کد خبر: ۳۱۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۸ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
لباس قرمز بر تن سه چهارم نمادهای بازار
روند صعودی معاملات بورس به هفته دوم کشیده شده و شاخص کل کار خود را با افزایش نسبی و در حد ۳۰۰ واحد آغاز کرد، اما بعد گذشت تنها ۳۰ دقیقه مشخص شد که روند صعودی بازار چندان پایدار نبوده است.
قلم‌نیوز:چراکه در این مدت شاخص کل در مسیر نزولی قرار گرفت و حدود دو هزار و ۴۰۰ واحد کاهش پیدا کرد. تا اینجای کار شاخص کل ۲۰ صدم و شاخص هم‌وزن هشت صدم درصد کاهش داشته و نشان از حجم معاملات ناچیز در نماد‌های کوچک دارد. فولاد فملی و شستا امروز بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشتند و اثر مثبت وپاسار، وبملت، خبهمن و خساپا را خنثی کردند. به طور کلی امروز وضعیت دو گروه بانک‌ها و خودرویی‌ها بهتر از بقیه بازار است. 

 لباس قرمز بر تن سه چهارم نمادهای بازار

در ساعات اولیه معاملات امروز شنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه حدود سه چهارم نماد‌های بازار سرمایه یعنی ۳۳۳ نماد بیش از نیم درصد ارزش خود را از دست داده‌اند که نشان می‌دهد کلیت بازار همچنان نزولی است. در این بین ۱۴ درصد نماد‌ها بین نیم تا سه درصد و ۱۰ درصد آن‌ها بیش از سه درصد افزایش قیمت را در ساعات ابتدایی معاملات امروز تجربه می‌کنند.

هرچند بورس امروز شروع نسبتا سبزرنگی را تجربه کرد و در ابتدای معاملات دست کم گروه‌های بانکی و خودرویی با افزایش قیمت سهام روبرو شده بودند، اما در ادامه و بعد از گذشت ۳۰ دقیقه از آغاز معاملات، روند بورس معکوس شد و اغلب گروه‌ها در مسیر نزولی قرار گرفتند. صندوق‌های ETF به عنوان آینه‌های بورس امروز قرمزرنگ هستند. اغلب آن‌ها حدود یک درصد عقب‌نشینی کرده‌اند و پالایش نزدیک به قیمت روز گذشته معامله می‌شود. در گروه خودرو و ساخت قطعات خبهمن تنها نمادی است که توانسته روند صعودی ساعات اولیه را حفظ کند و با صف خرید به کار خود ادامه دهد. خودرو، خساپا و خگستر نزدیک به قیمت روز گذشته معامله می‌شوند و دیگر نماد‌های گروه عموما نزولی هستند.

بانک‌ها و موسسات اعتباری امروز روز متعادل دارند. وبملت، وبصادر، وپارس، ونوین و وکار بدون تغییر  نسبت به روز گذشته ایستاده‌اند. وتجارت دو درصد نزولی و وپاسار دو درصد صعودی است. گروه دارویی‌ها با تشکیل صف فروش برای برکت، تماما به رنگ قرمز درآمده و اغلب نماد‌های گروه سه درصد ارزش خود را از دست داده‌اند. سرمایه‌گذاری‌ها عموما قرمزرنگ هستند و برای وسپهر و وخارزم صف فروش تشکیل شده. فلزات اساسی هم در مسیر نزولی حرکت می‌کنند و خبری از رکوردشکنی‌های فملی در هفته گذشته نیست. فرآورده‌های نفتی روند نزولی آرام‌تری در پیش گرفته‌اند و شاهد کاهش یک درصدی قیمت سهام شپنا، شبندر، شتران و شبریز هستیم. محصولات شیمایی بازار متعادلی را تجربه می‌کنند و شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی عموما نزولی هستند. دیگر گروه‌های بازار هم که اغلب شرکت‌ها کوچک را شامل می‌شوند، امروز مثل همیشه لباس قرمز به تن کرده‌اند. 

75درصد نماد‌های بازار به صف فروش برگشتند

با ادامه‌دار شدن روند نزولی شاخص کل، تا پایان ساعات معاملات حدود ۴۴۲ نماد به صف فروش برگشتند. این تعداد حدود ۷۵ درصد بازار سرمایه را تشکیل می‌دهند و این موضوع عملا نشان دهنده قفل شدن دوباره معاملات بورس است. ارزش مجموع صف‌های فروش در ساعات پایانی معاملات امروز به پنج هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است. در آن سو حدود ۲۰ نماد صف خریدی به ارزش ۱۳۰ میلیارد تومان دارند.

 کویر؛ سنگین‌ترین صف فروش بازار سرمایه

دو هزار و ۵۰۰ نفر از سهامداران کویر در ساعات پایانی معاملات امروز حدود ۹۲ میلیون سهام خود را به ارزش ۱۸۰ میلیارد تومان به فروش گذاشته‌اند و خریداری برای آن پیدا نمی‌شود. اتفاقی که باعث شده کویر برای بار دیگر در صدر فهرست سنگین‌ترین صف‌های فروش قرار بگیرد. سمگا با صف فروش ۱۵۳ میلیاردی و بنو با صف فروش ۱۴۵ میلیاردی در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. از جمله دیگر نماد‌های دارای صف فروش سنگین در بازار امروز می‌توان به غصینو، کزغال، فرزین، رافزا، حآسا، گدنا، کمرجان، قثابت، خزر، کاذر، سنیر، شپنا، خساپا، سصفها، غدام، ثنوسا، سبهان و کاما اشاره کرد که همگی صف فروش سنگینی به ارزش بالای ۴۰ میلیارد تومان دارند.

 ریزش ۱۳ هزار واحدی شاخص بورس در اولین روز هفته

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز شنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه با ریزش ۱۳ هزار و ۵۴۷ واحدی مجددا مرز ۱.۲ میلیون را از دست داد و روی رقم یک میلیون و ۱۹۴ هزار و ۳۰۳ واحد قرار گرفت. امروز شاخص کل ۱.۱۲ درصد و شاخص هم‌وزن ۳۸ صدم درصد کاهش داشتند که نشان می‌دهد دستورالعمل حجم مبنا همچنان به کمک شرکت‌های کوچک آمده است. عمده ریزش امروز بورس بر دوش نماد‌های فولاد، فملی، فارس، شستا، کچاد و تاپیکو بود و وپاسار تنها نماد شاخص‌ساز با تاثیر مثبت بر روی شاخص کل به حساب می‌آمد.

منبع: فرارو

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: