کد خبر: ۳۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۴ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
تا به حال سردردهای ناگهانی بی‌دلیل روزهای تعطیل را تجربه کرده‌اید؟ چرا عصر روزهای تعطیل کسل‌کننده است؟

تا به حال سردردهای ناگهانی بی‌دلیل روزهای تعطیل را تجربه کرده‌اید؟ چرا عصر روزهای تعطیل کسل‌کننده است؟ اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که عصرهای جمعه را با بی‌حوصله‌گی می‌گذرانید باید بدانید که مردمانی در سراسر دنیا با شما در این احساس شریک هستند. عوامل بسیاری در ایجاد این حالت دخیل هستند که امروزه با نام سندروم افسردگی تعطیلات شناخته می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا با راهکارهای مقابله با این سندروم آشنا شویم.


مسلما بعد از مدتی تعطیلی بازگشت به شرایط استرس‌زا کار و تحصیل برای هیچ‌کس خوشایند نخواهد بود، اما این احساس ناخوشایند در برخی افراد منجر به افسردگی و کسالت بیش از اندازه خواهد شد، در کار و تحصیل آنها ایجاد اختلال خواهد کرد و سلامت روانشان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. افت تحصیلی دانش‌آموزان بعد از تعطیلات نوروزی و افت بازده کارمندان بعد از ایام تعطیلات، محققان را بر آن داشت که در پی جستجوی علت این اتفاق برآیند. سندروم افسردگی تعطیلات نام این اتفاق است.

بدون شک تمام انسان‌ها از راحتی، آسایش، سرخوشی و رفاه استقبال می‌کنند و چند روز تعطیلات پی‌درپی به این احساسات شدت می‌بخشد. دلبستگی به چنین احساساتی در این ایام و دل کندن از این احساست بعد از اتمام آن باعث پدیداری حس کسالت می‌شود. اما غالبا اگر فرد از تعطیلات خود بهترین استفاده را نکند این احساس شدت میابد. بنابراین می‌توان گفت بی‌برنامگی در ایام تعطیلات می‌تواند دلیل عمده‌ای برای این اتفاق باشد. 

  • اگر به این وضعیت رسیده‌اید اجازه دهید معجزه‌ی گذر زمان این مسئله را حل کند و شک نکنید که این مسئله گذراست.
  • این تکه کلام من را فراموش نکنید؛ واقع بین باشید.  بلافاصله بعد از تعطیلات تصمیمات سخت نگیرید. تصمیم نگیرید به سرعت هدف‌های بزرگ را عملی کنید؛ برنامه‌های کوچک انجام دهید.
  • اگر به مسافرتی رفته‌اید که شما را از نظر مالی عقب انداخته است تا حد ممکن برای جبران پول از دست رفته برنامه‌ریزی کنید. به این فکر کنید که این هزینه را برای کسب تجربه و ریلکس کردن مصرف کرده‌اید، نه مسئله‌ای پیش پا افتاده.

  • اگر مقصدی که برای سفر انتخاب کردید، شهری بارانی و ابری بود حتما بعد از تعطیلات در معرض نور خوررشید قرار بگیرید. آفتاب تا حد زیادی از علائم افسردگی می‌کاهد.
  •  در مورد کارهای عقب افتاده خودتان با خانواده صحبت کنید و برای آن‌ها برنامه‌ی دقیقی داشته باشید.
  • وقتی به سرکار برمی‌گردید در ساعات استراحت با همکاران تجربه‌های ایام تعطیلات یا سفر خود را به اشتراک بگذارید و خاطره‌های خود را برایشان بازگو کنید و تجربیات آنها را هم بشنوید.
  • به این فکر کنید که شما این تعطیلات را گذرانده‌اید تا ایام پیش رو را با انرژی بیشتری سپری کنید. پس با کسالت این انرژی مثبت را هدر ندهید.  
  • بخشی از این افسردگی به دلیل تنهایی بعد از ایام تعطیلات است. اغلب ما ایام تعطیلاتمان را در کنار خانواده، دوستان و عزیزانمان می‌گذرانیم. بهتر است رابطه‌ی خودتان را با عزیزانتان حفظ کنید، با تماس تلفنی جویای حالشان شوید و در صورت امکان آخر هفته‌ها را برای دیدنشان برنامه‌ریزی کنید.
  • تمام ایام بعد از تعطیلات را مشغول کار نشوید. در ساعاتی از روز ورزش کنید، به سینما بروید و کمی تفریح کنید. بهتر است مسیری را تا محل کار خود پیاده‌روی کنید.
  • سعی کنید غذاهایی را مصرف کنید که سروتونین (هورمون لذت وخوشحالی) بدنتان را افزایش دهد. از این جمله غذاها می‌توان به مرغ، نخودفرنگی، لبنیات و به‌طور کلی غذاهای حاوی تریپتوفان اشاره کرد.
  • اگر این کسالت و رخوت بعد از تعطیلات نوروز است باید توجه داشته باشید که از همین ابتدای سال برای رفع مشکلات برنامه‌ریزی کنید. در ذهنتان سالی پر از موفقیت را تصور و با همان اشتیاقی که تعطیلات را گذرانده‌اید روزهایتان را سپری کنید .
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: