کد خبر: ۳۰۷۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
علی ربیعی سخنگوی دولت از نقش رهبری در قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین سخن گفت.
قلم‌نیوز:علی ربیعی درباره قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین گفت: از سال ۹۲ مذاکراتی بین ایران و چین برای مقدمات این سند آغاز شده بود. در سفر رئیس جمهور چین به ایران در ۳ بهمن ۹۴ مقدمات این سند راهبردی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به موجب پیشنهاد طرف ایرانی به منظور تنظیم روابط بلند مدت در بازه زمانی ۲۵ساله در حین این سفر طرفین در بیانیه منتشر شده آمادگی خود را برای رایزنی و مذاکره جهت انعقاد سند اعلام کردند و سپس رهبری معظم نیز این روابط را کاملا درست و حکمت آمیز دانستند.

او ادامه داد: در ۲ اسفند ۹۷ رئیس وقت مجلس شورای اسلامی در سفر رسمی به چین به مانند همه سفرها، مجموعه برنامه ها و تفاهم نامه ها را دنبال می کند این موضوع را هم مطرح کردند و از نهایی شدن پیش نویس در آینده نزدیک خبر دادند.نهایتا پس از یک بار تبادل نظر در ۳ شهریور ۹۸ وزیر امور خارجه ایران پیش نویس برنامه راهبردی را طرف چینی ارائه داد. طرف چینی هم در فروردین ۹۹ نظرات خود را به ایران اعلام کرد و خرداد ۹۹ متن تفاهم شده در دولت به تصویب رسید و نهایتا با ملاقاتها و مذاکرات طرفین در ۷ فروردین ۱۴۰۰ سند امضا شد.

او گفت: با توجه به اهمیت کشور چین به عنوان یک کشور آسیایی و نیز نگاه ایران به تحولات آتی جهان و شکل گیری منظومه های قدرت جدید و نیز با توجه به رابطه خوب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی با دولت و تمایل دو رئیس جمهور به داشتن نماینده ویژه برای پیگیری، با آقای لاریجانی برای پیگیری شد و ایشان نیز پذیرفتند و رهبری معظم هم این امر را تایید کردند.

ربیعی همچنین گفت:  لازم به یادآوری است حتی در کنار مذاکرات شانگهای در پی سوال رئیس جمهور چین، مجددا رئیس جمهور ما بر حضور آقای لاریجانی تاکید کردند. معمولا در دولت کمیسیون های مشترک به وزرا یا سایر افراد واگذار می شود. ولی همگی آنها در چارچوب سیاست های وزارت خارجه حرکت می کنند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: