کد خبر: ۳۱۱۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۴ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
آشپزی یک هنر است و استفاده از مواد غذایی ارزان و در دسترس برای تهیه‌ی غذاهای لذیذ و مغذی، هوش و ذکاوت یک آشپز ماهر را به نمایش می‌گذارد.

آشپزی یک هنر است و استفاده از مواد غذایی ارزان و در دسترس برای تهیه‌ی غذاهای لذیذ و مغذی، هوش و ذکاوت یک آشپز ماهر را به نمایش می‌گذارد. در این مقاله شما را با طرز تهیه‌ی تنوع جالبی از غذاهای لذیذ همچون اسکرامبل، نودل تخم‌مرغ، نیمرو، تخم‌مرغ آب‌پز، تخم‌مرغ عسلی و بسیاری دیگر آشنا خواهیم کرد. 

 تخم‌مرغ یکی از مواد اولیه‌ی مصرفی است که سرشار از پروتئین، ویتامین و انواع مواد معدنی مورد نیاز بدن است. این ماده‌ی غنی می‌تواند به عنوان گزینه‌ای کاملا مناسب جهت وعده‌ی صبحانه یا هر وعده‌ی غذایی دیگر در نظر گرفته شود. جالب است بدانید که با تخم‌مرغ می‌توان تنوع بی‌نظیری از غذاهای سریع و لذیذ را تهیه کرد که قطعا با یک بار امتحان کردن طعم آن‌ها، از طرفداران همیشگی آن‌ها خواهید شد. در این مقاله شما را با طرز تهیه‌ی چندین غذا که ماده‌ی اصلی آن‌ را تخم‌مرغ تشکیل می‌دهد، آشنا خواهیم کرد. تنوع جالبی از اسکرامبل‌ تخم‌مرغ، نیمرو، نودل تخم‌مرغ، تخم‌مرغ‌های آب‌پز، عسلی و ... که اشتهای‌ هر غذادوستی را تحریک خواهد کرد.

 اسکرامبل تخم مرغ (نوعی تخم‌ مرغ مخلوط)

مواد اولیه

کره‌ی ذوب شده، تخم‌مرغ، پنیر پیتزا (نوع آن اختیاری است)، سبزیجات معطر، سس تند

طرز تهیه

مرحله‌ ی اول

ابتدا درون ظرفی گود (عمیق)، تخم‌مرغ‌ها را شکسته و بوسیله‌ی چنگال یا مخلوط‌کن، آن را هم بزنید. این عمل را تا زمانی که به صورت مایعی با حباب‌های ریز و درشت و شیری رنگ تبدیل شود، ادامه دهید.

 مرحله‌ ی دوم

کره‌ را درون ماهیتابه ریخته و آن را روی حرارت متوسط قرار دهید و اجازه دهید که ذوب شود. سپس تخم‌مرغ‌ها را به آن اضافه کنید. یک‌ دقیقه زمان نیاز است که مایع داخل ماهیتابه خود را بگیرد و در واقع پخته شود.

مرحله ی سوم

در این مرحله، سعی کنید بوسیله‌ی کاردک مخصوص آشپزخانه، مواد در حال طبخ را از کناره‌های ماهیتابه به مرکز و بلعکس هدایت کنید و هم بزنید تا همگی به طور یکسان حرارت ببینند و با یکدیگر ترکیب شوند. این عمل را چندین مرتبه انجام دهید تا زمانیکه اسکرامبل ترکیب و شکلی مطابق خواسته و میل شما بگیرد.

مرحله ی چهارم

برای داشتن اسکرامبلی با طعمی لذیذتر و عطری بهتر، می‌توانید از مقداری پنیر پیتزا که نوع آن کاملا اختیاری و طبق ذائقه‌ی شخصی شما است، مقداری از گیاهان معطر مانند پونه، نعناع، جعفری، رازیانه و ...، سس تند و بسیاری از مواد افزودنی و خوراکی محبوب خود، استفاده کنید. پس از آماده شدن اسکرامبل، آن را درون ظرف مناسب ریخته و روی آن را با مقداری از این ماده‌های افزودنی تزئین کنید. اکنون غذای محبوب و خوش‌عطر شما آماده‌ی سرو است.

یکی دیگر از مواد غذایی که امروزه می‌توان آن را در هر سوپرمارکت یا فروشگاه مواد غذایی یافت، انواع نودل‌‌های آماده است. ترکیب این ماده‌ی خوراکی با تخم‌مرغ، طعمی بسیار لذیذ، شگفت‌انگیز و دوست‌داشتنی را به ارمغان خواهد آورد و یک وعده‌ی کامل غذایی است.

 نودل تخم‌ مرغ (نودل اسکرامبل)

مواد اولیه

۱ و ۱/۲ پیمانه نودل، ۱ قاشق غذاخوری شکر، ۱/۲ قاشق چایخوری پودر دارچین، ۸ عدد تخم‌مرغ بزرگ، ۱/۲ پیمانه شیر، نمک به مقدار لازم، ۱/۴ پیمانه کشمش، کره‌ی نرم شده به مقدار لازم

طرز تهیه

مرحله ی اول

نودل را درون ظرفی از آب جوش ریخته و مطابق دستورالعملی که در پشت جعبه‌ی آن‌ها نوشته شده است، بپزید. سپس آن را درون آبکش یا سبد ریخته و بدون اینکه آبی روی آن بریزید، اجازه دهید که آب اضافی از صافی خارج شود. سعی کنید که نودل را به قطعات کوچک تبدیل کنید (قبل از پخت، آن‌ها را خرد کنید).

مرحله ی دوم

در این قسمت، شکر و دارچین را درون کاسه‌ای کوچک ریخته و برای استفاده در بخش‌های بعدی، کنار بگذارید.

مرحله ی سوم

شیر، نمک و تخم‌مرغ‌ها را درون ظرفی بزرگ ریخته و با کمک یک چنگال آن‌ها را هم بزنید. این عمل را تا بدست آمدن مخلوطی یکدست و مطلوب ادامه دهید.

مرحله ی چهارم

کره‌ی نرم شده را درون قابلمه‌ی بزرگی از جنس نسوز یا تفلون ریخته و روی حرارت متوسط قرار دهید تا کاملا ذوب شود. سپس نودل‌‌هایی که از قبل آماده کرده‌اید را به همراه کشمش‌ها درون تفلون ریخته و به مدت زمان یک دقیقه روی حرارت قرار دهید تا ضمن مخلوط شدن، کمی طبخ شود.

مرحله ی پنجم

اکنون زمان اضافه کردن تخم‌مرغ‌ها به مواد داخل قابلامه‌ است. آن‌ها را با یکدیگر مخلوط کرده و به مدت زمان دو تا سه دقیقه به هم زدن ادامه دهید.

مرحله ی ششم

در این قسمت که از پخت کامل مواد اطمینان پیدا کردید، می‌توانید پودر دارچین و شکر را روی مواد ریخته و آن‌ها را تا زمانیکه هنوز گرم هستند، درون ظرف دلخواه ریخته و سرو کنید.

اسکرامبل تخم‌ مرغ با سوسیس و پنیر چدار

مواد اولیه

نصف پیمانه بلغور درشت (سفید یا زرد)، ۲۵۰ گرم سوسیس گوشت ( این مقدار تقریبا برابر با ۷ تا ۸ سوسیس بزرگ است)، ۳/۴ فنجان پنیر چدار درشت رنده شده، ۴ عدد تخم مرغ بزرگ، نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه

مرحله ی اول

ابتدا درون یک ماهیتابه‌ی سایز متوسط، حدود ۲ و نیم پیمانه آب ریخته و اجازه دهید با حرارت زیاد، به جوش آید. سپس نمک را به آن اضافه کرده و دما را کم کنید.

مرحله ی دوم

در این مرحله زمان اضافه کردن بلغورها به آب و نمک در حال جوش است. آن‌ها را به آرامی درون ماهیتابه ریخته و درب آن را باز بگذارید تا بتوان محتویات داخل آن و پروسه‌ی طبخ را به دقت مشاهده کرد.

مرحله ی سوم

تا زمانیکه بلغورها نرم و سبک شود، مرتب مخلوط داخل ماهیتابه‌ را هم بزنید. تقریبا حدود ۲۰ دقیقه زمان لازم است تا مواد ترکیبی به مایعی غلیظ تبدیل شود یا به اصطلاح قوام آید.

مرحله ی چهارم

در مدت زمانی که بلغورها به طبخ نیاز دارد، می‌توان مراحل آماده‌سازی سوسیس‌ها را انجام داد. با چاقوی بسیار تیز انتهای پوشش سوسیس‌ها را پاره کرده و آن‌ها را پس از خرد کردن به قطعات درشت، درون ظرفی با سایز متوسط ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا گریل شود. برای گریل شدن سوسیس‌ها ۵ دقیقه زمان لازم است. سپس آن‌ها را بوسیله‌ی کف‌گیر مشبک (سوراخ‌دار) از درون ماهیتابه خارج کرده و کنار بگذارید. سعی کنید روغن باقی‌مانده از سرخ شدن سوسیس‌ها را برای مراحل بعدی و استفاده‌ی مجدد، درون ظرفی دیگر جمع‌آوری کنید.

مرحله ی پنجم

پس از گریل کردن سوسیس‌ها دوباره به سراغ مایع حاوی بلغورها که به صورت خمیری غلیظ و نرم تبدیل شده است، بروید و آن‌ها را از روی حرارت بردارید و پنیرها و سوسیس گریل شده را به آن‌ اضافه کنید.

مرحله ی ششم

در این مرحله روغن باقیمانده از سرخ شدن سوسیس‌ها را درون ماهیتابه‌ای کوچک ریخته و روی حرارت متوسط رو به بالا قرار دهید. تخم‌مرغ‌ها را به آرامی و بادقت به گونه‌ای که هیچ تکه از پوست‌ آن‌ها درون ظرف نریزد، داخل ماهیتابه بشکنید. بدون هم زدن تخم‌مرغ‌ها و مخلوط کردن زرده‌ها و سفیده‌ها، اجازه دهید چند لحظه‌ای با حرارت روغن، سفیده‌ها خود را بگیرند. در این حالت با وجود بسته شدن سفیده‌ها، زرده‌ها همچنان شل و نپخته هستند. زمانیکه که به این مرحله رسیدید، سعی کنید به سرعت و با دقت، مواد را بوسیله‌ی کاردک مخصوص آشپزی با یکدیگر مخلوط کنید تا به صورت اسکرامبل لذیذ و خوش‌رنگ تبدیل شود.

مرحله ی هفتم

اکنون زمان ترکیب اسکرامبل و سوسیس‌ها و خمیر بلغور است. آن‌ها را با هم مخلوط کرده و درون ظرفی مناسب سرو کنید. می‌توانید با اضافه کردن مقداری پونه‌ی معطر، طعم و عطری بی‌نظیر را به غذای لذیذ و مطبوع خود، ببخشید.

سالاد تخم مرغ

مواد اولیه

۴ عدد تخم‌مرغ‌، ۱/۴ قاشق چایخوری نمک، ۱/۴ قاشق چایخوری فلفل، سس مایونز به میزان دلخواه، ۱/۴ پیمانه ساقه‌ی کرفس خرد شده (در صورت تمایل)، ۱ عدد پیاز خرد شده (در صورت تمایل)، پودر خردل به میزان دلخواه (در صورت تمایل)

طرز تهیه

مرحله ی اول

در مرحله‌ی نخست، تخم‌مرغ‌ها را درون ظرفی از آب جوش ریخته و اجازه دهید با حرارت آب و دمای شعله‌های گاز، طبخ شوند. سپس پوست آن‌ها را کنده و جدا کنید.

مرحله ی دوم

در این قسمت، سعی کنید بوسیله‌ی چنگال، تخم‌مرغ‌های آب‌پز را له کرده و به صورت خمیری نرم تبدیل کنید. سپس نمک، فلفل، سس مایونز و خردل‌ را به آن‌ها اضافه کرده و باز هم با یکدیگر مخلوط کنید.

مرحله ی سوم

اگر تمایل داشتید می‌توانید از پیاز و کرفس‌های خرد شده نیز برای بخشیدن طعم و عطری بهتر و مطبوع‌تر استفاده کنید. توجه داشته باشید که اضافه کردن این مواد،کاملا اختیاری بوده و می‌توان آن‌ها را از مواد اولیه، حذف کرد.

مرحله ی چهارم

پس از ترکیب کردن تمامی مواد با یکدیگر، آن‌ها را به آرامی و با دقت روی نان تست قرار دهید. می‌توانید از برش‌های کوچک خیار و مقداری سس مایونز، لابه‌لای سالادهای تخم‌مرغ و نان‌تست استفاده کنید. سعی کنید این کار را به دقت و با حوصله‌ی بسیار انجام دهید. البته در صورت تمایل می‌توانید به جای نان تست، از لایه‌ای از سبزیجات و گیاهان سبز خوراکی برای قرار دادن سالاد تخم‌مرغتان استفاده کنید. در هر دو صورت (استفاده از نان تست یا سبزیجات) طعمی بسیار لذیذ و دوست‌داشتنی را تجربه خواهید کرد.

املت قارچ

مواد اولیه

۴ عدد تخم‌مرغ، ۱ عدد فلفل دلمه‌ای رنگی (ریز خرد شده)، ۱۰ عدد قارچ کوچک (خرد شده)، ۲ عدد گوجه‌فرنگی (ریز خرد شده)، ۱ عدد پیاز خرد شده، ۱/۴ قاشق چایخوری نمک، ۱/۴ قاشق چایخوری زردچوبه، ۲ حبه سیر (رنده شده و کاملا اختیاری)، روغن زیتون به میزان لازم، ۱/۲ فنجان پنیر موزارلا یا پارمزان (رنده شده)، فلفل به میزان لازم

طرز تهیه

مرحله ی اول

ابتدا مقداری از روغن زیتون را درون ماهیتابه‌ای با سایز متوسط ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید. سپس پیاز خرد شده را درون روغن ریخته و اجازه دهید سبک شده و به رنگ طلایی روشن تبدیل شود.

مرحله ی دوم

پس از طلایی شدن پیاز، نوبت اضافه کردن سیر و زردچوبه به آن است. سپس به مدت ۱ الی ۲ دقیقه مواد درون ماهیتابه را با قاشق هم زده تا بوی خامی زردچوبه از بین برود. اکنون نوبت اضافه کردن فلفل دلمه‌ای به مواد داخل ماهیتابه است. ۵ دقیقه زمان نیاز است تا فلفل‌‌ها همراه با بقیه‌ی مواد با حرارت ملایم طبخ شود.

مرحله ی سوم

در ظرفی جداگانه، مقدار کمی از روغن زیتون را اسپری کرده و حرارت را زیاد کنید. قارچ‌ها را درون آن ریخته و سعی کنید مرتب هم بزنید. هنگام طبخ قارچ، آب درون بافت‌های آن خارج شده و باعث آب انداختن به غذا می‌شود. به همین دلیل، آن‌ها را جداگانه سرخ کنید. پس از چند دقیقه، قارچ‌ها نیز سرخ شده و حجم آن کاهش می‌یابد.

مرحله ی چهارم

قارچ‌های سرخ‌شده را به مواد دیگر اضافه کرده و به آرامی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید. نمک، فلفل و گوجه‌ها را نیز به آن‌ها اضافه کنید و باز هم به مخلوط کردن و هم‌زدن آن‌ها ادامه دهید.

مرحله ی پنجم

اکنون زمان اضافه کردن تخم‌مرغ‌ها به سایر مواد درون ماهیتابه است. اما باید توجه داشته باشید که قبل از ترکیب کردن تخم‌مرغ‌ها، آن‌ها را درون ظرفی دیگر شکسته و مخلوط کنید تا ترکیبی یکدست بدست آید. سپس به بقیه‌ی مواد اضافه کنید.

مرحله ی ششم

اجازه دهید تخم‌مرغ‌ها خود را گرفته و بعد از آن، با همزنی مخصوص، به مخلوط کردن تمامی مواد درون ماهیتابه بپردازید. پس از پخت کامل مواد، آن را درون ظرفی مناسب ریخته و بلافاصله پنیرهای رنده شده را روی مواد بریزید. غذا آماده‌ی سرو است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: