کد خبر: ۳۰۹۰۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۴ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
دبیر شورای معارف و مدیر شبکه قرآن و معارف سیما ضمن تبیین برنامه‌های ماه مبارک رمضان شبکه‌های تلویزیونی، درباره‌ی علت کمبود آثار هنری با مضامین قرآنی توضیحاتی را مطرح کرد.
قلم‌نیوز:دبیر شورای معارف و مدیر شبکه قرآن و معارف سیما ضمن تبیین برنامه‌های ماه مبارک رمضان شبکه‌های تلویزیونی، درباره‌ی علت کمبود آثار هنری با مضامین قرآنی توضیحاتی را مطرح کرد.
نشست مجازی جواد شیخ اکبری ـ دبیر شورای معارف و مدیر شبکه قرآن و معارف سیما ـ درباره‌ی تبیین برنامه‌های ماه رمضان شبکه‌های تلویزیونی امروز ( ۲۲ فروردین) برگزار شد.
 
دبیر شورای معارف و مدیر شبکه قرآن و معارف سیما درباره‌ی علت کمبود آثار هنری نمایشی با مضامین قرآنی، توضیح داد: حوزه‌ی نمایشی به لحاظ کاری حوزه متفاوت‌تری با حوزه قرآن و معارف سیماست. در ارتباط با موضوع قرآنی امسال دو سریال نمایشی تلویزیون ـ «احضار» و «یاور» ـ از این موضوعات مثتثنی نیستند. مجموعه «احضار» که از شبکه یک سیما به روی آنتن می رود، به موضوعات معنوی و ماورایی و برزخ به شکل جدی‌تر پرداخته است. موضوع سریال «یاور» در شبکه سه سیما نیز متناسب با حال و هوای رمضان دیده شده است. اما این نکته درست است که آثار نمایشی در حوزه معارف باید پررنگ‌تر دیده شود.
 
شیخ اکبری در ابتدای این نشست با اشاره به شرایطی که بیماری کرونا برای رویکرد تلویزیون در مناسبتی مانند رمضان ایجاد کرده است، گفت: انتخابات از ملاحظه‌های جدی ما در تبیین راهبردهایمان بود. همچنین موج چهارم کرونا بحثی جدی بود که اتفاقات را تغییر دارد. پیش از این جلسات متعددی با سازمان تبلیغات اسلامی برگزار و برنامه‌ریزی‌هایی هم به شکل جدی انجام شد که مردم به صورت حضوری از برخی مراسم‌ بهره ببرند، اما در حال حاضر این مراسم ها غیرحضوری شده است و پر کردن این خلاء بر دوش رسانه ملی است.
 
وی افزود: مردم در شرایط اقتصادی مناسبی نیستند، مهمترین راهبرد سیما بحث توصیه به حق و صبر است و سیما نیز در تدارک برنامه‌ها سعی دارد این موضوع را تبیین کند.
 
مدیر شبکه قرآن درباره مناجات خوانی‌های هر شبکه در ایام رمضان توضیح داد: شبکه یک سیما در حرم حضرت معصومه (س) با آقای سلحشور،‌ شبکه دو سیما حرم امام رضا (ع) با محمود کریمی، شبکه سه سیما با مناجات‌خوانی میثم مطیعی در ساعت یک بامداد، شبکه پنج از حرم حضرت عبدالعظیم با سعید حدادیان و شبکه قرآن از ساعت ۲۲ از کربلای معلی با مهدی سماواتی و محمد طاری از امامزاده صالح، مناجات‌خوانی دارد.
 
اجرای حسن سلطانی در برنامه سحر رمضان
 
شیخ اکبری در ادامه درباره‌ی ویژه‌برنامه‌های سحر و افطار توضیح داد: ویژه برنامه سحر شبکه یک با عنوان «ماه خدا» و با اجرای حسن سلطانی تدارک دیده شده است. امسال این برنامه با تفاوت بیشتری نسبت به سال گذشته روی آنتن می رود. «آفتاب شرقی» نیز در ماه مبارک رمضان زنده به روی آنتن خواهد رفت. همچنین اجرای برنامه افطار شبکه یک را حجت الاسلام برمایی بر عهده دارد که امسال متفاوت‌تر عمل می کند. «درس‌هایی از قرآن کریم» حجت الاسلام قرائتی هم در جدول شبکه قرار دارد. یک ویژه‌برنامه هم ساعت یک بامداد طراحی شده است که به مناجات‌خوانی در آن پرداخته خواهد شد.
 
کاظم احمدزاده افطار شبکه دو
 
شیخ اکبری با اشاره به برنامه‌های شبکه دو سیما در ایام رمضان گفت: برای برنامه سحر ویژه برنامه‌ای را تدارک دیده‌اند که از کربلا پخش می‌شود. «دست در دست» با محور کمک مومنانه ادامه پیدا می‌کند و ویژه‌برنامه افطار «آدم‌های خوب شهر» با اجرای کاظم احمدزاده ادامه می‌یابد. همچنین سخنرانی حجت‌الاسلام انصاریان و مداحی محمود کریمی از دیگر برنامه‌های این شبکه خواهد بود.
 
نجم‌الدین شریعتی در سحرگاه شبکه سه
 
شیخ اکبری درباره برنامه‌های شبکه سه نیز توضیح داد: «ماه من» در سحرگاه شبکه سه با اجرای نجم‌الدین شریعتی و کارشناسی حجت الاسلام کاشانی طبق روال سال قبل پخش می شود. 
 
ساعد باقری در سحرگاه شبکه چهار
 
وی درباره‌ی ویژه برنامه سحرگاهی شبکه چهار و پنج سیما نیز توضیح داد: شبکه چهار ویژه برنامه سحر با نام «سحوری» را تدارک دیده است و افطار هم سری دوم «زندگی پس از زندگی» را روی آنتن خواهد برد. برنامه «سوره» به صورت تخصصی موضوعات تخصصی قرآنی را دنبال می کند که برنامه‌ای شبانگاهی است. سخنرانی مذهبی این شبکه به مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی اختصاص دارد. همچنین «خلوتگه عارفان» ویژه برنامه سحر شبکه پنج است و در عین حال «جشن رمضان» با بحث کمک مومنانه پیگیری می‌شود و «عقیق» هم در بخش افطار پخش خواهد شد.
 
دبیر شورای معارف سیما با بیان اینکه شبکه آموزش امسال ویژه‌برنامه افطار را طراحی کرده است، ادامه داد: همچنین شبکه امید ویژه برنامه افطار را با عنوان «رفیق» برای نوجوانان دارد که گفتگو با نخبگان علمی است که معنویت در زندگی‌شان دیده شده است. شبکه افق امسال برنامه‌ای ویژه در بخش سحرگاهی دارد که موضوع آن مهدویت است. ویژه‌برنامه افطار هم با عنوان «چشمه» و با موضوع مسجد محوری روی آنتن خواهد رفت.
 
شیخ اکبری در ادامه توضیح داد: مستند «نور» و «یک چکه ماه» از شبکه مستند پخش می‌شود و شبکه پویا هم برنامه سحرگاهی تدارک دیده است. شبکه قرآن هم ماموریت سنگین‌تر و ویژه‌تری دارد که در آن قرار است سخنرانی‌ها، ادعیه و ارتباط با حرم‌های مطهر را به دلیل کرونا ویژه‌تر دنبال کند.
 
مدیر شبکه قرآن گفت: امسال برنامه «مهمان خدا» ویژه سحر از حرم امام رضا (ع) تقدیم مخاطبان می شود. اقبال مخاطبان به هر ویژه برنامه ای که از اماکن مقدس روی آنتن می رود، بیشتر است. «ضیافت» هم برنامه افطار این شبکه است که به زندگی علما خواهد پرداخت. در حوزه تلاوت برنامه ای به نام «با مفاخر» داریم که تلاوت های اساتید بزرگ قرآنی را معرفی و درباره آنها توضیحاتی می دهد. همچنین سخنرانی بزرگان و مراجع را نیز در این شبکه داریم که سخنرانی حاج آقا مجتبی تهرانی، آقای مجتهدی تهرانی و ... در این  بخش قرار می گیرند

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: