کد خبر: ۳۱۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۷ - ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
یک کارشناس بازار ارز می‌گوید: یکی از دلایل کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر، افزایش عرضه است. به بیانی دیگر اکنون عده‌‌ای بر اثر پیش‌بینی و تصور کاهش بیشتر قیمت دلار در روزهای آتی، ارزهای خانگی خود را به بازار عرضه می‌کنند. بررسی‌های نشان می‌دهد که حداقل 25 تا 30 میلیارد دلار، ارز نقدی در دست عامه مردم بوده چراکه طی سال‌های اخیر افراد به دلیل حفاظت سرمایه‌شان در برابر تورم دارایی‌های خود را به دلار تبدیل کرده‌اند.‌
قلم‌نیوز: این افراد هنگامی که خوشبین و یا بدبین به بازار باشند به میدان آمده و خرید و فروش‌هایی را انجام می‌دهند بنابراین اکنون که چشم‌انداز بازار ارز کاهشی است این افراد از ترس کاهش بیشتر قیمت ارز به بازار آمده و دلارهای خود را به بازار تزریق می‌کنند.
این‌ روزها فضای کاهشی بر بازار ارز حاکم شده و این روند کاهشی طی روزهای اخیر سرعت بیشتری به خود گرفته است به گونه‌ای که شدت نزول قیمت دلار در روز ۱۲ اردیبهشت به اوج رسید و اسکناس آمریکایی در این روز دو کانال ۲۳ و ۲۲ هزار تومان را از دست داد و وارد محدوده ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومانی شد. به گفته کارشناسان عوامل متعددی دست به دست هم داده‌اند تا سمت و سوی انتظارات بازار تغییر کند. یکی از این عوامل، سیگنال‌هایی است که از مذاکرات بین‌المللی به بازار ارز ایران مخابره می‌شود. تحلیلگران معتقدند که نشست وین درخصوص احیای برجام امیدواری‌ها برای کاهش هرچه بیشتر قیمت دلار آغاز کرده و اگر این جلسات به نتیجه برسد شاهد تغییرات بیشتری در حوزه نرخ ارز خواهیم بود.

از سوی دیگر برخی از تحلیلگران بر این باورند که در گذشته بسیاری از افراد به دلیل کسب سود و یا حفاظت از سرمایه‌هایشان در برابر تورم اقدام به خرید ارز کرده و در این شرایط از ترس کاهش بیشتر قیمت به بازار آمده و شروع به عرضه دلارهای‌شان کرده‌اند. البته تنها این دو عامل سبب کاهش نرخ ارز نبوده و کارشناسان مجموعه‌ای از عوامل را در کاهش نرخ دلار موثر می‌دانند. علی‌اصغر سمیعی‌زفرقندی رئیس هیئت موسس کانون صرافان و تحلیلگر مسائل مالی در پاسخ به این پرسش که علت ریزش قیمت‌ها در بازار ارز چیست و این ریزش‌ها تا کجا ادامه خواهد داشت به «ابتکار» می‌گوید: طبق محاسباتی که بر اساس تفاضل نرخ تورمی که در ایران و تورمی که در کشورهای حوزه دلار است قرار بود قیمت واقعی دلار حدود 25 هزار تومان برای اول سال‌جاری باشد ولی اکنون می‌بینیم که نرخ ارز روند کاهشی پیدا کرده است و من معتقدم که این کاهش قیمت دلیل اقتصادی ندارد.

این تحلیلگر مسائل مالی ادامه می‌دهد: یکی از دلایل روند کاهش نرخ ارز طی روزهای اخیر این بود که اکنون تقاضا در بازار کم شده است. به عبارتی دیگر این‌روزها بسیاری از فعالان بازار ارز برای خرید دست نگه داشته‌اند چراکه چشم‌انداز کاهشی بوده و فعالان منتظر هستند تا وضعیت قیمت مشخص شود.

تصور کاهش بیشتر قیمت‌ها، عرضه را افزایش داد

سمیعی در ادامه گفت‌وگو با اشاره به به یکی دیگر از دلایل موثر در ریزش قیمت دلار می‌گوید: یکی دیگر از دلایل کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر، افزایش عرضه است. به بیانی دیگر اکنون عده‌‌ای بر اثر پیش‌بینی و تصور کاهش بیشتر قیمت دلار در روزهای آتی، ارزهای خانگی خود را به بازار عرضه می‌کنند. بررسی‌های نشان می‌دهد که حداقل 25 تا 30 میلیارد دلار، ارز نقدی در دست عامه مردم بوده چراکه طی سال‌های اخیر افراد به دلیل حفاظت سرمایه‌شان در برابر تورم دارایی‌های خود را به دلار تبدیل کرده‌اند.

وی می‌افزاید: این افراد هنگامی که خوشبین و یا بدبین به بازار باشند به میدان آمده و خرید و فروش‌هایی را انجام می‌دهند بنابراین اکنون که چشم‌انداز بازار ارز کاهشی است این افراد از ترس کاهش بیشتر قیمت ارز به بازار آمده و دلارهای خود را به بازار تزریق می‌کنند.

بانک مرکزی باید با تزریق منفی بازار را متعادل کند

سمیعی به دو عرضه‌کننده دیگر در بازار اشاره می‌کند و در این‌باره می‌گوید: به جز عامه مردم دو عرضه‌کننده دیگر در بازار وجود دارد، یکی از این عرضه‌کنندگان بانک مرکزی است که متاسفانه به جای اینکه در چنین مواقعی برعکس عمل کند و با تزریق منفی بازار را متعادل نگه دارد خود تحت تاثیر بازار قرار گرفته و تزریق ارز را بیشتر می‌کند و همین مسئله به آشفتگی‌ بازار دامن می‌زند.

این کارشناس بازار ارز از دخالت برخی کشورها یاد می‌کند و در این خصوص می‌گوید: من گمان می‌کنم یکی دیگر از عرضه‌کنندگان نیز کسانی هستند که عمدا می‌خواهند بازار ارز را دچار تلاطم کنند. متاسفانه کشورهای حاشیه خلیج فارس در مواقعی که احساس می‌کنند می‌توانند نظم بازار را برهم زنند با تزریق دلار بیش از تقاضا در بازار ارز ایران دخالت می‌کنند. بنابراین این عوامل دست به دست هم می‌دهند و روند کاهشی در بازار ارز ایران را استارت می‌زنند.

سمیعی اظهار می‌کند: عوامل گفته‌شده به دلیل مولفه‌های اقتصادی نیست بنابراین این روند کاهشی نمی‌تواند ادامه‌دار باشد و به محض اینکه خریداران احساس کنند قیمت‌ها به کف رسیده است دوباره به بازار باز می‌گردند و روند کاهشی برعکس می‌شود و بار دیگر قیمت‌ها صعودی خواهد شد.

تلاطم افزایشی و یا کاهشی به زیان اقتصاد است

رئیس هیئت موسس کانون صرافان در پاسخ به این پرسش که آیا ریزش‌های به یک باره قیمت دلار می‌تواند به زیان اقتصاد باشد یا خیر می‌گوید: هر نوع تلاطمی (تلاطم افزایشی و یا کاهشی) در نهایت به ضرر اقتصاد و فعالیت‌های اقتصادی تمام خواهد شد. اصولا هنگامی که فعالیت‌های اقتصادی با نرخ ارز بالا بسته شده است هنگامی که بازار ریزشی شود تولیدکننده و فعالان اقتصادی متضرر خواهند شد. به عنوان نمونه هنگامی که تولیدکننده با دلار بالا کالایی را تولید می‌کند وقتی نرخ ارز ریزشی شود قطعا زیان می‌بیند و این درحالی است که واردات کالا در این زمان به‌صرفه‌تر خواهد شد و در نتیجه تمام معادلات به هم خواهد خورد.

وی در پایان می‌افزاید: در این میان عده‌ای به فکر قاچاق کالا خواهند افتاد و از سوی دیگر عده‌ای به دلیل حجم بالای زیان دست از کار می‌کشند و فعالیت خود را تعطیل می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت همانطور که جهش قیمت دلار، اقتصاد را دچار چالش می‌کند ریزش‌های به یک باره هم مشکلات فراوانی را برای اقتصاد و فعالیت‌های اقتصادی به وجود می‌آورد.

منبع: ابتکار
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: