کد خبر: ۳۱۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
براساس داده‌های مرکزی آمار ایران ۱۱ استان ایران در فروردین امسال نرخ تورم سالانه بالاتر از نرخ تورم کشوری را تجربه کرده است.
قلم‌نیوز:استان‌های بوشهر بالاترین نرخ تورم ماهانه، ایلام بالاترین نرخ تورم نقطه‌ای و کرمانشاه هم بالاترین نرخ تورم سالانه ایران در فروردین ۱۴۰۰ را به‌خود اختصاص دادند تا در وضعیت قرمز تورمی قرار بگیرند. براساس داده‌های مرکزی آمار ایران ۱۱ استان ایران در فروردین امسال نرخ تورم سالانه بالاتر از نرخ تورم کشوری را تجربه کرده است. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان بوشهر با ٤،٤درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌های تهران و چهارمحال وبختیاری با ١.٧درصد افزایش بوده است.

این گزارش می‌افزاید: درصد تغییر شاخص کل نسبت به‌ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوار‌های کشور ٤٩.٥ درصد در فروردین ماه بوده که بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان ایلام (٥٨.١ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (٤٢.٨ درصد) اعلام شده است. مرکز آمار ایران با اعلام نرخ تورم سالانه ایران در فروردین ۱۴۰۰ به میزان ۳۸.۹ درصد می‌گوید: شهروندان استان گلستان با تحمل فشار تورم سالانه ۴۲.۹ درصد مواجه شده‌اند درحالی‌که شهروندان ساکن استان قم کمترین فشار را با درجه ۳۵.۸ درصدی تحمل کرده‌اند.

نبض تورم استانی در شهر‌ها

داده‌های مرکز آمار می‌گوید: نرخ تورم ماهانه در مناطق شهری ایران ۲.۶ درصد در فروردین بوده که بیشترین سرعت یا آهنگ رشد تورم در بین خانوار‌های شهری استان سیستان و بلوچستان با ۴.۵ درصدی مشاهده شده درحالی‌که سرعت رشد ماهانه تورم در بین خانوار‌های شهری ساکن استان تهران کمترین میزان بوده و به ۱.۷ درصد رسیده که یکی از دلایل آن خلوت شدن پایتخت به‌دلیل سفر‌های نوروزی و افت تقاضا برای کالا‌ها و خدمات می‌تواند باشد.

این گزارش می‌افزاید فشار تورم نقطه‌ای ۴۸.۸ درصدی فروردین به‌صورت عادلانه در بین نقاط شهری ایران توزیع نشده، زیرا بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوار‌های شهری مربوط به استان چهارمحال وبختیاری (٥٨.٢درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (٤٢.٧درصد) بوده است. افزون بر این نرخ تورم ۱۲‌ماه منتهی به فروردین‌ماه١٤٠٠ برای خانوار‌های شهری به عدد ٣٨.٦درصد رسید و استان کردستان با تحمل تورم سالانه ٤٢.٧درصد و استان آذربایجان غربی با تحمل ٣٥.٣درصد به‌ترتیب بیشترین و کمترین نرخ تورم سالانه نقاط شهری را تجربه کرده‌اند.

ریتم تند تورم روستاییان

مرکز آمار گزارش داده بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوار‌های روستایی به استان خوزستان با ٥.٥درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه به استان چهارمحال وبختیاری با ٠.٧درصد افزایش مربوط بوده است. درحالی‌که نرخ تورم نقطه‌ای در مناطق روستایی در فروردین ۱۴۰۰ به ۵۳ درصد رسیده، روستانشینان استان ایلام با ثبت رکورد ۶۳.۳ درصد، بالاترین حرارت قیمت‌ها را تحمل کرده‌اند، در همین دوره درجه حرارت قیمت‌ها در روستا‌های استان قم ۴۳.۵ درصد بوده است. همچنین نرخ تورم ۱۲‌ماه منتهی به فروردین‌ماه١٤٠٠ برای خانوار‌های روستایی به عدد ٤٠.٦درصد رسید. بیشترین نرخ تورم ۱۲‌ماه مربوط به استان همدان (٤٧.١درصد) و کمترین آن مربوط به استان سیستان وبلوچستان (٣٥.٧ درصد) بوده است.

منبع: همشهری آنلاین
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: