تاریخ انتشار: ۰۸:۰۱ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
اکسیژن اتمی یک نوع از عنصر اکسیژن است که در جو زمین وجود ندارد. این شکل از اکسیژن که بصورت اتم بوده و تشکیل مولکول نداده بر فرار گازهای دیگر از سیاره سرخ تاثیر گذاشته و از این رو اثر چشمگیری بر جو مریخ دارد.

برای نخستین بار از آخرین رصدها در 40 سال قبل دانشمندان توانستند اکسیژن اتمی را در جو مریخ شناسایی کنند.

کشف اکسیژن اتمی در جو مریخ پس از 40 سال

یکی از ابزار آنبرد پروژه رصدخانه استراتوسفری(لایه ای از جو) برای نجوم مادون قرمز (سوفیا) که کار مشترک ناسا و مرکز هوافضای آلمان است،‌ به کشف این اتمها در لایه‌های بالایی جو مریخ موسوم به "مزوسفر" کمک کرد.

به گفته دانشمندان، سنجش اکسیژن اتمی در جو مریخ بسیار مشکل است. برای مشاهده طول موج مادون قرمز دور که برای مشاهده اکسیژن اتمی مورد نیاز است، محققان باید در بالای جو زمین قرار گرفته و از ابزارهای فوق حساس استفاده کنند.

دانشمندان توانستند تنها نیمی از میزان اکسیژن مورد انتظار را کشف کنند که احتمالا در نتیجه تغییرات در جو مریخ است.

ماموریت‌های وایکینگ و مارینر در دهه 1970 سنجش‌ اکسیژن اتمی را در جو مریخ انجام داده بودند. سه رصد جدید با استفاده از موقعیت هوایی سوفیا انجام شد که در ارتفاع 11 هزار تا 13 هزار کیلومتری زمین در بالای رطوبت مسدود کننده نور مادون قرمز در جو پرواز می‌کند.

آشکارسازهای پیشرفته یکی از ابزارهای رصدخانه یعنی گیرنده نجومی فرکانس‌های تراهرتز (GREAT) به ستاره‌شناسان اجازه داد تا اکسیژن در جو مریخ را از اکسیژن جو زمین تشخیص دهند.

سوفیا یک هواپیمای جت بوئینگ 747SP است که یک تلسکوپ با قطر 100 اینچ را حمل می‌کند.

این یافته‌ها در مجله Astronomy and Astrophysics منتشر شده است.