کد خبر: ۳۰۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
مدیرکل آزمایشگاه های مرجع کنترل سازمان غذا و دارو، گفت: سفره های یکبار مصرف فاقد کیفیت به دلیل وجود سرب و فلزات سنگین، سلامت مردم را تهدید می کنند.

دکتر حسین رستگار در واکنش به اینکه گفته می شود سفره های یکبار مصرف بهداشتی نیستند، اظهار داشت: بر اساس مستندات و تجریبات موجود سفره های یکبار مصرف متداول در بازار شامل دو نوع تک لایه از جنس پلی اتیلن و دولایه از جنس پلی اتیلن و کاغذ می باشد.

وی افزود: آن دسته از سفره هایی که فاقد کیفیت مطلوب هستند معمولا از کیفیت چاپ خوبی هم برخوردار نیستند؛ لذا مرکب نوشته‌ها روی آن به آسانی جدا شده؛ به موادی کناریشان نفوذ می‌کنند. کافی است تا مصرف کننده فقط یکبار دستش را روی این نوع سفره ها بکشد، در این صورت است که انگشتان وی حتما به دلیل  تا جدا شدن مرکب نوشته ها رنگی را از سفره شاهد باشد.

رستگار تاکید کرد: عمل انتقال جوهر نوشته‌های سفره های نامرغوب به نان داغ، به دلیل رطوبت ایجاد شده از بخار آن ساده‌تر رخ می دهد.

وی با اشاره به اینکه مرکب چاپ که حاوی سرب و فلزات سنگین مثل کادمیوم و آرسنیک است در صورت تجمیع داز مدت آنها در بدن می‌تواند باعث بروز بیماری‌ها و علائمی مانند احساس خستگی یا سردرد شود.

رستگار تصریح کرد: قرار دادن نان روی سفره‌های پلاستیکی یکبار مصرف سفید یا شفاف و بدون نقش و نگار رنگی به شرط آنکه قبلا خنک شده باشد ایرادی ندارد.

وی در بیان توصیه های بهداشتی در خصوص استفاده از سفره های یکبار مصرف گفت: محصولاتی که دارای برچسب مجوزهای قانونی تولید، شامل پروانه ساخت یا کد بهداشتی معتبر از وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و یا دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور بوده و  از مراکز معتبر خرید که قابل کنترل و ردیابی تهیه شده باشد قابل اعتماد هستند ضمن آنکه همواره باید عدم استفاده از سفره های تیره را به دلیل امکان بروز هر گونه سوءاستفاده در تولید آنها در خاطر داشت.

رستگار در پایان یادآور شد: مواردی مانند استفاده از مواد اولیه دارای درجه غذایی (Food Contact) شامل پلی اتیلن، مستربچ رنگی، کاغذ، مرکب چاپ و... را در نظر بگیرند و پس از رعایت تمام نکات مربوط به فرایند تولید خوب (GMP)، آزمون های متداول ایمن محور محصولات تولیدی از قبیل بهداشتی بودن، بویژه ثبوت چاپ را نیز انجام دهند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: