کد خبر: ۳۲۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۷ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز شنبه اول خردادماه ۱۴۰۰
بورس در اولین روز خردادماه حال خوشی ندارد. به خصوص که در دقایق ابتدایی معاملات اغلب نماد‌های بازار سرمایه کار خود را با صف فروش آغاز کرده‌اند. دیگر خبری از تعادل هفته گذشته نیست و نقشه بازار سراسر قرمزرنگ است.
قلم‌نیوز:تا جایی که بعد گذشت ۳۰ دقیقه از معاملات، شاهد ریزش ۱۲ هزار واحدی شاخص کل هستیم. این اتفاق باعث شده شاخص کل به کف شش ماه دوم سال ۹۹ نزدیک‌تر شود و تنها ۱۰ هزار واحد با آن اختلاف دارد.

در ساعات امروز شاخص کل ۱.۰۵ درصد و شاخص هم‌وزن ۴۵ صدم درصد کاهش داشته و نشان می‌دهد شرکت‌های کوچک هنوز با شرکت‌های بزرگ در مسیر کاهش قیمت‌ها اختلاف دارند. فملی، شستا، شپنا، شبندر، خودرو،   شتران و وتجارت بیشترین تاثیر را روی کاهش شاخص کل گذاشته‌اند. دو گروه فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی تا اینجای کار بدترین عملکرد را دارند.

 بورس دوباره رنگ خون به خود گرفت

در ساعت ابتدایی معاملات امروز شنبه اول خردادماه ۱۴۰۰، از بین ۲۴۰ نماد بورسی معامله شده تنها ۱۵ نماد با قیمتی بالاتر از قیمت روز کاری گذشته معامله می‌شوند و ۲۲۵ نماد ارزش سهام خود را از دست داده‌اند. همچنین در بازار فرابورس از بین ۱۱۶ نماد معامله شده شاهد کاهش قیمت سهام در ۹۴ نماد هستیم و ۲۲ نماد با رنگ سبز دل سهامدارانشان را شاد کرده‌اند. این موارد نشان می‌دهد امروز بیش از ۹۰ درصد بازار سرمایه در روند نزولی قرار دارد و ممکن است رکورد ریزش روز چهارشنبه به عنوان بدترین روز سال ۱۴۰۰ شکسته شود.

 یادم نمی‌آید کی نقشه بازار تا این حد به رنگ قرمز درآمده بود. اکثریت قریب به اتفاق نمادهای شاخص‌ساز صف فروش دارند و انگار که قفل بزرگی به معاملات بازار سرمایه زده‌اند. در بین بانک‌ها و موسسات اعتباری تنها سه نماد وملل، وپاسار و وپارس به لطف بازارگردانشان از ریزش در امان مانده‌اند و دیگران از جمله وبصادر، وپست و وتجارت پنج درصد ارزش سهام خود را از دست داده‌اند. گروه‌های فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی سراسر صف فروش هستند و خبری از معاملات نیست. در گروه محصولات شیمیایی نمادهای زیادی از جمله فارس و بوعلی در برابر تشکیل صف فروش مقاومت می‌کنند، اما آنها هم درصد قابل توجهی از ارزش سهام خود را از دست داده‎‌اند و شبصیر تنها نماد سبز گروه لقب گرفته است. در بین شرکت‌های سرمایه‌گذاری، معیار، واعتبار و وسپهر از ریزش درامان مانده و مسیر خود را جدا کرده‌اند. بپاس و ما تنها نمادهای سبز گروه بیمه و صندوق بازنشستگی هستند. خساپا و خودرو از گروه خودرویی‌ها مشابه دیگر نمادهای شاخص‌ساز عمل می‌کنند. ساوه از گروه سیمان و ثامید از گروه انبوه‌سازی معدود نمادهای سبزرنگ نقشه بازار امروز هستند. دیگر گروه‌ها عموما با رنگ قرمز و اغلب با صف فروش کار خود را در سومین ماه سال آغاز کرده‌اند.

 70درصد بازار به صف فروش رسید

بیش از ۳۸۰ نماد بازار سرمایه در ساعات پایانی معاملات امروز دچار صف فروش شدند. از زمان بازگشت دامنه نوسان متقارن، اولین بار است که تعداد صف‌های فروش به چنین رقمی می‌رسد. ارزش صف‌ها هم امروز افزایش داشته. طوری که صف نماد‌های مختلف در مجموع پنج هزار و ۵۱۰ میلیارد تومان ارزش دارد. در سوی مقابل تنها ۱۵ نماد با احتساب نماد‌های بازار پایه صف خرید به ارزش ۲۳۰ میلیارد تومان دارند.

منبع: فرارو

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: