کد خبر: ۳۲۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
محققان دريافتند تغييرات ميكروبي پوست از يك فرد به فردي ديگر و از يك ميكروب به ميكروبي ديگر متفاوت است.

نتايج يك مطالعه نشان مي دهد باكتري هاي روي پوست هر فرد، مختص خود او است و در سراسر حياتش بدون تغيير باقي مي مانند.

باكتری‌های روی پوست در طول زندگی فرد ثابت می‌مانند

محققان دريافتند تغييرات ميكروبي پوست از يك فرد به فردي ديگر و از يك ميكروب به ميكروبي ديگر متفاوت است.

باكتري‌هاي ياد شده كه همچون اثر انگشت، منحصر به هر فرد هستند، در نقاط چرب‌تر پوست مانند گوش‌، در قياس با ساير نقاط پوست، و در طول زندگي بيشتر بدون تغيير مي‌مانند، با اين وجود، نقاطي از پوست هم كه كم چرب هستند و همچون كف دست با لباس نيز پوشانده نمي‌شوند، از نظر ميكروب‌هاي سطحي تقريبا بدون تغيير باقي مي‌مانند.

علاوه بر اين، روي پوست به عنوان اولين دفاع بدن ‌در مقابل‌ عوامل بيماري‌زا، ارگانيسم هايي مانند باكتري، قارچ و ويروس‌ها به طور طبيعي زندگي مي‌كنند كه بيماري‌زا و مضر نيستند و حتي برخي از آنها مفيد هستند.

اما اگر اين عوامل از نقطه ديگري به روي پوست منتقل شوند، بيش از حد تكثير يابند و يا به دليل آسيب پوست، به لايه‌هاي زيرين راه پيدا كنند، مي توانند موجب بيماري شوند.

علاوه بر اين، رعايت بهداشت فردي در افراد مختلف متفاوت است و از اين نظر، پاها احتمالا بيشتر از ساير نقاط در معرض ارگانيسم‌هاي مختلف هستند.

پيش از اين محققان مي‌دانستند تركيب ميكروارگانيسم‌ها در نقاط مرطوب و خشك پوست با هم تفاوت دارند، اما مشخص نبود كه آيا تركيب اين موجودات در طول عمر و زمان تغيير مي‌كند يا خير.

براي اين تحقيق كه در نشريه سلول منتشر شد، محققان ۱۲ فرد سالم را بين يك ماه تا دو سال تحت نظر گرفتند و تركيب باكتري، قارچ و ويروس‌هاي ۱۷ نقطه از پوست آنها را بررسي كردند.

آنها متوجه شدند كه اين اثر انگشت ميكروبي با وجود شستشو، تماس با لباس، تماس با ديگران و تماس با ساير اشيا همچنان تركيب منحصر به فرد خود را حفظ مي‌كند.

اما پاها از جمله نقاطي هستند كه ميكروب‌هاي روي پوست آن بيشتر از هر جايي تغيير مي‌كنند. به گمان محققان، دليل اين است كه پوشش پا در طول روز چند بار تغيير مي‌كند و در محيط‌هاي مختلف قرار مي‌گيرد.

پاها معمولا در طول شبانه روز چند ساعت در جوراب، مدتي در جوراب و كفش، مدتي بدون جوراب و زمان هايي در دمپايي قرار دارند. پا ممكن است در طول روز در خانه، در باشگاه يا استخر، در منزل دوستان و آشنايان، در حمام و ديگر نقاط قرار بگيرد و معمولا اين تماس به ميزان قابل ملاحظه‌اي طولاني‌تر از كارهايي مثل دست دادن است كه معمولا چند ثانيه طول مي‌كشد.

محققان قصد دارند در گام بعدي، به بررسي باكتري، قارچ و ويروس‌هاي روي پوست در بيماري‌هاي مختلف پوستي بپردازند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: