کد خبر: ۳۱۲۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۷ - ۳۱ فروردين ۱۴۰۰
محمدرضا محبوب‌فر
جمعیت ایران در حال پیر شدن است. زنگ خطری که از سال‌ها پیش به صدا درآمد. زنگ خطری که می‌گفت روند پیری جمعیت از 1400 به بعد تشدید می‌شود؛ رویه‌ای که گویی کرونا در آن بی‌تاثیر نبوده. یکی از اعضای انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران هم برای این باور است تا 20سال اینده جمعیت جوانی در کشور وجود ندارد.

اگر جمعیت جوانی هم باشد بسیار ناچیز خواهد بود. به باور این اپیدمیولوژیست کرونا سلامت شهروندان را نشانه رفته. همه‌گیری که هر بار گفته می‌شود بخشی از اعضای بدن را درگیر می‌کند؛ درگیری که بی‌شک در بلندمدت همراه فرد مبتلا خواهد بود. «کرونا علاوه بر سلامت شهروندان در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی تاثیرگذاری خود را داشته است.»

کرونا سلامت روان و جسم شهروندان را به مخاطره انداخته. کمر اقتصاد را شکسته؛بخشی از زندگی که بی‌شک بر فرزندآوری خانوارها تاثیر مستقیم داشته و خواهد داشت.«درآمد خانوارها جوابگوی خط فقر اعلام شده هم نیست، بنابراین خانواده‌ها ترجیح می‌دهند فرزند نداشته باشند.»

این در حالی است که بیماری‌های عفونی در همه برهه‌ها امید به زندگی شهروندان را پایین می‌آورد. در شرایط فعلی چشم‌انداز روشنی برای فردا نیست، بنابراین زادوولد کاهش می‌یابد.

ترس، رهاورد دیگر کرونا بوده برای جامعه بشری. شهروندانی که حالا از در آغوش کشیدن، مهمانی رفتن و … می‌ترسند. ترسی که در بخش‌]ای مختلف زندگی نمود پیدا کرده. ترسی که به جان زنان هم افتاده تا از باردار شدن هراس داشته باشند.

ترس از اینکه در دوران بارداری نیازمند بیمارستان و آزمایشگاه خواهند بود. ترس زایمان و رعایت شدن یا نشدن پروتکل‌های بهداشتی.«ترس بجایی هم هست چون بسیاری از مبتلایان در فضاهای اینچنینی آلوده شده‌اند.»
 
منبع: شهروند
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: