کد خبر: ۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۴ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
مردم به‌خوبی می‌دانند که برخی حاضر نیستند که بحث دو سویه بودن در انتخابات و نظر حضرت امام را بپذیرند، می‌خواهند گفتمانی یک‌سویه حاکم باشد که این نه با خواست امام و نه با اهداف انقلاب منطبق است.
پیوند انقلاب و انتخابات در ایران، پیوندی ناگسستنی است چراکه انقلاب ما، انقلابی مردمی و با حضور مردم در صحنه، رخ داد. از این جهت می‌توان گفت که انقلاب خواست مردم و انتخابات به همت انقلاب رخ داد. حضرت امام هم به عنوان رهبر کبیر انقلاب از ابتدا درباره نقش مردم، نظر ویژه‌ای داشتند. تا آنجا که ایشان اسمی را به عنوان «جمهوری اسلامی» به رأی گذاشتند و این نام به تایید ۹۹‌درصد مردم رسید. حتی به اعتقاد نگارنده اگر نظری منفی هم مردم می‌دادند، امام باتوجه به تاکید درباره نقش مردم، قطعا به آنچه مردم می‌خواستند عمل می‌کردند. البته واضح است که مردم انقلاب کردند تا جمهوری اسلامی حاکم شود. همچنین در قانون اساسی بحث تعیین سرنوشت به مردم و از طریق انتخابات سپرده شده است. ازاین رو می‌توان گفت که انتخابات رابطه تنگاتنگی با انقلاب دارد. چراکه در آن سال‌ها دیگر هرگز بحث کودتا مطرح نبود و مردم با رهبری انقلاب به این نتیجه رسیدند که باید تغییراتی ایجاد کنند و این تغییرات را ایجاد کردند. بنابراین ما باید همیشه در مسیر دستاوردهای انقلاب و حفظ آنها حرکت کنیم که اگر این‌گونه نباشد، نقش مردم را کمرنگ کرده‌ایم و این خواست انقلاب و امام نبود و نیست. از سوی دیگر احزاب و فعالیت آنها همیشه در طول انقلاب مورد تاکید بود، چراکه احزاب معمولا بخشی از تفکرات مردم را همراهی کرده‌اند. بنابراین همیشه پویا بودن احزاب و فعالیت آنها، موجب پویایی مردم و کشور شده است. در این شرایط فکر کنید که بخشی از احزاب حذف شوند، چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر حذف شوند، پویایی از بخشی از حامیان آنها گرفته می‌شود و هدف بزرگی که حفظ انسجام و نقش مردم در انقلاب و انتخابات‌ها بود، کمرنگ می‌شود. بنابراین امید است که این روزها باتوجه به اتفاقاتی که در زمینه ردصلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان رخ داده است، اصلاح امور صورت پذیرد، تا دوباره امید مضاعف به مردم و حامیان این جناح بازگردد. هر چند که این اتفاق تازه‌ای نیست البته این گستردگی در زمینه رد یا احراز صلاحیت نشدن‌ها، ممکن است تا حد زیادی دور از انتظار و جدید باشد اما به هر ترتیب مردم از تجربه گذشته درس گرفته‌اند و می‌دانند که اگر بخواهند به حق واقعی خود برسند باید در انتخابات شرکت کنند. همان طور که اشاره شد، مردم به‌خوبی می‌دانند که برخی حاضر نیستند که بحث دو سویه بودن در انتخابات و نظر حضرت امام را بپذیرند، می‌خواهند گفتمانی یک‌سویه حاکم باشد که این نه با خواست امام و نه با اهداف انقلاب منطبق است. اما در نهایت چون مردم دریافتند که اگر در صحنه نباشند، حقوق خود را از دست می‌دهند با حضوری فعال در انتخابات شرکت خواهند کرد چون انتخابات راهی است برای رسیدن به دموکراسی پایدار در کشور.
در پایان نیز این نکته قابل تاکید است که امام (ره) در گذشته نشان داد که اگر ببیند که حق زیادی از حقوق مردم تضییع می‌شود، باید ورود کرد. در همین راستا رهبر انقلاب نیز طی ماه‌های اخیر بارها بحث حق الناس در انتخابات را مطرح کردند. از این رو باید این بحث و ابعاد آن بیشتر مورد توجه مسوولان قرار گیرد.

منبع: حسين كاشفي عضو شورای مرکزی و رییس هیأت اجرایی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: