کد خبر: ۳۲۱۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
سخنگوی وزارت امور خارجه
سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدای نشست خبری خود در راستای محکوم کردن جنایت‌های شرم‌آور رژیم اشغالگر علیه مردم فلسطین بیانیه‌ای را به زبان عربی قرائت کرد.
قلم‌نیوز:متن این بیانیه که از سوی سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه، قرائت شد بدین شرح است: 

بسم الله الرحمن الرحیم

جمهوری اسلامی ایران، دور جدید تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی به مردم بی‌دفاع فلسطین و نواز غزه را که منجر به شهادت ده‌ها غیرنظامی از جمله زنان و کودکان و ویرانی تعداد زیادی از ساختمانهای مسکونی و منازل مردم شده و نشانه بارز نقض حقوق بشر، حقوق بشردوستانه و حقوق بین‌الملل است، به شدت محکوم می‌نماید. 

متاسفانه در سایه حمایت‌های بی‌شرمانه برخی دول غربی، شاهد این هستیم که تجاوزات رژیم صهیونیستی افزایش یافته است و از همین رو، مردم فلسطین که برای بازیابی همه حقوق خود در حال مبارزه هستند، از حق ذاتی و طبیعی برای دفاع از خود برخوردار می‌باشند و تا زمانی که ملت استوار فلسطین به همه حقوق خود دست یابد و حاکمیت خود را بر تمام سرزمین فلسطین اجرا کند، مقاومت مشروع تنها راه مقابله با تجاوزات و اشغالگری این رژیم است. 

استیفای حقوق فلسطین صرفا یک موضوع عربی – اسلامی نیست بلکه یک مسئولیت جهانی است و جمهوری اسلامی ایران – همراه با ملل اسلامی و کلیه ملل آزاده جهان که متعهد به دفاع از مظلوم میباشند- در کنار مردم قهرمان فلسطین ایستاده است و از دولت‌ها و سازمان‌های مسئول بین المللی می‌خواهد که به بی‌طرفی غیرقابل قبول خود در قبال متجاوز پایان دهند. 

همچنین از ملت‌ها، سازمان‌ها و دولت‌های مسلمان و به‌ویژه سازمان همکاری‌های اسلامی دعوت می‌کنیم تا در یک جبهه واحد، در مقابل تجاوز آشکار و اقدامات تروریستی ارتش رژیم صهیونیستی، در کنار مردم مظلوم و بی‌دفاع فلسطین قرار گیرند. جمهوری اسلامی ایران معتقد است که اقدمات مجرمانه رژیم اشغالگر قدس، جنایت علیه بشریت است و باید به عنوان نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت مورد شناسایی قرار گیرد. 

به علاوه به جامعه بین‌المللی هشدار می‌دهیم که رژیم صهیونیستی با تلاش در ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در تمام منطقه به دنبال رسیدن به اهداف شوم و خطرناکی است که سرانجام، صلح و امنیت جهانی را مورد تهدید قرار می‌دهد. در همین راستا، از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهیم به ماموریت و وظیفه ذاتی خود عمل نماید و با فشار بر رژیم جعلی اسرائیلی جهت پایان دادن فوری به عملیات تجاوزکارانه و تروریستی خود، اجازه ندهد که حقوق مردم فلسطین توسط رژیم اشغالگر قدس و حامیان این رژیم تجاوزکار پایمال شود. 

در پایان تاکید می‌کنم که تنها راه حل عادلانه مساله فلسطین، اجرای همه پرسی مردمی با مشارکت همه ساکنین واقعی فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی در راستای حق تعیین سرنوشت می‌باشد. 

امیدوارم به زودی شاهد لحظه‌ای باشیم که با دیدن فلسطین آزاد شده، امن و بدون اشغال، دیدگانمان روشن شود. 

و ماالنصر الا من عندالله العزیز الحکیم

موضوعی به نام توافق اولیه وجود ندارد

  در ادامه این نشست سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به ادامه مذاکرات وین تصریح کرد: گفت‌وگوها در وین ادامه دارد و هر سه کارگروه در حال انجام کار خود هستند و منتظر هستیم که اگر لازم باشد نشست کمیسیون مشترک برجام این هفته برگزار شود. 

وی همچنین در مورد برخی از اخبار مبنی بر ایجاد یک توافق اولیه در مذاکرات وین گفت: موضوعی به نام توافق اولیه وجود ندارد و توافقی صورت نمی‌گیرد مگر این که در مورد همه موارد توافق صورت بگیرد. 

خطیب‌زاده گفت: فکر می‌کنم روند واردات ۶۰ میلیون دوز واکسن روسی به ایران از نیمه خرداد ماه آغاز می‌شود. 

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری خود با رسانه‌های داخلی و خارجی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه به تازگی میدل ایست گزارشی درباره روند مذاکرات ایران و عربستان منتشر کرده و در این گزارش اعلام کرده که ایران از ریاض خواسته که به تهران در راستای دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت کمک کند، تصریح کرد: این یک خبرسازی است و چنین مطالبی صحت ندارد. 

وی تأکید کرد: گفت‌وگوهای ما با عربستان در ارتباط با موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی است و این مذاکرات در ارتباط با این مسائل پیگیری می‌شود و این خبرسازی‌ها صحت ندارد. 

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی از کانال‌های خبری مدعی شده‌اند که همسر آقای ظریف ممنوع الخروج شده است، گفت: در فضای مجازی روزها ده‌ها و صدها خبر از این دست منتشر می‌شود و این گونه خبرسازی‌ها ارزش آن را ندارد که وقت دوستان درباره آن گرفته شود. 

وی در همین ارتباط تصریح کرد: همسر آقای ظریف ایشان را در سفر به سوریه و ادامه سفر ایشان همراهی کرده‌اند و این شایعات ارزش پرداختن ندارند. 

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شما به عنوان سخنگوی وزارت خارجه در جریان آخرین پیگیری‌ها در ارتباط با این موضوع که فایل صوتی آقای ظریف چگونه و توسط چه کسانی منتشر شده است هستید یا نه، گفت: به نظر من به اندازه کافی درباره این فایل صحبت شده است. مسئول پیگیری این موضوع را آقای رئیس جمهور، وزارت اطلاعات تعیین کرده‌اند و این وزارتخانه نیز اقدامات خود را انجام می‌دهد. ما با آن‌ها در تماس هستیم و به محض اینکه به نتیجه برسند یا مصلحت بدانند پروسه‌ای که تا امروز انجام شده است را بیان کنند اطلاع‌رسانی خواهند کرد. 

وی ادامه داد: وزارت امور خارجه در کنار نهاد ریاست جمهوری سعی کرده که کمک کند این موضوع زودتر به نتیجه برسد. 

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره برگزاری سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور و اینکه مشخص است که در کدام کشورها این انتخابات به منظور مشارکت ایرانیان خارج از کشور برگزار خواهد شد و صندوق‌های رأی اختصاص داده می‌شود، تصریح کرد: در طی روزهای اخیر در خصوص ستاد برگزاری انتخابات در خارج از کشور جلساتی را داشته ایم. این ستاد مثل دوره‌های انتخابات ریاست جمهوری گذشته در معاونت کنسولی و پارلمانی وزارت خارجه تشکیل شده است و همه بخش‌ها و دستگاه‌هایی که باید عضو آن باشند در آن حضور دارند، احکام صادر شده است و به صورت منظم این جلسات در حال برگزاری است. 

خطیب زاده خاطر نشان کرد: طبیعتا در تمامی پایتخت‌ها و شهرهایی که وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران دفتر فعالی دارد با هماهنگی دولت میزبان صندوق آرا در نظر گرفته خواهد شد. 

وی ادامه داد: مثل دوره‌های قبلی تلاش می‌شود در شهرها و حوزه‌هایی که ایرانی‌ها حضور دارند اما دفتر یا نمایندگی فعال از سوی ایران وجود ندارد با کمک دولت‌های محلی و ایرانیان مقیم آنجا حوزه‌های اخذ آرا داشته باشیم. 

خطیب زاده تصریح کرد: نتیجه فعالیت‌ها هر چه به زمان برگزاری انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم دقیق‌تر اعلام خواهد شد. 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ادامه نشست خبری خود که با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شده بود در پاسخ به سوالی در مورد برخی از حملات صورت گرفته به کشتی‌های ایرانی و اینکه آیا این حملات مورد بررسی قرار گرفته‌اند یا نه، گفت: حملاتی که به کشتی‌ها در آب‌های بین المللی و حوزه دریای مدیترانه و… صورت گرفته بررسی و ریشه‌یابی شده است. البته من گزارش نهایی هر کدام از این حملات را جداگانه ندارم و فکر می‌کنم باید منتظر باشیم که مراجع ذیربط در این زمینه جمع‌بندی حرفه‌ای و نهایی خود را داشته باشند و در این زمینه اطلاع‌رسانی کنیم. 

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در طول روزهای اخیر شاهد یک سکوت خبری در ارتباط با مذاکرات وین بوده‌ایم و علت این موضوع چیست و اکنون روند مذاکرات به چه نحو است، گفت: در مورد مذاکرات وین سکوت خبری وجود ندارد. البته خبرسازی نیز معنا ندارد، موضوعی که برخی از رسانه‌های غربی انجام می‌دهند. 

خطیب زاده با بیان اینکه آنچه که در وین در حال رخ دادن است ادامه گفت وگوهای فنی در قالب سه کارگروه هسته ای، رفع تحریم‌ها و ترکیبات اجرایی است. همان طور که پیش از این گفتم در طی این رایزنی‌ها درصد بسیار بالایی از براکت‌ها (جای خالی ها) در کارگروه‌ها تکمیل شده است و البته آنچه که باقی مانده قابل توجه است. 

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ما در چارچوب سیاست‌های عالیه نظام بر مواضع و دیدگاه‌های خود تأکید و پافشاری می‌کنیم، ادامه داد: به نظر می‌آید که باید فرصت بدهیم ضمن اینکه اجازه نمی‌دهیم این گفت‌وگوها فرسایشی شود نمی‌خواهیم توافقی نیز صورت بگیرد که در چارچوب سیاست‌های عالی نظام و دستورالعمل‌های ابلاغ شده از سوی تهران نباشد. 

وی با بیان اینکه در جریان مذاکرات در برخی از حوزه‌ها کندی‌هایی وجود داشته و در برخی از حوزه‌ها و زمینه‌ها پیشرفت‌هایی حاصل شده است، تصریح کرد: روز گذشته آقای عراقچی رئیس تیم مذاکره کننده ایران جلسه‌ای را با هیأت‌های کشورهای اروپایی در نشست وین داشتند و تصمیم گرفته شد که در چند روز آینده مجددا کمک کنند که در حوزه کارگروه‌ها تا جایی که ممکن است جمع‌بندی‌ها صورت بگیرد و اگر در جمع بندی‌ها نیاز به بازگشت هیأت‌ها به پایتخت‌ها جهت انجام رایزنی بیشتر باشد احتمالا در آخر هفته این کار صورت بگیرد. باید منتظر باشیم و ببینیم که در یکی دو روز آینده این گفت‌وگوهای فنی به کجا می‌رسد. 

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در چند روز آینده توافق سه ماهه صورت گرفته بین ایران و آژانس به اتمام می‌رسد و آیا با توجه به روند مذاکرات وین و بحث‌های صورت گرفته قرار است این توافق تمدید شود، تصریح کرد: در مورد توافق صورت گرفته باید به چند نکته توجه کنیم، در ابتدا اینکه قانون مجلس الزام‌آور است و آنچه که بین ایران و آژانس توافق شده است در همان چارچوب است. قانون مجلس بر توقف دسترسی‌های فراپادمانی آژانس تأکید کرده است. این موضوع از سه ماه گذشته آغاز شده است و آژانس هیچ دسترسی فراپادمانی ندارد. توافقی که بین دو طرف صورت گرفته این بود که فیلم‌ها ضبط شود و در اختیار آن‌ها (آژانس) قرار نگیرد. در پایان سه ماه می‌توانیم تصمیم بگیریم که نوارها پاک شود و یا اینکه براساس تصمیماتی که صورت می‌گیرد این توافق تمدید شود. 

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: توافقی که بین ایران و آژانس از جمله در مورد این فیلم‌ها صورت گرفته یک موضوع داخلی بین ایران و آژانس است و اگر این توافق را ادامه دهیم نقض قانون مجلس نخواهد بود. 

خطیب زاده تصریح کرد: با توجه به روند مذاکرات صحبت‌هایی صورت گرفته که به این توافق و فرصت ایجاد شده فرجه‌ای داده شود و اگر مذاکرات در مسیر درستی باشد شاید این تصمیم گرفته شود ولی در هر صورت دسترسی‌های فراپادمانی به آژانس داده نمی‌شود. 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری اعلام کرده که در صورت پیروزی در انتخابات، سفرایی که به تازگی به محل مأموریت اعزام شده‌اند بازگردانده خواهند شد و آیا چنین سازوکاری در وزارت خارجه وجود دارد، تصریح کرد: من نمی‌دانم که کدام یک از کاندیدا چنین حرفی را زده است ولی باید توجه داشته باشیم که وزارت خارجه یک دستگاه حاکمیتی است و سیاست‌ها و دیپلماسی که پیگیری می‌کند سیاست‌ها و دیپلماسی نظام است و در چارچوب قانونی و حرفه‌ای خود بدون توجه به این دولت و آن دولت سفرا اعزام می‌شوند.

هیچ وقت این گونه اقدامات مرسوم نبوده است. البته وزارت خارجه نیز این رویه را داشته است که در چند ماه آخر و سال برگزاری انتخابات سفیری اعزام نکند ولی همه دوستان به این موضوع توجه کنند که سفرایی که اعزام می‌شوند به عنوان سفیر و نماینده جمهوری اسلامی ایرانی استوارنامه خود را به رئیس کشور میزبان می‌دهند. در ایران نیز همین گونه است و سفرا به عنوان نمایندگان کشورشان در ایران حضور دارند. به نظرم این گونه نگاه‌ها و سخنان غیرحرفه‌ای است. 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین با اشاره به گفت وگوی اخیرش با اعضای کمیته ملی المپیک تصریح کرد: با توجه به در پیش بودن برگزاری المپیک توکیو در جریان دیدارهایی که صورت گرفت تصمیم گرفته شد که کمیته مشترکی بین وزارت خارجه و کمیته المپیک در ارتباط با ابعاد فرهنگی، کنسولی، اقامتی و تغذیه ورزشکارانمان که در المپیک توکیو حضور دارند انجام شود و سفارت ایران در ژاپن نیز اقدامات خوب و موثری در این زمینه انجام خواهد داد. 

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: امیدواریم که وزارت خارجه کمک کننده خوبی به کمیته المپیک برای حضور مقتدرانه ایران در المپیک توکیو باشد. 

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوالی در مورد یکی از توییت‌های اخیر دبیر شورای عالی امنیت ملی خطاب به خبرنگار پرسش کننده تصریح کرد: من توئیت مورد اشاره شما را ندیده‌ام ولی خدمت شما باید عرض کنم که ایران همواره به دنبال ایجاد ترتیبات فراگیری در مورد موضوع امنیت دسته‌جمعی در حوزه خلیج فارس، منطقه غرب آسیا از جمله افغانستان بوده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: