کد خبر: ۳۱۴۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
سکه پس از نزدیک به ۱۰۰ روز، مرز حمایتی ۱۰میلیون تومانی را از دست داد. روز دوشنبه سکه نتوانست در برابر نزول قیمت دلار به زیر ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان مقاومت کند تا یک رقم از ارزش خود را از دست بدهد. از نگاه فعالان، تثبیت سکه زیر محدوده ۹میلیون و ۸۰۰هزار تومان، می‌تواند زمینه‌ساز ریزش بیشتری در بازار شود.
قلم‌نیوز:در سومین روز هفته، سکه از مرز حمایتی ۱۰ میلیون تومانی پایین رفت تا به کمترین قیمت در صد روز اخیر برسد. روز دوشنبه فلز گرانبهای داخلی ۱۸۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۹ میلیون و ۹۹۰هزار تومان رسید. آخرین بار فلز گرانبهای داخلی در تاریخ ۲۹ دی ماه توانسته بود قیمت پایین‌تری را نسبت به روز گذشته تجربه کند. رفتن سکه به زیر حمایت ۱۰۰ روزه باعث خواهد شد که انتظارات فنی کاهشی در بازار قدرت بیشتری بگیرند و حتی احتمال نزول بیشتر سکه برای معامله‌گران مطرح شود.

سد مقاومتی دلار و سکه شکست

برخی تحلیلگران فنی باور دارند،‌ آخرین سنگر فلز گرانبهای داخلی برای جلوگیری از سقوط بیشتر محدوده ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی است و در صورتی که آن را از دست بدهد، ریزش تا محدوده ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دور از ذهن نخواهد بود. با این حال، بخشی از معامله‌گران باور دارند سکه زیر کانال ۱۰ میلیون تومانی باقی نخواهد ماند و رقم از دست رفته خود را خیلی زود پس خواهد گرفت. از نگاه آنها بازگشت فلز گرانبهای داخلی به کانال ۱۰ میلیون تومانی، علامت‌های نزولی را به طور موقت باطل می‌کند.

عامل اصلی سقوط کانالی

به باور فعالان مهم‌ترین عاملی که موجب شد سکه امامی مرز ۱۰ میلیون تومانی را از دست بدهد، افت قیمت دلار به زیر محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان بود. اسکناس آمریکایی بارها در روزهای اخیر توانسته بود در محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان مورد حمایت واقع شود. به همین دلیل شکست روز دوشنبه، پیام مهمی برای معامله‌گران بازار سکه داشت و آنها را فروشنده کرد. دلار در روز دوشنبه ۲۶۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۲۳ هزار و ۶۵۰ تومان رسید. تحلیلگران فنی باور دارند در صورتی که اسکناس آمریکایی محدوده ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومانی را از دست بدهد به سوی کانال ۲۲ هزار تومانی قدم برخواهد داشت. معامله‌گران سکه با توجه به نزولی شدن انتظارات در بازار ارز دست از حمایت ۱۰ میلیون تومانی کشیدند و در صورتی که قیمت دلار افزایشی شود، به احتمال زیاد خریداران به بازار سکه نیز بازخواهند گشت.

برای اینکه شدت افت قیمت دلار در روز دوشنبه بهتر تصویر شود، باید گفت که این ارز با افت یاد شده به کمترین قیمت از ۸ بهمن ۹۹ رسید.

عامل دوم ریزش سکه

عامل دیگری که در روز دوشنبه زمینه‌ساز ریزش سکه شد، عدم افزایش بهای طلا در بازارهای جهانی بود. طلا تا ساعت 20 بعدازظهر سیگنال افزایشی خاصی را از خود بروز نداد و از 1779 دلار فراتر رفت. این در حالی بود که در روز یکشنبه بسیاری از تحلیلگران و سکه‌بازان اعتقاد داشتند که طلا هفته جاری را افزایشی آغاز خواهد کرد. توقف اونس در شروع کاری بازارهای جهانی، ضربه کاهشی دیگری بود که به معامله‌گران بازار سکه وارد شد.

برخی فعالان اعتقاد دارند، تعطیلی‌های اخیر بازار طلا و محدودیت‌های قرنطینه‌ای نیز در افت قیمت‌ها اثر داشته است. در کنار این، گروهی عنوان می‌کنند در ماه مبارک رمضان تقاضای فیزیکی برای خرید سکه و طلا کاهش پیدا کند. طلای ۱۸ عیار نیز به واسطه همین کاهش تقاضا، روز دوشنبه مرز یک میلیون تومانی را از دست داد. ساعت ۴ بعدازظهر سومین روز هفته، طلا در محدوده ۹۹۵ هزار تومانی نوسان می‌کرد که ۱۴ هزار تومان کمتر از روز یکشنبه بود. گرم طلا با از دست دادن حمایت یک میلیونی می‌تواند دچار نزول بیشتر شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: