کد خبر: ۳۲۳۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۶ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۰
تداوم همراهی بازار موبایل با کاهش نرخ دلار
بازار تلفن همراه این روز‌ها همپای ریزش ارز در حال ریزش است و این در حالی است که این افت قیمت همچنان ادامه دارد.
قلم‌نیوز:بازار موبایل در طول بیش از یک سال گذشته همگام با کاهش ارزش پول ملی، کاهش واردات و همین‌طور افزایش تقاضای بازار به‌دلیل نیاز دانش‌آموزان به این ابراز برای آموزش‌های مجازی افزایش نرخ شدیدی را تجربه کرد.

در این روند بسیاری از مردم که قصد خرید موبایل داشتند و حتی موبایل‌بازان که گوشی تلفن همراه خود را در فواصل زمانی کوتاه تعویض می‌کردند، به‌دلیل مسائل مالی از بازار‌های این کالا فاصله گرفتند و بازار گوشی هم مانند بیشتر بازار‌های دیگر در کشور وارد رکود شد. البته در ماه‌های اخیر روند افزایش نرخ موبایل در بازار‌های داخلی کند و متوقف شد و حتی در هفته‌های اخیر خبر از کاهش نرخ آن به گوش رسید.

در حال حاضر پرسش اصلی تعداد زیادی از خریداران این است که آیا امروز زمان مناسبی برای خرید موبایل است یا باید منتظر روز‌های آینده و تعدیل بیشتر نرخ در این بازار باشیم؟! 

قیمت موبایل به کف رسیده

برخی از فعالان حوزه موبایل در کشور بر این باورند که بهای گوشی تلفن همراه در بازار ایران به حداقل رسیده و این بهترین زمان برای خرید و فروش تلفن همراه است.

امیر اسحاقی، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی ضمن تایید خبر کاهش نرخ برخی انواع موبایل در بازار، حتی نسبت به خطر قاچاق معکوس این کالا هشدار داد و اظهار کرد: در حال حاضر نرخ تلفن همراه در کف قرار دارد و می‌توان گفت الان بهترین زمان برای خرید این محصولات است. اسحاقی با اشاره به اینکه نرخ برخی کالا‌ها در این حوزه حتی ۱۷ تا ۲۰ درصد هم کاهش داشته، تصریح کرد: باتوجه به تعطیلی یک‌ماهه اصناف در حال حاضر بیش از ۲ میلیون دستگاه روشن شده در کشور وجود دارد و عرضه از تقاضا پیشی گرفته است؛ بنابراین هم کسبه و هم واردکنندگان متضرر شدند.

وی در این باره افزود: افت نرخ دلار نیز دلیل دیگر کاهش نرخ گوشی تلفن همراه است که به شرکت‌ها و صاحبان کسب‌وکار زیان قابل‌توجهی را وارد کرده است. دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در این باره خاطرنشان کرد: این وضعیت نابسامان تا جایی ادامه داشته که واردکنندگان برای پرداخت بدهی خود به شرکت‌های خارجی مجبور شدند نرخ کالای خود را کاهش دهند تا بتوانتد تعهدات خود را انجام دهند؛ به‌طوری که برخی از محصولات بازار موبایل در تهران ارزان‌تر از دوبی است و قابلیت قاچاق معکوس را دارد.

اسحاقی در پایان با ذکر این نکته که قاچاق معکوس در موارد مختلفی در این حوزه مشاهده شده، از تشکیل کمیته‌ای در زمینه تجهیزات سیم‌کارت خبر داد و گفت: مدتی بود که انجمن به‌دنبال تشکیل این کمیته برای مدیریت و سیاست‌گذاری کلان بود که حالا با محوریت وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های مختلف تشکیل شده و پیش‌بینی می‌شود با برنامه‌ریزی در موارد مختلف از جمله رجیستری تبلت، راه‌اندازی سامانه افق و مسائل مرتبط با واردات موبایل، در سال جاری در زنجیره تامین این حوزه با مشکل خاصی مواجه نشویم. البته برخی از خریداران معتقدند آنچه از سوی دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی درباره به کف رسیدن قیمت‌ها بیان شده، برای ترغیب خریداران به نزدیک شدن به بازار‌های فروش این کالا است و نرخ گوشی تلفن همراه از این هم پایین‌تر خواهد آمد.

تکلیف روشن نیست

رضا قربانی، رئیس کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل نیز در این باره ابراز کرد: با تصویب مجلس، دلار ETS (میانگین نرخ ۳ روز آخر دلار که اکنون حدود ۲۰ هزار تومان است) مبنای دریافت تعرفه گمرکی، ارزش افزوده و سود بازرگانی در نظر گرفته شده، اما اجرا نشده است. وی افزود:، چون گمرک براساس قانون می‌تواند بعدا طلب مابه‌التفاوت کند، این شائبه به‌وجود می‌آید که این سازمان ممکن است گمرکی چند برابری طلب کند، در حالی که واردکنندگان به‌دلیل مصوبه‌ای که اجرایی نمی‌شود، نمی‌توانند مابه‌التفاوت را در نرخ تمام‌شده کالا محاسبه کنند.

بنا به گزارش انجمن واردکنندگان موبایل قربانی تاکید کرد: بحث انجمن واردکنندگان تلفن همراه بر سر این است که چرا تکلیف معلوم نیست و اگر قرار نیست تعرفه گمرکی با دلار ETS حساب شود، حداقل مصوبه را عوض کنند تا واردکنندگان از این سردرگمی بیرون بیایند. رئیس کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان تلفن همراه افزود: نرخ تلفن همراه بلافاصله به کاهش نرخ دلار عکس‌العمل نشان می‌دهد و قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کنند. قربانی تاکید کرد: اگر کسی قصد خرید تلفن همراه دارد، الان وقت بسیار خوبی است. برند‌های معروف و پرفروش بازار در این مدت ۱۵ تا ۲۰ درصد افت نرخ داشته‌اند. برای مثال نرخ گوشی می ۱۰ تی پرو شیائومی (۲۵۶) ۳ هفته قبل ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود که اکنون به قیمت ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. این ۲۰ درصد کاهش نرخ به‌دلیل کاهش نرخ دلار، اشباع بازار و پایین آمدن نرخ جهانی تلفن‌های همراه است.

همه‌چیز به دلار بستگی دارد

مهدی محبی، رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و لوازم جانبی تهران درباره کاهش نرخ گوشی تلفن همراه در هفته‌های اخیر در بازار ایران در گفتگو با صمت اظهار کرد: باتوجه به کاهش نرخ ارز در هفته‌های اخیر، شرکت‌های واردکننده موبایل از بیم ارزان‌تر شدن کالای‌شان نسبت به نرخ خرید، موبایل را با حداقل سود و با کف نرخ می‌فروشند. محبی با اشاره به اینکه رکود بازار و تعطیلی یک‌ماهه آن نیز بر روند کاهشی نرخ تاثیرگذار بوده، افزود: در حال حاضر واردکنندگان موبایل در تلاشند محصول وارداتی خود را با حداقل نرخ بفروشند تا بتوانند با نرخ جدید ارز و امکان ثبت‌سفارش، به واردات بپردازند.

وی درباره امکان روند کاهشی نرخ موبایل در ایران گفت: نرخ این کالا تحت تاثیر مستقیم نرخ ارز است و چنانچه نرخ ارز از نرخ فعلی ارز نیمایی و حدود ۲۰ هزار تومان کمتر شود، بی‌شک نرخ موبایل نیز کاهش پیدا خواهد کرد. رئیس اتحادیه صنفی مخابراتی همچنین گفت: کاهش نرخ گوشی تلفن همراه در هفته‌های اخیر، آسیب خود را به بازار این کالا وارد کرده و فروشندگان پس از یک ماه تعطیلی کسب‌وکار با کاهش نرخ این کالا مواجه شدند. شرکت‌های توزیع‌کننده نیز در صورت ادامه این روند وارد کانال زیاندهی خواهند شد. محبی درباره وضعیت آینده بازار‌های داخلی موبایل عنوان کرد: همه چیز در این بازار به نرخ ارز بستگی دارد و باید دید نرخ ارز چه تصمیمی برای آینده این بازار خواهد گرفت.

در حال حاضر، چون ثبت‌سفارش‌ها باز شده و همه شرکت‌ها اقدام به واردات کرده‌اند، بازار رقابتی اجازه دریافت سود معمول ۱۵ درصد را به واردکنندگان نمی‌دهد و این کالا امروز با میانگین ۲ تا ۳ درصد سود به فروش می‌رسد. وی همچنین درباره قاچاق معکوس و ارزان‌تر شدن موبایل در ایران به نسبت بازار دوبی گفت: باوجود اینکه واردات این کالا به کشور با ارز نیمایی صورت می‌گیرد، اختلاف فاحش نرخ در این دو بازار امکان‌پذیر نیست، زیرا در هر حال ۹ درصد مالیات ارزش افزوده به گوشی تلفن همراه در بازار ایران تعلق می‌گیرد که تقریبا مابه‌التفاوت نرخ ارز آزاد و نیمایی را پوشش می‌دهد.

از کدام طرف می‌افتیم؟!

وضعیت امروز بازار موبایل وضعیت عجیبی است. از یک سو کاهش نرخ این کالا برای خانواده‌های ایرانی که مدام در حال تجربه کردن شکل جدیدی از تورم هستند، خبر خوبی است و از سوی دیگر کاهش نرخ ارز و افت بی‌رویه نرخ گوشی تلفن همراه، موجب زیان مالی و چه‌بسا ورشکستگی اصناف این حوزه که آن‌ها هم بخشی از جمعیت همین کشور هستند، خواهد شد؛ بنابراین شاید بد نباشد نهاد‌های بالادستی و تصمیم‌گیر در این باره تدبیری بیندیشند که شیب کاهش نرخ در بازار موبایل اندکی ملایم‌تر شود و فعالان این بازار که یک ماه را نیز دور از فروش و سودآوری بوده‌اند، بتوانند در یک روند معقول کسب‌وکار خود را ساماندهی کنند.

همچنین اگر قرار است تعرفه گمرکی برمبنای دلار ETS محاسبه شود، این کار باید زودتر اجرایی شود و اگر قرار نیست چنین اتفاقی بیفتد، تغییر مصوبه در این زمینه ضروری است تا واردکنندگان از این سردرگمی بیرون بیایند. در هر حال اتخاذ راهکار مناسب برای مدیریت این اوضاع در نهایت به نتیجه‌ای می‌رسد که در آن نه سیخ واردکنندگان و فروشندگان موبایل می‌سوزد و نه کباب خریدارانی که قدرت خرید آن‌ها نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است.

منبع: صمت

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: