های اقتصادی و وضع موجود پا به عرصه رقابت گذاشته اند. در این میان اما گاها وعده‌های عجیبی مطرح می شود که چندان با دو دوتا چهارتای اقتصاد ایران همخوانی ندارد.

یکی از عجیب ترین وعده های انتخابات را محسن رضایی مطرح کرده است. او که برای چهارمین بار ردای کاندیداتوری به تن کرده است، مدعی است که قرار است با کنار گذاشتن هر ملاحظه‌ای، اقتصاد و معیشت مردم را نجات دهد.

رضایی با انتشار پستی در اینستاگرام خود نوشته بود:« به ملت عزیز ایران‌ می گویم که با رای قاطع شما ملت ایران و تشکیل دولت اقدام‌ و تحول، سریعاً با تعیین نرخ و قیمت ترجیحی، معادل چهار میلیارد دلار از محل فروش محصولات نفتی به ثروتمندان و معادل همین مقدار از خرید نهاده های دامی، صرفه جویی خواهیم کرد و با جلوگیری از اتلاف ثروت عمومی و قطع دست ویژه خواران، یارانه را به مبلغ چهارصد و پنجاه هزار تومان ماهانه برای هر فرد، به چهل میلیون نفر از ملت ایران (که درآمد کمتری دارند) واریز خواهیم‌ کرد.» او در توضیح این شعار خود می گوید؛ « منظور من این است که کل یارانه‌های هر فرد که شامل یارانه‌های قدیم و جدید است، به ۴۵۰ هزار تومان افزایش یابد. در این صورت قیمت‌ها تغییری پیدا نمی‌کند و هزینه جدیدی نیز به دولت اضافه نمی‌شود.»

در سوی دیگر اردوگاه انتخابات جوانترین کاندیدای حاضر در صحنه هم در دادن وعده های اقتصادی عجیب تنه به تنه محسن رضایی زده اشت. امیرحسین قاضی زاده هاشمی در نشست خبری که برگزار کرد مدعی شد که می تواند مشکلات بورس را در ۳ روز حل کند. او همچنین در توئیتی نوشته بود:« وقتی رییس جمهور شدم با اولویت دستور تشکیل فوری صندوق رفاه جوانان را تا قبل از اسفند ۱۴۰۰ صادر خواهم کرد. هر زوج جوان ۵۰۰ میلیون تومان برای اشتغال، ازدواج و مسکن خود از این صندوق دریافت خواهند کرد.»

در این میان، عبدالناصر همتی، کاندیدای اقتصاددان انتخابات ریاست جمهوری با بیان آنکه می خواهد برای ۴ سال رئیس جمهور شود، درباره برنامه های اقتصادی‌اش گفته:« ‎معیشت اولین دغدغه مردم است و رفاه مهمترین نیاز آینده کشور. اما شرط لازم برای تحقق این دو، داشتن بینش اقتصادی در اعمال سیاست‌های اجرایی و تنش زدایی در سیاست خارجی و شرط کافی، داشتن سیاست‌های اقتصادی دانش محور و ‎غیر پوپولیستی است.»

او شب گذشته در کلاب هاوسی که داشت شعارهای اقتصادی کاندیداها را به چالش کشید و سوال کرد با کدام منابع قرار است یارانه ۴۵۰ هزار تومانی یا وام ۵۰۰ میلیونی پرداخت شود یا اساسا مگر بورس مایکروفر است که مشکلاتش در ۳ روز حل شود. همتی وعده داده که مشکل FATF و تحریم ها را حل کند.

برنامه‌های انتخاباتی ابراهیم رییسی نیز بیشتر معطوف به ایجاد سازوکارهایی برای افزایش تولید بوده است. او نیز بر این باور است که نزدیک به ۷۰ درصد از ظرفیت‌هایی که امروز در کشور وجود دارد، اگر فعال بشود به خوبی می‌توان شاهد رشد اقتصادی و اشتغال سالانه یک میلیون نفری در کشور بود.

محسن مهرعلیزاده هم همچنان بر افزایش یارانه های نقدی تاکید دارد و سعید جلیلی هم به دنبال مدیریت انرژی در کشور است هم از برنامه هایش برای ساخت مسکن رونمایی کرده است.
پای برجام و تحریم‌ها به وعده‌های انتخاباتی باز شد

در کنار برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، در آن سوی مرزها، تیم مذاکره‌کننده‌ی دولت روحانی تمام تلاش خود را برای رفع تحریم و احیای برجام به کار بسته و خبرهای خوشی از وین به گوش می رسد. اما در این سوی مرز و در داخل کشور نیز کاندیدای انتخابات در میان وعده های خود گوش چشمی هم به مسئله تحریم ها و برجام دارند و شعارهای دپیلماتیک از میان اظهارات انتخاباتی‌شان شنیده می شود.

علیرضا زاکانی که مدعی شده است اگر رئیس جمهور شود، آمریکایی ها التماس می کنند و مجبور می شوند تحریم ها را بردارند،  می گوید؛ « دنبال نقد کردن برجام هستیم. برجام معامله ناقص و معیوب بود ولی منعقد شد امروز تمام وظایف خودمان را حتی بیشتر انجام دادیم الان نوبت آنهاست. آمریکا می خواهد به برجام بیاید باید اول تمام تحریم ها را بردارد و راستی آزمایشی شود و سپس اعلام نظر کنیم. اتحادیه اروپا، روسیه چین نیز باید مسئولیت خود را انجام دهند. نسبت به ۶ نامزد دیگر برای استیفای حقوق مردم برتری دارم. می توانم منافع خودمان را در برجام نقد کنیم.»

امیرحسین قاضی زاده هاشمی که دولت خود را «دولت سلام» نامیده است، ادعا می کند که می تواند همه تحریم ها را خنثی کند. او همچنین با کنایه به دولت روحانی و محمدجواد ظریف قول می دهد که قوی تر از دولت کنونی مذاکرات وین را به نتیجه خواهد رساند.

* در جدول زیر می توانید، برنامه‌ها، شعارهای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم را بخوانید؛

ردیف

نام کاندیدا

وعده های کاندیداها

۱

سعید جلیلی

* دولت الکترونیک به معنای دیجیتالی شدن داده‌ها نیست، دیجیتالی کردن داده‌ها و تقاطع اطلاعات مراحل اولیه دولت الکترونیک است؛ دولت می‌تواند با زیرساخت‌های موجود وارد مراحل هوشمندسازی و فوق هوشمندسازی خدمات بشود.

* «جهاد بزرگ برای جهش ایران» شعار انتخاباتی است.

*  یکی طرح وان است، تحت عنوان واحد انرژی، که بر اساس آن مردم می توانند سهم خودشان از انرژی نفت، بنزین و گاز خودشان مدیریت کنند. طرح دیگر ما تامین سبد غذایی برای همه شهروندان و طرح کوتاه مدت دیگر ما طرح سفر است که هر خانواده ایرانی به فراخور می تواند از آن استفاده کند.

*  من طرح مفصلی دارم که ۷ میلیون مرزنشین به صادرکننده تبدیل شوند که اقتصاد کشور را فعال کنند. 

* ساخت مسکن برای مردم در شکل مسکن مهر با رفع ایرادات و تصحیح نقاط ضعف می‌تواند حرکت خوبی باشد. 

۲

ابراهیم رئیسی

* نزدیک به ۷۰ درصد از ظرفیت‌هایی که امروز در کشور وجود دارد، اگر فعال بشود به خوبی می‌توانیم شاهد رشد اقتصادی و اشتغال سالانه یک میلیون نفری در کشور باشیم.

*  باید ارتباط بین علم و دانشگاه  تولید و بازار و اقتصاد و دیپلماسی باید ایجاد شود.

* شفافیت از نکاتی است که یک عده شعارش را می‌دهند ولی ما بنا داریم که هم در حوزه اجرا و هم در حوزه تصمیم‌گیری، شفافیت وجود داشته باشد تا مردم احساس آرامش کنند.

* کاهش تورم را می توان با اقدامات جدی کاهش داد به نحوی که به تورم یک رقمی نزدیک شد و این نیاز به کار جدی دارد.

* برای دولت امکان‌پذیر است ۵۰ درصد هزینه درمان را از سبد خانوار کاهش دهد.

۳

محسن رضایی

* به زنان خانه دار حقوق می‌دهیم.

*{  در خصوص یارانه ۴۵۰ هزار تومانی که وعده داده بود}: منظور من این است که کل یارانه‌های هر فرد که شامل یارانه‌های قدیم و جدید است، به ۴۵۰ هزار تومان افزایش یابد. در این صورت قیمت‌ها تغییری پیدا نمی‌کند و هزینه جدیدی نیز به دولت اضافه نمی‌شود.

 * اولین مسئله ای که در دولت من به آن توجه خواهد شد سامان دهی به یارانه های پنهان در کشور است. به این صورت که بنزین و گازوئیل به قیمت واقعی به دهک های ثروتمند فروخته می شود.

 * آمده‌ام تا با کنار گذاشتن هر ملاحظه‌ای، با اراده یکایک شما ملت ایران، اقتصاد و معیشت مردم را نجات دهیم.

* برنامه‌هایی در نظر گرفتیم تا ثبات اقتصادی را به جامعه بازگردانیم، گرانی‌ها را کنترل کنیم و نرخ ارز و سود بانکی را تثبیت بکنیم؛ در حدی که تولید ملی و اشتغال را افزایش می‌دهد و موجب تامین معیشت مردم و پیشرفت کشور خواهد شد.

*{در خصوص موضوع «جمعیت و ازدواج جوانان»}: ده سال است که با این پدیده آشنا هستم و از پنج شش سال پیش سیاست‌های کلی جمعیت را تقدیم رهبر انقلاب کرده‌ایم، ولی دولت‌ها و مجالس توجهی به این نداشته‌اند. ما به سرعت قانون این سیاست‌ها را تنظیم می‌کنیم. از تصمیم‌گیری‌های اشتباه در وزارتخانه‌های بهداشت و ... جلوگیری می‌کنیم و مقررات جدیدی را برای ساماندهی سالخوردگان تنظیم می‌کنیم. استفاده از پنجره جمعیتی را بیشتر خواهیم کرد و سن بازنشستگی را از ۵۰ تا ۷۰ سال خواهیم داشت. برنامه‌های ترویجی و تشویقی برای ازدواج جوانان را دنبال خواهیم کرد.

۴

علیرضا زاکانی

*  فوریت کار دولت من تحول در اقتصاد و مدیریت است. در این عرصه توجه به تولید، محور تحول است. هر آنچه مخالف تولید باشد با همه وجود به جنگ آن خواهیم رفت و هر آنچه که عامل و کمک کننده تولید باشد مورد توجه قرار می دهیم.

* دنبال نقد کردن برجام هستیم. برجام معامله ناقص و معیوب بود ولی منعقد شد امروز تمام وظایف خودمان را حتی بیشتر انجام دادیم الان نوبت آنهاست. آمریکا می خواهد به برجام بیاید باید اول تمام تحریم ها را بردارد و راستی آزمایشی شود و سپس اعلام نظر کنیم. اتحادیه اروپا، روسیه چین نیز باید مسئولیت خود را انجام دهند. نسبت به ۶ نامزد دیگر برای استیفای حقوق مردم برتری دارم. می توانم منافع خودمان را در برجام نقد کنیم.

* بنده رئیس‌جمهور شوم آمریکایی‌ها التماس می‌کنند و مجبور می‌شوند تحریم‌ها را بردارند، آمریکا نیازمند بازگشت به برجام است زیرا تمام سیاست‌های آمریکا در برخورد با ایران در تمام سطوحش شکست خورده است.

*  نمی‌گذاریم تیغ بانک بر گردن تولید باشد، با نظارت قوی اجازه این کار را نخواهیم داد، کاری که آقای همتی انجام نداد. الان هم می‌گوید صدای خاموش مردم هستم!

۵

امیرحسین قاضی زاده هاشمی

* وقتی رییس جمهور شدم با اولویت دستور تشکیل فوری صندوق رفاه جوانان را تا قبل از اسفند ۱۴۰۰ صادر خواهم کرد. هر زوج جوان ۵۰۰ میلیون تومان برای اشتغال، ازدواج و مسکن خود از این صندوق دریافت خواهند کرد.

* دولت سلام همه تحریم‌ها را خنثی خواهد کرد. ما ملت بزرگ و قدرتمند هستیم و دوستان بسیار خوبی در دنیا داریم.

* در حوزه کنکور قصد به هم زدن ساختارهای فعلی را داریم و مافیای کنونی را از بین خواهیم برد.

* قوی تر از دولت کنونی مذاکرات وین را به نتیجه خواهیم رساند. من گفته‌ام که با بیانیه‌خوانی و انشاءخوانی در مذاکره مخالفم همینطور با لبخند و خوش‌بینی هم مخالفم. ما قرارداد روی کاغذ می‌نویسیم چون بی اعتماد هستیم اما این چه قراردادی بود که رییس جمهور یکی از دولت‌های عضو برجام خارج شد و دیگران نتوانستند کاری صورت دهند. ما حتماً مذاکره خواهیم کرد اما مذاکره نتیجه‌محور و با چارچوب مشخص براساس زمان‌بندی تعیین شده و نتایج ملموس. اینکه گفتم تحریم‌ها را بی‌اثر خواهیم کرد به معنی دورزدن تحریم‌ها نیست؛ دورزدن تحریم مشکلات خاص خود را دارد و البته فسادزا هم است.

* دولت سلام پنج کار خواهد کرد که دولت مردم حاکم شود. اولینش شفافیت است، ما نظام جامع شفافیت را برقرار می کنیم. دوم این که باید گفت وگوی دولت، مردم و نخبگان برای رسیدن به تصمیمات اجماعی شکل بگیرد و پایه تفکر دولت افکار عمومی باشد. سوم وجود رقابت و عدم انحصار و رانت است و چهارم عدالت در رشد و نهایتا پاسخگویی دولت به تصمیماتش است.

*  معضل بورس قابل حل استسه روزه می‌شود مشکل حاد بازار سرمایه را حل کرد، به یک دستور حکومتی از رئیس جمهور نیاز دارد.

۶

محسن مهرعلیزاده

 

 

* یک دیدگاهی به نام اقتصاد اجتماعی هست که در آن توسعه اقتصادی و اجتماعی وجود دارد اما بار آن به دوش مردم گذاشته نمی‌شود. یعنی مردم زیر چرخ توسعه له نمی شوند. هرچند در سیستم اقتصاد اجتماعی در کنار توسعه اقتصادی به مسائل اجتماعی مثل بیمه و حد اقل حقوق و یارانه های نقدی به مردم دادن نیز توجه می شود.

* باید بگویم که ما به کاهش تورم به رقم‌های پایین‌تر مانند زیر ۱۰ درصد یا یک رقمی شدن آن فکر می‌کنیم که حداقل ۳ تا چهار سال طول می‌کشدامیدوارم با برنامه‌ای که ریخته شده و اگر بی مشکل پیش برویم تا انتهای چهار سال تورم را تک رقمی کنیم و حتی شاید بتوان به رقم‌های پایین‌تر هم رساند.

* دوست دارم جوانان هفته ای چهار تا پنج ساعت با حضور رسانه ها از بنده انتقاد کنند تا ضعف های خود را بدانم و معتقدم رمز موفقیت دولت من در انتقاد جوانان است.

۷

   عبدالناصر همتی

 * معیشت اولین دغدغه مردم است و رفاه مهمترین نیاز آینده کشور. اما شرط لازم برای تحقق این دو، داشتن بینش اقتصادی در اعمال سیاست‌های اجرایی و تنش زدایی در سیاست خارجی و شرط کافی، داشتن سیاست‌های اقتصادی دانش محور وغیر پوپولیستی است.

* ‏«تعامل، از خانه تا جهان» شعار دولت من است. بدون توافق برای رفع تحریم و بهبود رابطه با جهان و منطقه و بدون توافق‌های مساله‌محور در داخل میان نیروهای سیاسی و اجتماعی و میان حاکمیت و شهروندان، نه می‌توان وضعیت معیشت مردم را بهتر کرد، نه حکمرانی را باکیفیت‌تر و نه ایران را قدرتمندتر.

*  معتقدم که چهار سال بیشتر رئیس‌جمهور نیستم و باید در این مدت برنامه‌ها را انجام دهم

*هدفم این است که دولت فنی باشد و نه سیاسی یعنی اموراتی مانند بودجه نباید سیاسی باشد. اگر تشخیص مردم این باشد که من می‌توانم این برنامه‌ها را انجام دهم قطعا به من رای خواهند داد.

* باید به رفاه مردم به طور جدی رسیدگی کنیم و مردم از ما و از دولت انتظار دارند. پرداخت نقدی یارانه را باید افزایش دهیم و همچنین قدرت خرید به مردم بدهیم. دولت من با دولت فعلی در سیاست و اعضا با دولت فعلی متفاوت خواهد بود.

*در فعالیت هایی که جنبه بخش خصوصی دارد کار باید دست خصوصی ها باشد. ما نباید در این میان موجب رانت برای عده‌ای شویم.

*قدرت خرید مردم را اصلاح می کنم، اصلاح این موضوع با کارت‌های اعتباری و افزایش قدرت خرید است و در دولت بعدی وضعیت آنان را به حالت عالی بر می گردانیم.

* این جدول به ترتیب حروف الفبا است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: