کد خبر: ۳۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۷ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
بررسی علت فرار 50 دختر از منزل در سال 91؛
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی بر مسئله "رصد و مددکاری پس از خروج " کودکان حاضر در مراکز اصلاح و تربیت تاکید کرد و گفت: کودکان حاضر در این مراکز نباید پس از خروج رها شوند بلکه باید با همکاری گروه مددکاری بهزیستی، اقدامات مددکاری، نظارت و مشاوره برای آنان صورت گیرد.
مهمترین علت فرار دختران از زبان وزیر رفاه

علی ربیعی در مراسم بازدید خود از کانون اصلاح و تربیت استان تهران که با حضور دادستان عمومی و انقلاب تهران و رییس سازمان بهزیستی کشور صورت گرفت، بر آسیب‌های ناشی از تغییر مصرف تاکید کرد و افزود: در حال حاضر با گسترش آسیبهای ناشی از تغییر مصرف اعم از تغییر مصرف فرهنگی، رسانه‌ای، مشروب خواری و اعتیاد تفننی خانواده مواجهیم که تاثیر عمیقی بر روی کودکان دارد.

وی ضمن تاکید بر تغییر ماهیت آسیبهای اجتماعی، به بررسی علت فرار ٥٠ دختر فراری در سال ٩١ اشاره و اظهار کرد: برخلاف تصور، زورگویی و اجبار والدین علت عمده فرار آنان نبود.

ربیعی تصریح کرد: ازدواج اجباری یکی از علل فرار این دختران بود اما تغییر نگرش آنان نسبت به والدینشان از مهم‌ترین عوامل فرار آنان بود که مسئله مهمی است و باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: برای پیشگیری از وقوع آسیب‌های اجتماعی و همچنین کاهش و کنترل آنها نیازمند یک تفاهم بزرگ هستیم.

وی در ادامه یکی از شاخص‌های مهم اندازه‌گیری میزان موفقیت و کارکرد یک جامعه را میزان شیوع و بروز آسیب‌ها در جامعه دانست و گفت: در حال حاضر دنیا با مسائل آسیب‌ها درگیر بوده و این موضوع خواست کشور ما نیست.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین به افزایش وقوع آسیب‌هایی با ماهیت نوین اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر ایران در برخی موارد چون خودکشی از میانگین جهانی، نرخ کمتری دارد و این در حالی است که اقدام به خودکشی در ایران بیش از اصل خودکشی مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرد.

ربیعی ادامه داد: در برخی موارد هم، میانگین آسیب‌ها در کشور هم سطح و بالاتر از میانگین جهانی است، اما نگرانی ما بابت آن است که هرچند هنوز وضعیت‌مان در این حوزه نسبت به بسیاری از کشورها بهتر است، اما روند نگران‌کننده بوده و باید کنترل شود.

وی با بیان اینکه نگران افزایش روند آسیب‌های اجتماعی در کشور هستیم، به "سن" جرم اشاره کرد و گفت: سن جرم یکی از مولفه‌های مهم است که باید مورد بررسی قرار گیرد زیرا جامعه‌ای که در سن ابتلا به جرم رو به کاهش و تعداد ابتلا به جرم رو به گسترش باشد، نشان‌دهنده عدم سلامت اجتماعی آن جامعه است و باید مداخلاتی در آن صورت گیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه ضمن تاکید بر آنکه کنترل سن جرم برای ما مساله بسیار مهمی است، اظهار کرد: هرچه سن جرم کنترل و محدودتر شود، قطعا در آینده گروه‌های ناهنجار کمتری در جامعه حضور خواهند داشت و ناسازگاری اجتماعی این گروه‌ها کمتر خواهد شد.

به گزارش ایسنا، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به سن اصلاح اطفال مجرم اشاره کرد و گفت: سن اصلاح مساله بسیار مهمی است زیرا آموزش و روند اجتماعی شدن آنها در سنین پایین‌تر بسیار آسان‌تر از بزرگسالی است.

ربیعی در ادامه به آمار دادستان عمومی و انقلاب تهران مبنی بر کاهش تعداد کودکان حاضر در کانون اصلاح و تربیت نسبت به سالیان گذشته اشاره و عنوان کرد: براساس آمارهای دادستان عمومی و انقلاب تهران، تعداد کودکان حاضر در این مرکز در سال 89، 350 نفر بوده اما در حال حاضر به 108 نفر رسیده است که این آمار بسیار امیدوارکننده و خوشحال کننده است زیرا هر کودکی که به جرم مرتکب شود، به کانون‌های اصلاح و تربیت ارجاع داده خواهد شد و این کاهش نشان‌دهنده کاهش ارتکاب جرم در میان اطفال است.

وی در ادامه به ارائه خدمات مشاوره‌ای به کودکان حاضر در مراکز اصلاح و تربیت اشاره کرد و گفت: کودکان حاضر در مراکز اصلاح و تربیت نیازمند دریافت خدمات مشاوره هستند، زیرا دولت و این مراکز، خانواده ثانویه این کودکان است و باید با استفاده از ظرفیت‌های مشاوره مسائل آنان را پیگیری کرده و مشکلات‌شان را کاهش دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه ضمن بیان آنکه پیگیری استفاده از ظرفیت‌های مشاوره در محل کانون اصلاح و تربیت از موضوعاتی است که وزارتخانه آن را دنبال خواهد کرد، گفت: بسته توانمندسازی کودکان حاضر در مراکز اصلاح و تربیت باید اجرایی شود که گام اول آن مشاوره، گام میانی آن آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و گام نهایی آن رصد این کودکان پس از خروج از مراکز است.

ربیعی افزود: همچنین گمان می‌کنم ارائه آموزش مهارت‌های نوین و همچنین رشته‌های آی‌تی و غیره باید در کانون اصلاح و تربیت تقویت شود تا بتوانیم طی تفاهم‌نامه‌های مورد نیاز مقدمات کار آنان را نیز فراهم کنیم.

وی در ادامه به همکاری با صندوق کارآفرین امید اشاره کرد و گفت: چنانچه بتوانیم با صندوق کارآفرین امید هماهنگ شویم، می‌توان مقدمات حضور این کودکان در بازار کار را نیز فراهم کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به روند اجتماعی شدن این کودکان تاکید و اظهار کرد: نیاز است در ساعاتی از روز این کودکان را به بیرون از کانون اصلاح و تربیت ببریم تا در محیط اجتماعی قرار گرفته و روند اجتماعی شدن آنها اصلاح شود.

ربیعی ضمن بیان آنکه ارائه آموزش‌های کلاسیک و رسمی به این کودکان برعهده وزارت آموزش و پرورش است، گفت: گسترش و تقویت مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را نیز در این مراکز باید در دستور کار خود قرار دهیم.

وی ادامه داد: با انجام این اقدامات باید تلاش کنیم که این کودکان را به سمتی ببریم که بتوانند در زندگی آینده خود زندگی موفقی داشته و برای جامعه مفید واقع شوند.

ربیعی در ادامه به همکاری اخیر شورای عالی رفاه با قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: پیگیری وضعیت کودکان در معرض آسیب و آسیب دیده را به منظور کاهش آسیب و جلوگیری از سوءاستفاده از آنها در قوه قضاییه آغاز کرده‌ایم که همکار بسیار خوبی است و آن را ادامه خواهیم داد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان تاکید کرد: در مقابل همه انسان‌ها و کودکانی که در حوزه سرزمینی ایران حضور دارند، مسوول هستیم و امیدواریم بتوانیم مسوولیت اجتماعی خود را در مقابل آنان به نحو احسن اجرایی کنیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: