کد خبر: ۳۱۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۸ - ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
خطیب‌زاده در مورد موضع آمریکا در تحریم ها:
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با محکوم کردن تعرض شب گذشته عده‌ای به کنسولگری ایران در کربلا گفت: دولت عراق باید به مسئولیت خود در حمایت از اماکن دیپلماتیک ایران در چارچوب کنوانسیون ۱۹۶۱ به دقت عمل کند.
قلم‌نیوز: سعید خطیب زاده صبح روز دوشنبه در نشست خبری خود که با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شده بود در پاسخ به سوالی در ارتباط با تعرضی که شب گذشته از سوی برخی از افراد به سرکنسولگری ایران در کربلا صورت گرفت، گفت: متأسفانه شب گذشته عده ای به کنسولگری ایران در کربلا تعرض داشتند. از همان ابتدا سرکنسولگری ایران در کربلا و سفارت ایران در بغداد با مراجع ذیربط در این منطقه ارتباط گرفتند و نیروهای امنیتی با این افراد ناشناس که اقدام به تعرض کرده بودند برخورد کردند. جمهوری اسلامی ایران حمله به اماکن دیپلماتیک خود را محکوم می کند و در چارچوب کنوانسیون ۱۹۶۱ انتظار داریم که دولت عراق به وظایف خود در صیانت از اماکن دیپلماتیک ایران با کمال دقت عمل کند.

تسلیم شدن یادداشت اعتراض به سفارت عراق در ایران در پی حوادث شب گذشته کربلا

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: شب گذشته وزارت خارجه ایران یادداشتی اعتراضی به سفارت عراق در ایران تسلیم کرد و پیگیری های ما در این زمینه ادامه خواهد داشت و همان طور که گفتم انتظار ما این است که دولت عراق به وظایف خود در این زمینه با کمال دقت عمل کند.

با تمام کسانی که در هر کشوری مستقیم و غیرمستقیم در ترور شهید سلیمانی دست داشتند برخورد می‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با گزارش منتشر شده از سوی رسانه یاهونیوز در مورد ترور سردار سلیمانی و ادعای دخالت برخی از سرویس های اطلاعاتی منطقه در این ترور اظهار کرد: مسیر پرونده ترور شهید سلیمانی در قوه قضاییه، مجامع بین المللی و همچنین در جریان گفت وگوهای دوجانبه حقوقی و سیاسی با دولت عراق در حال پیگیری است. بسیاری از گزارش ها (از جمله گزارش منتشر شده روز گذشته) برای ما پوشیده نیست و راستی آزمایی‌هایی در مورد آن ها در مراجع مربوط به خودش یا انجام شده و یا در حال انجام است.

وی ادامه داد: موضع ما همان است که قبلا گفته ایم. تمام کسانی که مستقیم و غیرمستقیم در هر کشوری در این ترور ناجوانمردانه و بزدلانه شرکت داشته اند مسئولیت کیفری و قضایی دارند و مراجع ذیربط پرونده های آن ها را در دست دارد و در مسیر خودش با آن ها برخورد می شود.

تصمیمات در ارتباط با مذاکرات وین در تهران گرفته می‌شود

خطیب زاده در ارتباط با اظهارات اخیر سیدعباس عراقچی رئیس تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین مبنی بر اینکه این احتمال وجود دارد که توافق صورت گرفته بین ایران و آژانس تمدید شود، گفت: در مورد آنچه که آقای عراقچی اعلام کرده اند موضوع این است که قانون مجلس الزام آور است و زمان توافق شده در خصوص توافق بین ایران و آژانس نیز قطعی است. طبیعی است که چون ما عجله ای برای به سرانجام رساندن گفت وگوها نداریم ضمن اینکه از فرسایشی شدن آن جلوگیری می کنیم، نمی خواهیم هیچ تاریخی مانع از این شود که دستورالعمل های اجرایی تهران برای تیم مذاکره کننده کشورمان در وین به صورت دقیق عملیاتی نشود.

این دیپلمات ارشد کشورمان اظهار کرد: آقای عراقچی نیز در این مصاحبه گفته اند که یکی از انتخاب های ما می تواند این باشد که با هماهنگی دو طرف و موافقت تهران در صورتی که گفت وگوها در مسیر درستی ادامه پیدا کند این تاریخ تمدید شود. طبیعی است که در این ارتباط تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان تصمیم گیر نیست و تصمیمات در این خصوص در تهران صورت می گیرد.

زمان آن رسیده است که از فضای برادری در افغانستان استفاده شود

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تحولات اخیر در افغانستان از جمله حمله تروریستی اخیر به یک موسسه آموزشی دخترانه در کابل گفت: وقایع افغانستان ما را ناراحت و نگران کرده است. ما داغدار افغانستان هستیم.

وی ادامه داد: ضمن تسلیت به خانواده قربانیان این حمله وحشیانه با مردم و دولت افغانستان ابراز همدردی می کنیم و فکر می کنیم زمان آن رسیده است که از فضای برادری استفاده شود و در مقابل تفکرات افراطی و گروه های تکفیری همه به صورت یک پارچه و متحد عمل کنند.

تیم مذاکره کننده با دقت سیاست‌های عالی نظام و دستورالعمل‌های تهران را در وین اجرا می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با روند مذاکرات وین و برخی از اظهارنظرهای نمایندگان مجلس در ارتباط با این مذاکرات تصریح کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران در خصوص گفت وگوهای فنی که در وین جریان دارد کاملا روشن و در چارچوب سیاست های عالی نظام و دستورالعمل های اجرایی تهران انجام می شود. تیم مذاکره کننده با دقت این سیاست ها را عمل کرده و به پیش می برد و گزارشات خود را به صورت روزانه به مراجع ذیربط در این زمینه اعلام می کند.

وی با بیان اینکه شورای عالی امنیت ملی که رئیس مجلس نیز عضو آن هستند در جریان این مذاکرات قرار دارند، گفت: دستورالعمل های اجرایی از سوی شورای عالی امنیت ملی به تیم مذاکره کننده ارائه می شود و همان طور که اشاره شد رئیس مجلس نیز در این شورا حضور دارند و طبیعی است که رئیس مجلس نیز همکاران خود را در جریان این فرایند و مسائل قرار می دهند.

خطیب زاده گفت: روز گذشته نیز آقای ظریف در کمیسیون امنیت ملی حضور پیدا کردند و گزارشی از روند این مذاکرات به نمایندگان ارائه کردند.

گفت وگوها بین تهران و ریاض هم مسائل دو جانبه و هم منطقه ای بوده است

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه دور جدیدی از گفت وگوها بین تهران و ریاض در فضای مناسبی برگزار شده و مقامات سعودی نیز در وزارت خارجه این کشور انجام مذاکرات بین تهران و ریاض را تأیید کرده اند، تصریح کرد: گفت وگوها بین تهران و ریاض هم مسائل دو جانبه و هم منطقه ای بوده است. ما همواره از انجام چنین گفت وگوهایی در هر سطح و شکلی استقبال کرده ایم و این سیاست جدیدی نیست.

وی ادامه داد: باید اجازه بدهیم تا نتایج گفت وگوها را ببینیم و براساس نتایج این گفت وگوها تصمیم گیری و قضاوت کنیم و اکنون زود است که در مورد نتایج و مسائل مربوط به این گفت وگوها اظهارنظری صورت بگیرد.

با امارات متحده عربی روابط دیپلماتیک داشتیم و هیچ گاه این روابط قطع نشده است

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اخبار منتشر شده در برخی از رسانه ها در مورد سفر احتمال ظریف به امارات و همچنین روابط دو کشور گفت: ما با امارات متحده عربی روابط دیپلماتیک داشتیم و هیچ گاه این روابط قطع نشده است. امارات متحده عربی یکی از شرکای اصلی تجاری ما در منطقه است. در طول یک سال گذشته به صورت طبیعی گفت وگوهایی در سطوح مختلف چه به صورت حضوری و چه به صورت برخط بین دو کشور برقرار بوده است.

وی تأکید کرد: سفر دکتر ظریف به امارات در دستور کار بوده است و موقعی که شرایط سفر فراهم شود این سفر انجام خواهد شد.

اظهارنظرهای شخصی ذوالنوری با آنچه که وین در جریان است، زاویه جدی دارد

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در مورد اظهارات مجتبی ذوالنوری یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه اظهارات اخیر ظریف در فایل صوتی منتشر شده باعث شده که چین و روسیه در مذاکرات وین پشت ایران را خالی کنند، تأکید کرد: آقای ذوالنوری اظهارنظرهای شخصی خود را مطرح کردند و این نظرات شخصی زاویه جدی با آنچه که با وین در جریان است، دارد و ایشان به عنوان یک نماینده محترم مجلس شورای اسلامی نظر شخصی خود را بیان کرده است.

از هر ابتکاری برای حل موضوع یمن استقبال می کنیم

سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با اخبار منتشر شده در مورد سفر امیر قطر به عربستان و اینکه گفته شده یکی از دستورکارهای این سفر مسئله یمن خواهد بود، گفت: ما از هر ابتکاری برای حل موضوع یمن استقبال می کنیم.

وی با اشاره به وضعیت اسفناک مردم یمن و محاصره مردم این کشور گفت: هیچ کدام از کشورهای اسلامی نباید راضی به وضعیت کنونی یمن باشند و اگر عربستان هر چه زودتر از مسیر اشتباه خود بازگردد و به رنج مردم یمن پایان دهد این به نفع مردم یمن و منطقه خواهد بود.

با دقت پیگیر اتفاقات در سرزمین های اشغالی هستیم

خطیب زاده همچنین در ارتباط با اتفاقات اخیر رخ داده در قدس و واکنش ایران به این موضوع گفت: ما با مردم مظلوم فلسطین اعلام همبستگی می کنیم. جهان اسلام باید به صورت یکپارچه به جنایت های صهیونیست ها واکنش نشان دهند. سازمان ملل نیز در کنار دیگر سازمان های بین المللی مسئولیت قطعی دارد که با این تجاوزات برخورد کند.

وی تصریح کرد: ما اتفاقات در سرزمین های اشغالی را با دقت پیگیر هستیم.

حضور ایران در یمن حضوری دیپلماتیک برای رفع آلام مردم یمن است

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد اخبار منتشر شده از برخی از رسانه ها مبنی بر اینکه ایران در حال انتقال نیروی نظامی به یمن است، گفت: ما در مورد این گزارش های رسانه ای بی نام و نشان اظهار نظر نمی کنیم و تأکید می کنیم که حضورمان در یمن حضوری دیپلماتیک برای رفع آلام مردم یمن است. ما بارها تأکید کرده ایم راه حل بحران یمن راه حل سیاسی و دیپلماتیک است و راه حل نظامی ندارد و ما در همین راستا طرح چهار ماده ای خود را ارائه کرده ایم و بر حل سیاسی و دیپلماتیک موضوع یمن تأکید داریم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: