کد خبر: ۳۲۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
خروج نقدینگی از بازار سرمایه ادامه دارد
یک کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: حال و روز بورس تا فصل جدید نگران کننده است. تا زمانی که برنامه بلند مدت جهت تقویت بورس درنظر گرفته نشود پیش بینی از وضعیت این بازار بسیار سخت است.
قلم‌نیوز:پیمان حدادی کارشناس بازار سرمایه در تحلیل روند بازار سرمایه در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: هرگاه انتظاری به وجود بیاید و خلاف آن اتفاق بیفتد تبعات منفی بیشتری نسبت به قبل خواهد داشت. فعالان بورس انتظار داشتند با توجه به مصوبه حمایتی دولت از بازار سرمایه نکات و اخبار خوبی بیرون بیاید و به طور عملی به بازار کمک کند.

وی ادامه داد: این نوع مصوبات در کوتاه مدت قابل اجرا نیست. حتی واریز یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه نیز زمان بر خواهد بود. پس بورس نمی‌تواند برای بهبود در این شرایط به این مصوبات تکیه کند. اجرای این نوع مصوبات نیاز به پیمودن روال بوروکراسی دارد و اجرای عملی آن زمان بر است. از این رو حداقل تا انتهای اردیبهشت ماه بازار و ریزش قیمت‌ها همچنان نزولی باقی خواهد ماند.

به اعتقاد حدادی مصوبه دولت و تصمیم سران قوا برای حمایت از بورس در میان مدت و بلند مدت می‌تواند به این بازار کمک کند. نتیجه گیری مطلوب از این نوع مصوبات زمان بر است و درکوتاه مدت نمی‌تواند جوابگوی نیاز بازار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با اینکه بورس از تابستان ۱۴۰۰ مسیر جدیدی را آغاز می‌کند، گفت: همواره بازار سرمایه تحت تأثیر عوامل مختلف است. ازاین روابعاد مختلفی عوامل تأثیر گذار بر بازارسرمایه را تشکیل می‌دهد. سیاست داخلی و سیاست خارجی از مهمترین عوامل پیش روی بازار سرمایه است. اینکه چه فردی و با چه نگاهی به مسایل اقتصادی برای ریاست جمهوری انتخاب می‌شود، می‌تواند روی بازار سهام تاثیر بگذارد.

وی یادآور شد: انتخابات ریاست جمهوری مهمترین عامل تأثیر گذار داخلی بر بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ است. بازار در انتظار سیاست‌های جدید از سوی رئیس جمهور جدید است.

به گفته حدادی؛ از سوی دیگر تاثیرات بازگشت مجدد آمریکا به برجام یا خروج کامل از برجام و همچنین سرنوشت تفاهم نامه ۲۵ ساله ایران با چین می‌تواند در بازار سرمایه تاثیرگذار باشند.

وی یادآور شد؛ در هر حال پس از پایان نیمه اول سال جاری هرکدام از این خبر‌ها منفی یا مثبت تأثیر خود را دربازار سرمایه خواهند گذاشت.

قیمت سهام‌ها چه زمانی رشد می‌کند؟

این کارشناس بازارسرمایه می‌گوید: نباید انتظار بازار پررونقی برای اردیبهشت داشته باشید. تا آخراردیبهشت شرایط بازار سرمایه همانند ابتدای سال تا کنون خواهد بود. احتمال افزایش حجم معاملات در خرداد بسیار قوی است. اما این افزایش حجم معاملات دلیلی بر رشد قیمت سهم‌ها نخواهد بود.

حدادی تأکیدداشت: تابستان پر رونقی در انتظار بازار سرمایه است. بعد از انتخابات ریاست جمهوری بازار به جنب و جوش خواهد افتاد. تابستان فصل متعادل شدن بورس خواهد شد.

وی تصریح داشت: انتظار می‌رود بعد رکود بهاری بازار سرمایه در فصل تابستان دیگر شاهد صف‌های طولانی فروش سهام نباشد. تزریق پول به بازار و رشد سرمایه دربورس نکته‌ای است که سهامداران و فعالان این بازار درتابستان سال جاری تجربه می‌کنند.

به اعتقاد حدادی؛ کاهش نرخ ارز مزید بر علت ریزش‌های پی در پی در بورس شده است. قیمت دلار تأثیر مستقیم بر قیمت سهام‌های بورس دارد. از این رو در این مدت که قیمت دلار روند نزولی را پیش گرفته قیمت سهم‌ها نیز به تبعیت از آن ریزش جدی داشته است.

حدادی تأکید داشت: فضای انتخابات با آغاز ثبت نام کاندید‌های انتخاباتی شرایط جدیدی را به بورس تحمیل کرده است. از این رو ریسک پذیری بازار کاهش می‌یابد و خریداران سهام برای خرید خیلی احتیاط می‌کنند و گاه خریدی انجام نمی‌دهند. زمانی که خریدار سهام در بازار کم باشد فروشنده در بازار افزوده می‌شودو این نمی‌تواند شرایط خوبی را برای بورس رقم بزند.

متقارن کردن دامنه نوسانات هم سودی ندارد

حدادی به نکته مهم دیگری که این روز‌ها بر بورس تأثیر گذار بود اشاره کرد و گفت: از زمانی که دامنه نوسانات نامتقارن اجرا شد (بهمن ماه سال ۹۹ تا به امروز)، بورس شاهد خروج پول حقیقی‌ها بود.

وی تصریح داشت: به دنبال خروج نقدینگی از بازار کاهش معاملات همچنان ادامه دارد. از این رو ارزش معاملات هم نتوانست به بازار سرمایه کمک کند.

این فعال بورسی ادامه داد: اعمال دامنه نوسانات نامتقارن در چند ماه اخیر بازاررا به شرایط بحرانی رساند. هر چند اجرای دامنه نوسان نامتقارن به صورت مقطعی وبه منظور کنترل فضای نااطمینانی و فرصت تحلیل به سهامداران مصوب شد، اما در این مدت زمان وضعیت بازار را به هم زد.

این کارشناس بازار سرمایه تأکیدداشت: البته موضوع متقارن کردن دامنه نوسانات موضوع با اهمیتی است. اما به دلیل ادامه ریزش قیمت ارز و همچنین ایجاد فضای انتخاباتی در کشور، متقارن کردن دامنه نوسانات نیز نمی‌تواند در کوتاه مدت به بورس کمک کند.

به گفته حدادی؛ در هر صورت هربرنامه و قانونی که برای بورس در نظر می‌گیرند رسیدن به نتیجه مطلوب نیاز به وقت دارد. برنامه‌های کوتاه مدت نیز به گونه‌ای طراحی شده اند که تنها مُسکنی برای بازار سرمایه محسوب می‌شوند. باید برنامه‌های بلند مدت را خیلی قبل تراز ایجاد بحران در بازارسرمایه جاگذاری کنند که در زمان مناسب توانند از آن بهره‌مند شوند.

وی تأکیدکرد؛ زمانی که بورس محور اصلی تصمیم گیری‌های سران سه قوا می‌شود حتماً موضوع خیلی مهم برای اقتصاد کشور است. این اولویت را تحت هر شرایطی باید حفظ و توسعه دهند.

منبع: اقتصاد24

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: