کد خبر: ۳۲۰۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۲ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
رژیم غذایی در جوامع مدرن بسیار مورد توجه است، اما اغلب مردم برای کاهش وزن به رژیم غذایی خود می اندیشند. جالب است بدانید که این رژیم های غذایی اغلب تاثیری منفی بر روی مغز دارند.

بی شک همه دوست دارند شاد، سالم و باهوش باشند. بسیاری عقیده دارند که بدنی سالم می تواند ما را به این خواسته خود برساند. اما دکتر دانیل آمن ، دانشمند عصب شناس، اظهار می کند که بدن سالم برای نیل به این هدف کافی نیست. او اعتقاد دارد که مغز سالم بهترین و مطمئن ترین راه برای دستیابی به زندگی شاد و اثر بخش است. وی در آخرین کتاب خود به اهمیت به دست آوردن درکی صحیح از مغز برای حفظ آن در موقعیتی که بتواند تا پایان عمر به بهترین نحو ما را همراهی کند می پردازد. در این کتاب عنوان شده است که داشتن مغزی سالم تغییرات متعددی در زندگی به همراه دارد و برای حفظ سلامتی مغز عادات روزانه ای وجود دارد که پیروی از آنها به شدت توصیه می شود.

تضمین سلامت مغز با این 7 عادت روزانه

1. رژیم غذایی خود را تغییر دهید.

رژیم غذایی در جوامع مدرن بسیار مورد توجه است، اما اغلب مردم برای کاهش وزن به رژیم غذایی خود می اندیشند. جالب است بدانید که این رژیم های غذایی اغلب تاثیری منفی بر روی مغز دارند. دکتر آمن به اصولی در خصوص رژیم غذایی تاکید می کند که به سلامت مغز می انجامد. با تغییر در میزان دریافت تعدادی از کربوهیدرات ها و نوشیدن مقادیر بیشتر آب می توانید سلامت مغز خود را افزایش دهید. توصیه می شود رژیمی مملو از مواد غذایی دوستدار مغز دریافت کنید که به معنی مواد غذایی با میزان کم قند، کربوهیدرات های غنی از فیبر همراه با چربی های مغذی و پروتئین هاست.

2. ورزش کنید.

به طور معمول وقتی برنامه روزانه ما کمی شلوغ می شود، ورزش اولین چیزی است که از برنامه حذف می شود. دکترآمن بر ضرورت و اهمیت ورزش برای کاهش استرس وارده بر مغز، افزایش جریان خون، اکسیژن و مواد مغذی به مغز و در نهایت حفاظت آن در مقابل افزایش ناگهانی و خطرناک سطوح قند تاکید می کند. او همچنین بر انجام ورزش های مختلفی که قسمت های مختلف مغز را فعال نگه می دارند تاکید می کند، مانند حرکات تعادلی و قدرتی.

3. مراقبه کنید.

زندگی روزمره ما گاه پر از فراز و نشیب است و یافتن لحظاتی همراه با آرامش و سکوت سخت و تقریبا غیر ممکن می شود. دکتر آمن بر ضرورت در نظر گرفتن زمانی در طول روز برای انجام مراقبه و نیایش که ذهن و مغز پر از استرس ما را به آرامش دعوت می کند تاکید دارد.

4. تفکر منفی را از خود دور کنید.

دکتر آمن اشاره می کند که یکی از مواردی که به شدت سلامت مغز را تحلیل می برد افکار منفی هستند که بطور خودکار به ذهن ما هجوم می آورند. افکار منفی قطعا به ذهن همه راه می یابند، ولی اندیشیدن به آنها می تواند اثرات مخربی بر ذهن و مغز ما داشته باشد. دکتر آمن چندین راهکار را برای رهایی از تفکرات منفی ارایه می دهد که مهمترین آنها این است که با خود بیاندیشیم افکارمان چه احساسی را در ما بر می انگیزند و چگونه می توانیم این احساس را با تغییر نگرش مان به آن تفکر تغییر دهیم.

5. به موسیقی کلاسیک گوش کنید.

قابلیت تمرکز یکی از چالش هایی است که اکثر مردم به دلیل فشردگی برنامه های روزانه خود با آن مواجه هستند. دکتر آمن در مطالعه ای به این موضوع اشاره می کند که افرادی که در طول روز به موسیقی کلاسیک، به عنوان مثال آثار موتزارت، گوش می کنند از قدرت تمرکز و مهارت های اجتماعی به مراتب بهتری برخوردارند.

6. زمان بیشتری را با افرادی که نگرش مثبتی به امور دارند بگذرانید.

دکتر آمن تاکید می کند که همنشینی با افراد منفی گرا به طور قطع دید شما را نیز منفی خواهد کرد. زدودن افکار منفی از ذهن، تغییراتی شیمیایی در مغز به همراه دارد که به افکاری مثبت تر و پر انرژی تر ختم خواهد شد. اگر سعی کنید مدت زمان بیشتری را با افراد مثبت بگذرانید به سلامت مغز خود کمک می کنید که به بهره وری بیشتر و شادابی شما کمک می کند.

7. هر روز مطلبی جدید بیاموزید.

انیشتین گفته است اگر مردم روزی 15 دقیقه وقت خود را صرف یادگیری مطلبی تازه کنند، در طول یک سال در آن حوزه به یک کارشناس تبدیل می شوند و در مدت پنج سال می توانند به کارشناسی در سطح ملی دست یابند. دکتر آمن اشاره می کند که یادگیری مطلب جدید یکنواختی را ازبین می برد و پویایی مغز را به همراه می آورد که لازمه سلامت ذهن و مغز است.

منبع: تک شات

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: