کد خبر: ۳۲۵۲۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۰
درباره تصمیم شورای نگهبان به ناچار به مقام معظم رهبری نامه نوشته ام
رئیس جمهور در جریان جلسه امروز هیات دولت گفت: تولید و استخراج رمز ارزها در کشور حتی مراکز دارای مجوز، تا پایان شهریور ممنوع شده است.

 قلم‌نیوز:رییس جمهور با اشاره تصمیم شورای نگهبان درباره صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: من دیروز در این زمینه به ناچار به مقام معظم رهبری نامه نوشتم و آنچه در ذهنم بود را به ایشان منتقل کردم و ایشان آنچه را که به مصلحت می‌دانند انجام خواهند داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در جلسه هیات دولت گفت: انتخابات مراحل مختلفی دارد که مرحله‌ احراز صلاحیت به عهده دولت نیست و یک نهاد دیگری برای آن تصمیم می‌گیرد. حالا این‌که مقدمات تصمیم‌شان از کجا می‌آید و چگونه تصمیم‌ سازی می‌شود مورد بحث ما نیست، اما به هرحال این موضوع در اختیار دولت نیست و نهاد مستقلی برای آن تصمیم می‌گیرد.

رئیس جمهور ادامه داد: ما از تصمیمی که از سوی شورای نگهبان گرفته شده عصر روز دوشنبه مطلع شدیم و شب صریح‌تر برای ما روشن و واضح شد و معلوم شد که چه کسانی مدنظر هستند. برای خیلی از سیاسیون و ما اینگونه بود که دلمان می‌خواست شرایط به گونه‌ای می‌شد که فرصت بیشتری می‌دادند و افراد دیگری هم اضافه می‌شدند؛ چرا که مبانی انتخابات و اصل آن رقابت است و اگر این جان را از انتخابات بگیریم چیزی در کالبد انتخابات نمی‌ماند.

روحانی با تاکید بر این‌که دولت در این زمینه کار زیادی نمی‌توانست انجام دهد، تصریح کرد: من نسبت به اصل 113 قانون اساسی حتما متذکر هستم و اشکال دارم. منتهی ما هم اصل 113 را به شورای نگهبان می‌نویسیم آنها تفسیر خودشان را دارند و می‌گویند نمی‌توانید در این زمینه تذکر بدهید.

وی اضافه کرد: به هر حال من دیروز به ناچار درباره‌ این موضوع به مقام معظم رهبری نامه نوشتم و آنچه را که در ذهنم بود به ایشان انتقال دادم، حالا ایشان هرچه مصلحت می‌دانند و بنا به مصالح کشور مردم تصمیم خواهند گرفت؛ البته آقا در این موارد کمتر وارد می‌شوند اما به هرحال مواردی هم بوده که ورود پیدا کرده‌اند. در هر حال این موضوع مربوط به همه مردم است و ما هم درخواست و تقاضایمان را از ایشان انجام داده‌ایم که اگر صلاح می‌دانند اقدام کنند.

روحانی در ادامه عنوان کرد: این مساله برای ما بسیار مهم است چرا که ما نمی‌توانیم صندوق آرا را رها کنیم. اگر صندوق را رها کنید می‌خواهید چه چیزی را به جای آن بگذارید و این خیلی خطرناک است که صندوق دیگر کارایی نداشته باشد. اگر نظام تاکنون حفظ شده به خاطر همین صندوق رای و حضور و فداکاری مردم بوده است. این صندوق یک رمز بسیار بزرگی بوده و مردم وقتی شکایت و اشکالی دارند و تغییری می‌خواهند ایجاد کنند پای همین صندوق می‌روند. به هر حال بحث صندوق رای بسیار مهم است و من از همه مردم خواهش می‌کنم در سراسر کشور این مساله مهم را مدنظر قرار دهند.

رئیس جمهور همچنین اظهار کرد: البته نقد و انتقاد از هر شخص و نهادی آزاد است؛ البته منظورم تخریب و تضعیف نیست ولی درباره‌ انتقاد و نقد خود مقام معظم رهبری هم چندین نوبت فرموده‌اند اگر کسی می‌خواهد از خود من هم انتقاد کند می‌تواند این کار را انجام دهد. ما می‌توانیم انتقاد کنیم و از هر نهادی درخواست شفافیت کنیم و بگوییم اگر سوالی در ذهن مردم است برای مردم توضیح دهید. اگر سوالی در ذهن مردم شکل گرفته ما باید به آن سوال که با زبان و قلم بیان می‌کنند بتوانیم پاسخ دهیم، چون هدف مهم ما این است که این نظام، وحدت، انسجام، قدرت و امنیت ملی حفظ کنیم و این اصل را نباید ما فراموش کنیم.

بر اساس این گزارش، روحانی بیان کرد: انتخابات در کشور ضامن مشروعیت نظام است، اما ما این را فراموش کرده ایم. همه تصمیماتی که صورت می گیرد اگر پشتوانه مردمی نداشته باشد مشروعیت ندارد. نه تنها مشروعیت قانونی ندارد بلکه مشروعیت دینی هم ندارد.

روحانی گفت: چرا آن ۹۸.۲ درصدی که به نظام جمهوری اسلامی رای دادند هی آب می رود؟ هرچه زمان می گذرد چرا باید این درصد کم بشود؟ هر که می آید می گوییم در اسلامیت و ایمان و تعهدت شک داریم! خدا نکند روزی برسد که مردم فکر کنند به آنها بی اعتنا هستیم و می خواهیم برای آنها تصمیم بگیریم. مردم باید خودشان تصمیم بگیرند.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: با حرف زدن و مصاحبه کردن مشارکت بالا اتفاق نمی افتد بلکه مشارکت بالا لوازمی دارد که باید به آن متعهد باشیم.

وی اضافه کرد: مرحله احراز صلاحیت ها به عهده دولت نیست و به عهده نهاد دیگری است که در آن تصمیم می گیرند. حالا من نمی خواهم به این موضوع وارد شوم که مقدمات تصمیمشان از کجا می آید و چگونه تصمیم سازی می شود چون بحث الان نیست. اما به هر حال این موضوع د راختیار دولت نیست و نهادی مستقل تصمیم می گیرد.

رییس جمهور همچنین گفت: در موضوع قطعی برق مردم با مشکلاتی مواجه شدند. از یک طرف خشکسالی است و از طرفی بحث استخراج رمز ارزها مطرح است که ۳۰۰ مگاوات به صورت قانونی و دو هزار مگاوات به صورت غیرقانونی انجام می شود. به هر حال از امروز دستور این است که تا آخر شهریور استخراج رمز ارز به هر نحوی ممنوع است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: