کد خبر: ۳۲۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۳ - ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ با ریزش ۱۸ هزار و ۷۴۶ واحدی به رقم یک میلیون و ۱۵۴ هزار و ۷۶۷ واحد رسید. در این روز شاخص کل ۱.۶۰ درصد و شاخص هم‌وزن ۱.۴۵ درصد کاهش داشت که نشان می‌دهد شرکت‌های کوچک تاثیر زیادی در کاهش شاخص کل داشتند.
قلم‌نیوز:شاخص بورس کار خود را با روند نزولی آغاز کرده است. تا جایی که در ۳۰ دقیقه ابتدای بازار، شاخص کل حدود سه هزار و ۴۰۰ واحد عقب‌نشینی کرده و ۲۹ صدم درصد کاهش داشته. هم‌زمان شاخص هم‌وزن نیز دقیقا به همین میزان کاهش داشته. تا اینجای کار نماد‌های وتجارت، فملی، خودرو، خساپا، وبصادر و شستا بیشترین تاثیر را روی کاهش شاخص کل گذاشته‌اند. نکته امیدوار کننده اینجاست که همچنان تعادل در نماد‌های شاخص‌ساز برقرار است و در این نماد‌ها اثری از صف فروش و حجم عرضه نمی‌بینیم. البته گروه خودرو و ساخت قطعات از این قاعده مستثنی هستند.  

 روند نزولی برای اغلب نماد‌های بورسی

در ساعات ابتدایی معاملات امروز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، از بین ۲۳۰ نماد معامله شده حدود ۱۹۴ نماد ارزش سهام خود را از از دست داده‌اند و تنها ۳۶ نماد در مسیر صعودی حرکت می‌کنند. در بازار فرابورس هم از بین ۱۱۷ نماد معامله شده در ابتدای ساعت کاری بازار، شاهد کاهش قیمت سهام ۹۵ نماد هستیم و تنها ۲۲ نماد با رنگ سبز به تابلو بازار آمده‌اند. موردی که نشان می‌دهد امروز حدود ۸۰ درصد نماد‌های بازار سرمایه دچار روند نزولی هستند.


نقشه بازار امروز لباس قرمز به تن کرده‌ است. با اینکه نمادهای شاخص‌ساز به جز گروه خودرو همچنان تعادل خود را حفظ کرده‌اند و اغلب در نزدیکی قیمت روز گذشته معامله می‌شوند، اما شاهد افزایش حجم معاملات در نمادهای کوچک هستیم. اتفاقی که باعث شده مستطیل آنها روی نقشه بزرگتر شود و قرمزی نمادهای کوچک بیشتر به چشم بیاید. بیشترن آمار معاملات طبق معمول در اختیار صندوق‌های ETF است.

در بینشان پالایش یک درصد و دارا یکم دو درصد عقب نشسته. گروه خودرو و ساخت قطعات درست مثل روز گذشته با صف فروش دست و پنجه نرم می‌کند و اغلب نمادهای گروه از جمله خساپا، خودرو، خگستر، خبمهن، خزامیا و ورنا گنج درصد ارزش سهام خود را از دست داده‌اند. برکت از معدود نمادهای سبز گروه محصولات دارویی است و تنها دعبید و دارو آن را همراهی می‌کنند. دیگر نمادهای گروه اغلب نزولی و تعداد زیادی از آنها صف فروش دارند. در بین نمادهای بزرگ محصولات شیمیایی همچنان تعادل برقرار است. شپلی، شگویا و پاکشو صعودی هستند و پترول، فارس و نوری نزدیک به قیمت روز گذشته معامله می‌شوند. شپاکسا، زاگرس و شیران امروز روند نزولی دارند.

در بین بانک‌ها و موسسات اعتباری سهام وتجارت برای دقایق کوتاهی به صف فروش رسید اما مثل دیگر نمادهای بانکی به نزدیکی قیمت روز گذشته برگشت. سرمایه‌گذاری‌ها یکی از قرمزترین گروه‌های بازار هستند. اغلب نمادهای گروه به جز آریان، واتی، وسپهر و سرچشمه صف فروش دارند. فرآورده‌های نفتی با قیمت روز گذشته معامله می‌شوند و نوسان چندانی را تجربه نکرده‌اند. در بین فلزات اساسی، نمادهای بزرگ فملی، فجر و فخوز تعادل دارند و با رنگ تیره به نقشه بازار آمده‌اند، اما شرکت‌های کوچک و متوسط که حالا شاهد افزایش آمار معاملات آنها هستیم، دچار صف فروش شده‌اند. فنورد، فنوال، کویر، وتوکا و فخاس از جمله این نمادها هستند. سیمانی‌ها، هولدینگ‌ها به جز شستا و وغدیر، لیزنگ، محصولات غذایی، ماشین آلات برقی و نهادهای مالی از جمله گروه‌های قرمزرنگ بازار امروز هستند.

 عرضه اولیه فتوسا؛ آغاز دوره ثبت سفارش

فتوسا امروز به فرابورس می‌آید. در جریان این عرضه اولیه، ۶۵میلیون سهام شرکت تولید و توسعه سرب و فولاد ایرانیان با نماد فتوسا در بازار فرابورس به عموما سهامداران فروخته می‌شود. در این عرضه هر نفر می‌تواند تا سقف ۱۳۰ سهم به قیمت حداکثر ۷۸۴۲ ریال سفارش خرید ثبت کند. موضوعی که نشان می‌دهد حداکثر نقدینگی لازم برای شرکت در این عرضه اولیه حدود ۱۰۲ هزار تومان است. البته در صورت مشارکت دو میلیون نفری که در عرضه اولیه فگستر شاهد آن بودیم، به هر نفر نهایتا ۳۲ سهم فتوسا به ارزش ۲۵ هزار تومان تعلق خواهد گرفت. زمان ثبت سفارش عرضه اولیه فتوسا از ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه آغاز شده و طبق گفته ناظر بازار تا ساعت ۱۲ ادامه دارد.

 شصدف؛ خداحافظی با صف خرید بعد از ۱۴ ماه

طولانی‌ترین صف خرید بازار سرمایه بالاخره بعد از ۱۴ ماه به نقطه پایان رسید. شصدف، نماد شرکت صنعتی دوده‌فام، ۱۴ اسفندماه سال ۹۸ به بورس آمد و تنها نمادی است که در  سال‌های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ صف خرید را تجربه کرده. قیمت شصدف در زمان عرضه اولیه هزار و ۹۹۰ تومان بود و در این مدت بعد از چند مرتبه تعدیل قیمت به واسطه افزایش سرمایه و تقسیم سود نقدی، نهایتا قیمت سهام به سه هزار و ۳۷۳ تومان رسید. شاید با تقسیم این دو عدد فکر کنید بازدهی شصدف تنها ۷۰ درصد بوده، اما اگر قیمت‌های تعدیل شده را هم در نظر بگیریم، می‌بینیم کسانی که از ابتدا شصدف را نگه داشتند، بازدهی ۵۲۰ درصدی نصیبشان شد.  

 60درصد نماد‌ها به صف فروش رسیدند

۳۳۰ نماد تا پایان معاملات امروز دچار صف فروش شدندو این تعداد حدود ۶۰ درصد بازار سرمایه را تشکیل می‌دهند و مجموع ارزش صف آن‌ها رقمی حدود پنج هزار میلیارد تومان است. موردی که نشان از افزایش هزار میلیارد تومانی ارزش و ۱۰ درصد تعداد صف‌های فروش در بازار امروز دارد. در آن سوی تالار معاملات، ۱۴ نماد با احتساب نماد‌های بازار پایه دارای صف خرید به ارزش ۱۹۰ میلیارد تومان هستند.

 تداوم صدرنشینی سمگا در بین سنگین‌ترین صف‌های فروش

نماد گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی امروز مثل روز‌های قبل در صدر فهرست سنگین‌ترین صف‌های فروش قرار گرفته. با این تفاوت که ارزش صف فروش آن نسبت به گذشته تقریبا دو برابر شده و به ۲۲۷ میلیارد تومان رسیده و این رقم به تنهایی از کل ارزش صف‌های خرید بازار بالاتر است. بنو با صف فروش ۱۵۰ میلیارد تومانی در رتبه دوم و کویر با صف فروش ۱۳۷ میلیاردی در رتبه سوم ایستاده است. غصینو، ثنوسا، فرزین، خزر، های‌وب، سصفها، وبیمه، قثابت، غنوش، کلر، گدنا، شپنا، سدبیر، ملت و خساپا از دیگر نماد‌هایی هستند که ارزش صف فروششان بیش از ۴۰ میلیارد تومان است.  

 فگستر، بپاس و ثامید؛ تنها نماد‌های دارای صف خرید

با کنار گذاشتن نماد‌های بازار پایه فرابورس می‌توان گفت امروز تنها سه نماد در بازار سرمایه صف خرید دارند. فگستر که هفته گذشته عرضه اولیه شده بود، امروز با صف خرید ۱۲۶ میلیارد تومانی روبرو شد حجم معاملات به حدی بالا بود که قیمت پایانی پنج درصد کامل رشد کرد. بپاس، نماد شرکت بیمه پاسارگاد امروز صف خرید ۱۳ میلیاردی را تجربه کرد و ثامید در آخرین دقایق بازار به صف خرید رسید.  

 سقوط ۱۹ هزار واحدی شاخص در روز بد بورس

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ با ریزش ۱۸ هزار و ۷۴۶ واحدی به رقم یک میلیون و ۱۵۴ هزار و ۷۶۷ واحد رسید. در این روز شاخص کل ۱.۶۰ درصد و شاخص هم‌وزن ۱.۴۵ درصد کاهش داشت که نشان می‌دهد شرکت‌های کوچک تاثیر زیادی در کاهش شاخص کل داشتند. هرچند بیشترین تاثیر منفی بر عهده نماد‌های فملی، فارس، شپنا، شستا، رمپنا، خودرو و وغدیر بود.  

نمای پایانی نقشه بازار سراسر قرمزرنگ است. دیگر خبری از تعادل در نمادهای شاخص‌ساز نیست و کل بازار به طور هماهنگ با هم دچار ریزش شده است. یک سوم معاملات بازار به صندوق‌های ETF اختصاص دارد. صندوق‌های سهامی عموما حدود یک تا دو درصد ارزش خود را از دست داده‌اند. در بین دولتی‌ها دارا یکم چهار درصد و پالایش 2.4درصد عقب‌نشینی کرد. وپاسار، وپارس وکار و وشهر در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری به لطف بازارگردانشان از ریزش در امان ماندند، اما دیگران از جمله وتجارت، وملل و وبصادر پنج درصد ارزش خود را از دست دادند.

در گروه فلزات اساسی میدکو به صف خرید رسید و به کلی راه خود را از بازار جدا کرد. فجر و فایرا نزدیک به قیمت دیروز معامله شدند و دیگران از جمله فملی، ذوب و کاوه به صف فروش رسیدند. محصولات شیمایی امروز سراسر قرمزرنگ بود و تنها آریا، شگویا و شپلی توانستند از ریزش در امان بمانند. دیگر گروه‌های بازار شرایط مشابهی داشتند و عموما با صف فروش دست و پنجه نرم می‌کردند. از جمله معدود نمادهای سبزرنگ در نمای پایانی نقشه بازار می‌توان به برکت از گروه محصولات دارویی، واتی و معیار از گروه سرمایه‌گذاری‌ها، ثامید از انبوه‌سازی‌ها، اپال از استخراج کانه‌های فلزی، غگیلا از محصولات غذایی، بپاس و ما از بیمه‌ها و جوین از زراعت اشاره کرد که راه خود را از دیگر نمادها جدا کردند از ریزش بازار در امان ماندند.

منبع: فرارو

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: