کد خبر: ۳۲۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
تابلوی بورس:
امروز شستا بیشترین اثر منفی و فارس، شبندر، شپنا، کچاد، وپاسار و ومعادن بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل بورس داشتند. برکت، شپنا، فملی، خودرو، شتران، شستا و فولاد از پر تراکنش‌ترین نمادها بودند.
قلم‌نیوز:نوسان گیران ممکن است در ابتدای روز چهارشنبه، حمله دیگری را به بازار دلار صورت دهند. به گفته فعالان، افزایش درگیری های بین اسراییل و حماس می تواند نگرانی های شماری از معامله گران را بالا ببرد و زمینه ساز ورود تقاضای احتیاطی به بازار شود. به باور شماری از بازیگران ارزی، برخی از متضرران افت دلار در هفته گذشته به دنبال آن هستند که با جوسازی پیرامون اخبار و بالا رفتن قیمت دلار، بخشی از ضرر خود را کاهش دهند. عده ای نیز عنوان می کنند، ممکن است درگیری های منطقه ای، شرایط مذاکرات هسته ای را  تحت تاثیر قرار دهد.

در حالی که شماری از فعالان به احتمال افزایش تقاضای احتیاطی اشاره می کنند، برخی از تحلیل گران به دو متغیر اشاره می کنند که می تواند زمینه ساز نزول قیمت دلار شود: کاهش تقاضا برای حواله درهم و عرضه مستمر بازارساز.

کاهش تقاضا برای حواله درهم

گفته می شود بازار حواله درهم تا روز یک شنبه به دلیل تعطیلات عید فطر باز نخواهد بود. به این ترتیب، بخش مهمی از فشار حاصل از نوسانات افزایشی درهم به بازار داخلی سرایت نخواهد کرد. به گفته بخشی از فعالان، یکی از عوامل اصلی تقویت قیمت دلار در بازار داخلی تقاضای تجمیعی بود که به دلیل تعطیلات عید فطر برای حواله درهم در روزهای اخیر ایجاد شده بود. با خروج این تقاضا، احتمال افت قیمت در بازار داخلی نیز بالا می رود.

عرضه مستمر بازارساز

به گفته فعالان، با وجود افزایش قیمت ها، بازارساز در روزهای اخیر عرضه خود را کاهش نداده است. از نگاه آن ها حتی ممکن است بازارساز در واکنش به اتفاقات منطقه ای میزان فروش ارز خود را بالا ببرد و قیمت را در جهت کاهشی قرار دهد. تحلیل گران فنی باور دارند، بازگشت دلار به بالای مرز ۲۳ هزار تومان، می تواند تقاضای خفته ای را روانه بازار کند. از نگاه آن ها، احتمال همین اتفاق موجب می شود که بازارساز میزان عرضه خود را افزایش دهد.

مرز حساس قیمت دلار

از سوی دیگر نوسان قیمت دلار زیر مرز 23 هزار ریسک نزول برای معامله گران را بالا نگه داشته است. در معاملات پشت خطی قیمت دلار زیر مرز 22 هزار و 500 تومان نوسان کرد که حکایت از رنج بودن قیمت ها دارد. برخی از تحلیل گران فنی محدوده 22 هزار و 700 تا 23 هزار تومان را منطقه فروش می نامند در این دید تا زمانی که قیمت دلار از 23 عبور نکرده خرید سنگین ریسک دارد زیرا قیمت دلار کمکاکان استعداد برگشت به کانال 21 هزار تومان را دارد.

 

منبع: اقتصاد نیوز
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: