کد خبر: ۳۰۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
جزئیات معاملات بورس امروز یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰
شاخص بورس برای دو هفته متوالی هر روز کمتر و کمتر می‌شود و امروز هم کار خود را با روند نزولی آغاز کرده است. طوری که بعد گذشت ۳۰ دقیقه از آغاز معاملات، شاخص کل بورس تهران شش هزار و ۲۰۰ واحد کاهش داشته و به حدود یک میلیون و ۲۳۴ هزار واحد رسیده است.
قلم‌نیوز:هرچند نشانه‌های خفیفی از جمع‌آوری صف‌های فروش مشاهده می‌شود، اما همچنان بیش از ۹۰ درصد نماد‌های بازار سرمایه قرمزپوش هستند. تا اینجای کار فولاد، فملی، شستا، فارس، فخوز، خودرو و شتران بیشترین تاثیر را بر کاهش شاخص کل گذاشته‌اند. نوسان ناچیز هشت صدم درصدی شاخص هم‌وزن نشان می‌دهد امروز هم حجم معاملات پایین در نماد‌های کوچک باعث شده قیمت پایانی سهام آن‌ها تغییر چندانی نداشته باشد.

در ساعات ابتدایی معاملات امروز یکشنبه ۲۲ فروردین‌ماه، در بین ۲۴۹ نماد بورسی معامله شده تنها ۱۸ نماد سبزپوش هستند و ۲۳۱ نماد ارزش سهام خود را از دست داده‌اند. در بازار فرابورس هم از ۱۳۷ نماد معامله شده در ساعات ابتدایی، ۱۱۳ نماد با کاهش قیمت سهام مواجه شده و ۲۴ نماد با رنگ سبز به تابلو معاملات آمده‌اند. در مجموع می‌توان گفت امروز هم مثل روز گذشته بیش از ۹۰ درصد نماد‌های بورسی روند نزولی دارند و بعید است بتوانیم نسبت به معاملات امروز بازار سرمایه امیدوارمی چندانی داشته باشیم.

بررسی نقشه بازار در ساعات ابتدایی معاملات امروز نشان می‌دهد تعداد زیادی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری از کاهش هرچه بیشتر قیمت واحدهای سرمایه‌گذاری منصرف شده و امروز نزدیک به قیمت روز گذشته معامله می‌شوند و حتی برخی از آنها به رنگ سبز درآمده‌اند.

پالایش و دارا یکم از این قاعده مستثنی نیستند. شاید دلیل این اتفاق جمع‌آوری صف فروش در چند نماد شاخص‌ساز باشد. برای مثال در گروه بانک‌ها، صف فروش وبملت جمع‌آورده شده و شاهد بازگشت قیمت آن به نرخ روز گذشته هستیم. هرچند دیگر نمادهای گروه از جمله ونوین، وبصادر، وتجارت، وسینا، وخاور و ... عموما صف فروش دارند.

محصولات شیمیایی امروز تماما قرمزرنگ هستند. آریا، فارس، تاپیکو، زاگرس، شپدیس و نمادهای کوچک گروه با صف فروش دست و پنجه نرم می‌کنند.

در گروه فلزات اساسی هم صف فروش فولاد و فخوز جمع‌آوری شده اما این دو نماد هنوز نتوانسته‌اند رنگ سبز به خود بگیرند. در آن سو فملیو فایرا در کنار نمادهای کوچک فلزی همچنان صف فروش دارند. شرکت‌ها چند رشته‌ای صنعتی اغلب قرمزپوش هستند و با کاهش قیمت دو درصدی مواجه شده‌اند اما در بینشان شستا موفق شده به قیمت روز گذشته برگردد.

از جمله دیگر گروه‌های سراسر قرمزرنگ بازار که عمدتا صف فروش دارند می‌توان به خودرو، استخراج کانه‌های فلزی، سرمایه‌گذاری‌ها، نیروگاه‌ها، فرآورده‌های نفتی، دارویی‌ها، بیمه‌ها، حمل و نقل و رایانه اشاره کرد.

انتظار برای فروش ۵.۳ هزار میلیارد تومان سهام

ارزش صف فروش تشکیل شده برای ۴۸۰ نماد یعنی ۷۷ درصد بازار سرمایه در ساعات پایانی معاملات امروز به حدود پنج هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است. موردی که نشان می‌دهد تعداد صف‌های فروش نسبت به دیروز کمی کاهش داشته، اما تغییری در ارزش صف‌ها ایجاد

نشده است. در آن سوی بازار امروز ۱۴ نماد یعنی دو درصد کل بازار صف خرید دارند و ارزش صف آن‌ها حدود ۱۳۱ میلیارد تومان است.

 تنها سه نماد صف خرید میلیاردی دارند

در بین معدود نماد‌های دارای صف خرید بازار امروز، تنها سه نماد بورسی و فرابورسی صف خرید میلیاردی دارند و دیگر نماد‌ها متعلق به بازار پایه هستند. سنگین‌ترین صف خرید طبق معمول در اختیار نماد غگیلا است که امروز ارزش آن به حدود ۵۰ میلیارد تومان رسیده. قیستو از بازار پایه با صف خرید ۲۳ میلیاردی در رتبه دوم و شصدف با صف خرید ۱۱.۷ میلیاردی در رتبه سوم قرار دارد. معیار، کباده، غبشهر، پلوله، تمحرکه و شرنگی از دیگر نماد‌های دارای صف خرید در بازار قرمزرنگ امروز هستند.

 برکت؛ سنگین‌ترین صف فروش بازار

رقابت نزدیک برکت و شپنا برای تصاحب عنوان سنگین‌ترین صف فروش بازار سرمایه، با پیروزی برکت به پایان رسید. ارزش صف فروش سهام گروه دارویی برکت در ساعات پایانی معاملات امروز به حدود ۹۰ میلیارد تومان رسیده و خریداری برای آن وجود ندارد. شپنا با صف فروش ۸۷ میلیارد تومانی در مقام دوم ایستاده و خساپا با صف فروش ۷۶ میلیارد تومانی پشت سر آن در رتبه سوم قرار دارد. خزر، شبندر، کویر، وتجارت، سمگا، سنیر، ثنوسا، قثابت، کاذر، غصینو، ثالوند، فملی، وبصادر، خودرو، های‌وب، رافزا و خنصیر از جمله نماد‌های دارای صف فروش هستند که ارزش صف همگی آن‌ها بالاتر از ۴۰ میلیارد تومان است.

منبع: فرارو

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: