کد خبر: ۳۱۷۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۵ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
سریال ریزش‌های دلار ادامه دارد. روز چهارشنبه دلار حمایت سنگین ۲۱هزار و ۸۰۰تومانی را از دست داد و وارد کانال ۲۰هزار تومانی شد. خوش‌بینی معامله‌گران نسبت به مذاکرات هسته‌ای، سمت‌وسوی انتظارات را تغییر داده و فروشندگان بیشتری را روانه بازار کرده است.
قلم‌نیوز:از نگاه تحلیلگران، درصورتی‌که اسکناس آمریکایی حمایت ۲۰هزار و ۸۰۰تومانی را از دست بدهد، به کانال ۱۹هزار تومانی خواهد رفت. افت قیمتی دلار موجب شده است که سکه امامی نیز تا محدوده ۹میلیون و ۲۰۰هزار تومانی ریزش کند.

روز پنجم هفته، صحنه از دست رفتن حمایت پرقدرت دلار بود. اسکناس آمریکایی در همان ابتدای روز چهارشنبه کانال ۲۲ هزار تومانی را از دست داد و حمایت سنگین ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومانی نیز سد راه فروشندگان ارزی نشد. شدت فروش به اندازه‌ای بود که ساعت ۳ بعدازظهر اسکناس آمریکایی در بازار با قیمت ۲۱ هزار و ۵۰ تومان مورد معامله قرار می‌گرفت که ۹۵۰ تومان کمتر از روز دوشنبه بود.

به باور فعالان، انتظار معامله‌گران برای به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای عامل مهمی است که میزان فروش‌ها را در روز‌های اخیر به شکل معناداری بالا برده است. در کنار این، تقاضا‌های حواله‌ای به شکل محسوسی کاهش پیدا کرده‌اند و بازار از سمت تقاضا تحت فشار نیست.

به‌عنوان مثال، دیروز نرخ حواله درهم مرز ۶ هزار تومانی را از دست داد و همین مساله در کاهشی‌تر شدن انتظارات بازیگران بازار داخلی اثر مهمی داشت. تحلیلگران فنی باور دارند در صورتی که قیمت دلار زیر محدوده ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومان تثبیت شود، احتمال افت اسکناس آمریکایی به محدوده ۲۰ هزار و ۸۰۰ تومانی بسیار بالا خواهد بود.

در بازار سکه نیز اوضاع به کام فروشندگان بود، ولی فلز گرانبهای داخلی توانست خط حمایتی ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی را حفظ کند. روز چهارشنبه، فلز گرانبهای داخلی ۳۰۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۹ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان رسید. افت سکه در شرایطی صورت گرفت که بهای اونس طلا در بازار‌های جهانی افت خاصی را تجربه نکرده بود و تنها افت قیمت دلار بود که قیمت فلز گرانبهای داخلی را تحت فشار قرار داد. سکه در صورتی که حمایت ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را از دست دهد، به احتمال زیاد به کانال ۸ میلیونی خواهد رفت.

با این حال، عده‌ای از فعالان باور دارند که سکه و دلار در هفته‌های اخیر افت زیادی را تجربه کرده‌اند و ممکن است برخی از معامله‌گران به تدریج اقدام به خرید پله‌ای کنند.

البته دیروز همچنان فروشندگان زیادی در بازار حضور داشتند. به نظر می‌رسد تا زمانی که فروشندگان هراسان از توافق هسته‌ای در بازار باشند، افزایش معناداری برای قیمت دلار رخ نخواهد داد. نزدیک بودن به انتخابات ریاست‌جمهوری دیگر عاملی است که احتیاط خریداران ارزی را بیشتر کرده است.

دلار صرافی بالاتر از بازار آزاد

روز چهارشنبه در مقاطعی قیمت فروش دلار صرافی‌های بانکی بالاتر از بازار آزاد بود. به‌عنوان مثال، حدود ساعت ۳ بعدازظهر صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار را ۲۱ هزار و ۴۰۰ تومان درج کرده بودند که بیش از ۳۰۰ تومان بالاتر از نرخ اسکناس آمریکایی در بازار آزاد بود.

به گفته برخی تحلیلگران، بازارساز با این نوع قیمت‌گذاری سعی دارد که بازار را در ریل منطق قرار دهد و مانع از رفتار‌های هیجانی شود. بازارساز به تجربه دریافته زمانی که قیمت با شیب سخت کاهشی شود، احتمال دارد که با همان شدت در مسیر برگشت قیمتی قرار بگیرد. در شرایط کنونی، به نظر می‌رسد بازارساز سعی می‌کند قیمت را در دامنه مشخصی قرار دهد و منتظر افت پله‌ای و دامنه‌دار قیمت شود. این در حالی است که سفته‌بازان و نوسان‌گیران به دنبال این هستند که از جو کاهشی برای هجوم یکباره به بازار استفاده کنند. آن‌ها در دی ماه ۹۹ کاهش شدید دلار را با حمله یکباره جبران کرده بودند. به نظر می‌رسد بازارساز قصد ندارد اجازه دهد یکبار دیگر چنین سناریویی تکرار شود.

در اواخر دی ماه ۹۹، زمانی که مشخص شد جو بایدن به‌طور قطع رئیس‌جمهور آمریکا خواهد شد، شماری از معامله‌گران به بازار هجوم بردند و با افزایش شدید فروش‌ها قیمت دلار را تا کانال ۲۱ هزار تومان پایین کشیدند. در واقع اسکناس آمریکایی ظرف ۴ روز حدود ۳۵۰۰ تومان از ارزش خود را در آن مقطع زمانی از دست داد. با این حال، چنین افتی با افزایش شدید بهمن ماه جبران شد. به‌دلیل احتمال چنین برگشت‌هایی، تحلیلگران باور دارند، بازارساز بهتر است که در درجه اول، قیمت را در یک محدوده خاص زندانی کند. این امر می‌تواند توجه نوسان‌گیران را از بازار منحرف کند. بازارساز سال ۹۸ با کاهش دامنه نوسانات توانسته بود قیمت را با ملایمت در جهت کاهشی حرکت دهد. حدود ۴ ماه در سال۹۸، اسکناس آمریکایی در کانال ۱۱ هزار تومانی قرار داشت.

صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی نیز نشان می‌دهد بازارساز از افت قیمت‌ها حمایت می‌کند، ولی مراقب است که نوسانات هیجانی نیز در بازار رخ ندهد. همتی اخیرا درمورد سیاست بانک مرکزی درخصوص مدیریت بازار ارز تاکید کرد که بانک مرکزی به دور از هیجانات غیر‌منطقی و به‌صورت تدریجی متناسب با عوامل موثر بر عرضه و تقاضای ارز در بازار ثانویه و افزایش قدرت بازارسازی خود، بازار را به سمت تعادل راهبری و مدیریت خواهد کرد. همتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرده بود که احتمال رفع تحریم‌ها و آزادی منابع بانک مرکزی، انتظارات مثبتی در بازار ارز ایجاد کرده و کاهش نرخ ارز در این بازار امری منطقی است.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: