کد خبر: ۳۱۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۰
جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰
کسی جلودار بورس نیست. امروز شاهد ادامه روند نزولی بازار سرمایه هستیم. تا جایی که شاخص کل در کمتر از ۳۰ دقیقه، چهار هزار و ۳۰۰ واحد افت کرده و به محدوده یک میلیون و ۲۲۹ هزار واحد رسیده.
 قلم‌نیوز:در لحظات ابتدایی بازارا اکثر قریب به اتفاق نماد‌ها روند نزولی دارند، اما فملی، شستا، کچاد، فولاد، تاپیکو، شپنا و فخوز از مقصران اصلی ریزش امروز هستند. شاخص کل تا این لحظه ۳۹ صدم درصد کاهش داشته و شاخص هم‌وزن حدود ۹ صدم درصد عقب‌نشینی کرده است.

 تنها ۹ نماد بازار سرمایه ارزنده هستند!

در ساعات ابتدایی معاملات امروز تنها ۹ نماد بورسی از ریزش بازار در امان مانده‌اند. در آن سو حدود ۲۴۲ نماد ارزش سهام خود را از دست داده‌اند. تعداد نماد‌های سبزرنگ بورس روز به روز کاهش پیدا می‌کند. طوری که انگار هیچ نمادی در این بازار ارزنده نیست و تنها ۹ نماد شرایطشان برای افزایش قیمت سهام مساعد است. در بازار فرابورس هم از مجموع ۱۵۷ نماد، ۱۷ نماد روند صعودی در پیش گرفته‌اند و ۱۴۰ نماد با کاهش قیمت سهام مواجه شده‌اند.

نقشه بازار درست مثل روز‌های گذشته تهی از رنگ سبز است. تمام گروه‌ها قرمزپوش شده و نماد‌های مختلف با صف فروش به استقبال مشتریانشان آمده‌اند.

بدترین عملکرد مربوط به گروه صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF است که دامنه نوسان بزرگتری دارند. صندوق‌های سهامی اغلب بیش از دو درصد کاهش قیمت پیدا کرده‌اند و از همه بدتر پالایش و دارا یکم شاهد تشکیل صف فروش در محدوده منفی چهار درصد هستند.

صف فروش گروه‌های بزرگ فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، هولدینگ‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها، فرآورده‌های نفتی و استهراج کانه‌های فلزی را در بر گرفته. حتی گروه سیمان که دیروز شرایط نسبتا بهتری داشت هم امروز به مسیر نزولی افتاده و نماد ساراب با رشد دو درصدی تبدیل به تنها نماد سبزرنگ نقشه بازار در ابتدای معاملات امروز شده است.

 افزایش یک درصدی دامنه نوسان نزولی از اول اردیبهشت

دامنه نوسان تغییر کرد، اما همچنان غیرمتقارن باقی ماند. بر اساس تصمیم هیئت مدیره سازمان بورس اوراق بهادار تهران که از شورای عالی بورس اختیار ایجاد تغییر در دامنه نوسان را گرفته، دامنه نزولی قیمت سهام را یک درصد افزایش داد.

این تغییر قرار است از ابتدای اردیبهشت‌ماه اجرایی شده و دامنه نوسان قیمت سهام از منفی سه تا مثبت شش درصد در نظر گرفته شود. تصمیم دیگر سازمان بورس ایجاد تغییر در دستورالعمل گره معاملاتی است. اگر نمادی برای پنج روز متوالی ارزش معاملاتش کمتر از دو برابر حجم مبنا باشد مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی شده و در روز ششم دامنه نوسان قیمت آن دو برابر خواهد شد.

پیش از این دستورالعمل گره معاملات تنها شامل نمادهایی می‌شد که ارزش معاملات آنها کمتر از از پنج درصد حجم مبنا باشد. با این تغییر اغلب نمادهای کوچک بازار بعد از پنج روز مشمول دستورالعمل خواهند شد.

 ۴۹۰ نماد بورسی قفل در صف فروش

تعداد صف‌های فروش تا پایان معاملات امروز بازار به ۴۹۰ نماد رسید. موردی که نشان می‌دهد ۸۵ درصد از کل بازار امروز صف فروش دارند و عملا بازار قفل شده است. قفلی که ارزش آن به حدود شش هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. ارزش صف‌های فروش روز به روز در حال بیشتر شدن است. در آن سو ارزش معدود صف‌های خرید بازار نهایتا به ۸۰ میلیارد تومان می‌رسد.

منبع: فرارو

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: