کد خبر: ۳۲۵۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۲ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۰
بازار خودرو تنها كمي پس از ابلاغ دوباره افزايش قيمت رسمي انواع خودروهاي توليد داخل حالا به سقف قيمتي رسيده است. اوايل ارديبهشت ماه بود كه شوراي رقابت از افزايش قيمت خودروهاي كارخانه‌اي خبر داد.
 قلم‌نیوز:بازار خودرو در رکود است و هم تولیدکنندگان در ضرر هستند و هم مصرف‍‌کنندگان!

اميرحسن كاكايي، كارشناس بازار خودرو در گفتگو با اعتماد:

  *انتظار مي‌رود همسو با كاهش نرخ دلار، قيمت خودروها كم شود و واردات خودرو نيز طي ۶ ماه آينده آزاد شود پس مردم فعلا از بازار خودرو چندان استقبالي نمي‌كنند.

*كاكايي تصريح كرد: مردم در بازار آزاد براي خريد خودرو بايد منابع مالي لازم را داشته باشند اما متاسفانه شاهد آنيم كه درآمد مردم متناسب با افزايش هزينه‌ها بالا نرفته و بازار آزاد در حالت ركود است و حتي افزايش ۸ درصدي قيمت كارخانه‌اي خودرو هم در بازار آزاد چندان تاثيري نمي‌گذارد.

 *از ابتداي سال تنها ۲۰ درصد هزينه‌هاي قيمت تمام شده رشد كرده و حتي اگر فرض شود كه قيمت خودرو از سوي شوراي رقابت براي سال قبل درست اعلام شده باشد با اين افزايش ۸ درصدي قيمت‌ها همچنان اين شورا به خودروسازان ۱۲ درصد زيان وارد كرده و مشخص است كه خودروسازان هم رضايتي از اين ارقام ندارند.

 *هر فردي كه طي 3 سال گذشته از خودروسازي‌ها خودرويي خريداري كرده حدود ۵۰ درصد سود كرده و متاسفانه بايد گفت هيچ اراده‌اي هم براي بهبود شرايط وجود ندارد. كاكايي خاطرنشان كرد: بسياري به نام مردم طي 3 سال گذشته باعث توزيع رانت غيرعادلانه در كشور شده‌اند و از سوي ديگر صنعت خودرو را به نابودي كشانده‌اند و به لحاظ اقتصادي هم نمي‌توان برآورد دقيقي كرد. شركتي كه دايما زيان داده چطور مي‌تواند خود را نجات دهد جز اينكه از شرايطي كه به آن تحميل شده خود را خارج كند.

* متاسفانه توان خريد مردم هم متناسب با قيمت‌ها بالا نرفته و 6 دهك پايين به هيچ عنوان توان خريد خودرو را ندارند و بازار در ركود كامل است زيرا تصميمات غلط اقتصادي باعث از بين رفتن زيرساخت‌ها در اين مدت شده است.او گفت: ما شاهديم كه طي ۴ سال گذشته حدود ۶ مديرعامل در دو خودروسازي بزرگ كشور تغيير كرده و اين افراد متخصص بايد در اين مدت اقداماتي را انجام مي‌دادند اما بايد گفت شدني نيست و تنها يك رويا‌پردازي غلط است و تا زماني كه اقتصاد رشد نكند و با اصول اقتصادي صحيح كنار نياييم و رشد نكنيم، اوضاع به همين منوال خواهد ماند.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: