کد خبر: ۳۲۲۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۱ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
در حال حاضر استفاده از هدست های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده مستلزم اشاره های دست و یا صوت هستند، اما فناوری ردیاب چشم می تواند بر اساس حركت پلك چشم دنیای مجازی را كنترل كند.

محققان آمریكایی در حال تكمیل یك هدست مبتنی بر ردیاب چشم هستند كه به كاربران نوید می دهد بتوانند به واسطه حركت چشم، فضاهای مجازی را كنترل كنند.

كنترل فضاهای مجازی با حركت چشم

در حال حاضر استفاده از هدست های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده مستلزم اشاره های دست و یا صوت هستند، اما فناوری ردیاب چشم می تواند بر اساس حركت پلك چشم دنیای مجازی را كنترل كند.

شركت 'آی فلوئنس' Eyefluence مستقر در سانفرانسیكو می گوید كه فناوری ابداعی محققان این شركت كاربران را قادر می سازد كه قصد خود را از طریق چشم ها به عمل تبدیل كنند و به واقع، در نمایشگر هدست واقعیت مجازی VR و واقعیت افزوده AR تغییرات اساسی و اولین طراحی فناوری تعامل با چشم ایجاد خواهد شد.

گرچه هنوز جزییات فنی چندانی درباره چگونگی عملكرد این دستگاه وجود ندارد، اما شركت آی فلوئنس ابراز اطمینان كرده است كه فناوری ردیاب چشم نحوه تعامل افراد با كامپیوتر ها را تغییر می دهد و آنها را قادر می سازد كه از طریق چشم، قصد خود را به عمل تبدیل كنند.

به گفته محققان این شركت، ایده اصلی این است كه تمامی تغییراتی كه با انگشتان روی دستگاه تلفن هوشمند انجام می شود، در هدست های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده توسط چشم قابل اجرا شود.

نحوه استفاده از فناوری ردیاب چشم به این صورت است كه كاربر چشمان خود را برای یافتن شیء و یا آیكون مورد نظر در میدان دید حركت می دهد و شی ء مورد نظر خود را با یك 'نگاه سریع' به آن انتخاب می كند.

اصل تعامل با چشم در این فناوری بر پردازش تصویر و الگوریتم های ردیاب چشم تكیه دارد. این فناوری كوچكترین حركت چشمان را تحت نظر می گیرد و به كاربران امكان می دهد كه بدون نیاز به اشارات دست و یا كنترل كننده ها برای انتخاب و یا راهبری، از یك هدست واقعیت مجازی استفاده كنند. بر این اساس، پتانسیل تسهیل بیشتر گردش در جهان مجازی ایجاد خواهد شد. علاوه بر این، رایانه ها به خاطر حذف ابزار جانبی، انرژی كمتری تلف می كنند.

واقعیت مجازی (Virtual Reality) یك فناوری نوین است كه به كاربر امكان می‌دهد با یك محیط شبیه‌سازی رایانه‌ای اندركنش یا تعامل داشته باشد.

واقعیت افزوده (Augmented Reality) یك نمای فیزیكی زنده، مستقیم یا غیرمستقیم (و معمولاً در تعامل با كاربر است)، كه عناصری را پیرامون دنیای واقعی افراد اضافه می‌كند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: