کد خبر: ۳۱۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
تاثیر مصوبات سازمان بورس بر وضعیت شاخص بررسی شد
بازار سرمایه روز گذشته هم روند کاهشی داشت و شاخص بورس و فرابورس هر دو نزولی بودند. شاخص کل بورس روز یکشنبه با ۹۰۰۴ واحد نزول، تا رقم یک میلیون و ۲۲۴ هزار واحد کاهش یافت.
 قلم‌نیوز: شاخص کل با معیار هم‌وزن هم با ۹۰۱واحد کاهش، در رقم ۴۳۲ هزار و ۴۵۸ واحد ایستاد. معامله‌گران روز گذشته بیش از 1.4 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 141 هزار نوبت معامله و به ارزش 1520 میلیارد تومان داد و ستد کردند. این ریزش‌های پی‌درپی سبب می‌شود که مسئولان به فکر راهکاری برای نجات شرایط باشند و هرازگاهی تصمیمی اتخاذ کنند. اخیرا محمدعلی دهقان‌دهنوی، رئیس سازمان بورس اعلام کرده است که طبق مصوبه هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، دامنه نوسان قیمت‌ها از ابتدای اردیبهشت ماه به مثبت ۶ و منفی ۳ افزایش می‌یابد.

به گفته وی پیش‌تر و بر اساس مصوبه شورای عالی بورس، به هیئت مدیره سازمان بورس اجازه داده شد تا دامنه نوسان به صورت تدریجی افزایش یابد. از آنجا که این موضوع بعد از سه روز کاری قابل اعمال است، از ابتدای اردیبهشت دامنه نوسان جدید اعمال می‌شود و تا پایان اردیبهشت برقرار است. سپس سازمان بورس نسبت به افزایش تدریجی و مجدد تصمیم‌گیری می‌کند. اما پرسش مهم این است که تصمیم اخیر شورای عالی بورس چه تاثیری بر بازار خواهد داشت؟ فردین آقابزرگی، کارشناس بازار بورس در پاسخ به این پرسش به «ابتکار» گفت: بعد از فراز و فرودهایی که از ابتدای سال 99 در بازار سرمایه داشتیم شاخص به حدی رسید که باید در مسیر اصلاح قرار می‌گرفت.

اصلاحاتی که از نیمه مردادماه رخ داد نظر همه را به خود جلب کرد. در این میان فعالان بازار و مسئولان اقتصادی در مجلس بارها مطرح کردند و گفتند که چرا دولت جامعه را طی یک فراخوان عمومی به بورس دعوت کرد اما اکنون که بازار دچار تنش شده حمایتی از بازار نمی‌کند؟ بهترین واکنش برای خنثی‌سازی این خواسته به‌حق فعالان، جلوگیری از ریزش شاخص بورس بود به همین دلیل راهکارهایی را ارائه دادند و اکنون سعی و تلاش بر این است که مانعی برای جلوگیری از افت شاخص ایجاد شود.

وی افزود: در حال حاضر انتشار اوراق بدهی که به نوعی استقراض دولت است حجم عظیمی از نقدینگی را با خود می‌برد، به همین دلیل تلاقی این دومورد ( بازداشتن از اصلاح طبیعی سطح عمومی قیمت‌ها و شاخص، و همچنین حجم گسترده انتشار اوراق و تامین مالی دولت از بازار سرمایه) دست نهادهای مالی درگیری که اوراق را می‌خرند برای حمایت از بازار سرمایه خالی می‌کند. به همین دلیل روند فعلی حتی با تصمیم اخیر سازمان ( افزایش دامنه نوسان قیمت‌ها به مثبت ۶ و منفی ۳ ) نه تنها هیچ تاثیری بر بازار نمی‌گذارد بلکه کماکان محدودیت‌ها را افزایش می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت اعتماد سهام‌داران ادامه داد: روز گذشته برای اولین بار مشارکت خریداران سهام‌داران خرد طی 18 ماه اخیر به کمترین سطح خود رسید و این اتفاق نشان می‌دهد چنین تصمیماتی موجب بی‌اعتمادی سهام‌داران خرد شده و این در حالی است که دولت به عنوان بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی انتظار بر این دارد که کلیه سازوکار بازار در جهت تامین خواسته‌های دولت که آن هم پوشش کسری بودجه است صرف شود.

وی اظهار کرد: مسئولان فعلی سازمان بورس نه مانند روسای قبلی که کارشان به استعفاء ختم شد باید به منظور حفظ منافع سهام‌دارانش در برابر برخی از خواسته‌های نابجا مقاومت کنند.

آقابزرگی در پاسخ به این پرسش که وضعیت بازار طی ماه‌های آتی را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: در شرکت‌های بنیادی قسمت اعظم اصلاحات انجام شده است اما متاسفانه فرهنگ سنتی سرمایه‌گذاری در حال حاضر بین شرکت‌های که در سطح ارزندگی قرار دارد و آنهایی که اصلاح قیمت نداشتند تفاوتی قائل نمی‌شود بنابراین تا مادامی که این سناریو در بازار ادامه داشته باشد من تغییر و یا بهبود خاصی در وضعیت معاملات نمی‌بینیم.

منبع: ابتکار

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: