کد خبر: ۳۰۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۶ - ۱۶ فروردين ۱۴۰۰
طلا از ابتدای سال میلادی گذشته یعنی سال ۲۰۲۱ بدترین آغاز را در ۴ دهه گذشته داشته است، اما بالاخره نشانه‌هایی از حرکت صعودی را از خود نشان داده است.
قلم‌نیوز:طلا از ابتدای سال 2021 بیش از 200 دلار از قیمت خود را از دست داده است و حتی به زیر 1700 دلار نیز سقوط کرد. اما هم اکنون قیمت هر انس طلا 1731 دلار می باشد و نشانه هایی از حرکت صعودی را دارد.

طبق گفته های دنیل بریزمن، کارشناس بازار، طلا در 39 سال گذشته بدترین شروع را تجربه کرده است و 10 درصد، یعنی 190 دلار در سه ماهه اول سال افت کرده است. این همچنین منفی ترین عملکرد قیمت طلا از سه ماهه چهارم سال 2016 است.

علی رغم اخبار ناامیدکننده، حرکت صعودی طلا از سطح 1680 دلار به 1730 دلار در هفته گذشته امیدوار کننده می باشد. در زمان نوشتن این مقاله، هر انس طلا 1731 دلار معامله شد که در روز 0.72 درصد رشد داشت.

به گفته تحلیلگران، هنوز کاتالیزور مشخصی برای حرکت قابل توجه به سمت سطوح بالاتر وجود ندارد.

بارت ملک، رئیس استراتژی جهانی TD Securities، در مصاحبه کیتکو نیوز گفت: "طلا زیر 1680 دلار داشت و اکنون در حالت بازیابی در بالای 1728 دلار است. وی در ادامه گفت که من در این مرحله کاتالیزوری بزرگ برای صعود نمی بینم و حرکت های صعودی در حال حاضر بسیار محدود هستند.

طلا همچنان از بازده خزانه داری سیگنال دریافت می کند که به این معنی است که وقتی بازده 10 ساله خزانه داری ایالات متحده افزایش می یابد، قیمت طلا افت می کند.

علاوه بر این، دلار آمریکا نیز حرکت های صعودی طلا را به شکل قابل توجهی محدود کرده است. در حال حاضر، شاخص دلار آمریکا به دلیل رشد اقتصادی قابل توجه افزایش یافته است و این موضوع نیز باعث کاهش قیمت طلا می شود.

پیش بینی ها حاکی از این است که ایالات متحده تا پایان ماه آینده میلادی واکسینه می شود که در نتیجه آن بر خلاف آمریکا، اقتصاد اروپا همچنان قفل شده است.

به همین دلیل بازارهای ایالات متحده بسیار خوب عمل می کنند. به علاوه، ایالات متحده به شکل قابل توجهی در زیر ساخت هزینه بیشتری صرف می کند که در نتیجه بهبود هر چه بیشتر اقتصاد را به دنبال خواهد داشت.

ملک در ادامه سخنانش گفت که طلا نیاز دارد که بقیه جهان نیز در مقایسه با ایالات متحده شروع به بهبود اقتصادی کند که این امر باعث تغییر قیمت دلار شده و قیمت طلا افزایش می یابد. وی گفت من در مورد سه ماهه دوم سال کمی خوش بین تر هستم، اما طلا قرار نیست که تا اواخر سال جذابیت خود را بازیابی کند.

همچنین، محبوبیت بیت کوین و تأثیر بازار های سهام را نباید دست کم گرفت. ملک اظهار داشت: این از حرکت سرمایه گذاران به سمت طلا جلوگیری می کند.

طی ماه های اخیر هر روز تعداد افرادی که به سمت بازار سهام و رمزارز ها کشیده می شوند افزایش یافته است. در حال حاضر، هیچ کاتالیزور کلان بزرگی برای حرکت صعودی طلا وجود ندارد.

کوین گرادی ، رئیس Phoenix Futures and Options LLC ، گفت: تنها چیزی که باعث سقوط قیمت طلا شده است افزایش بازده خزانه داری ایالات متحده نیست.

گرادی گفت: طلا می بایست عمل کرد بهتری داشته باشد اما چنین نشده است. به میزان محرکی که به اقتصاد وارد می شود نگاه کنید. بازده 10 ساله نباید تا این اندازه بر طلا تأثیر بگذارد.

از نظر گرادی - تحلیلگر بازار طلا - رمزارز ها و بیت کوین چیزی است که به سرمایه گذاری بر روی طلا آسیب وارد کرده است و سرمایه گذاران را از بازار طلا دور کرده است.

وی افزود: با توجه به تمام محرک های موجود، هر اونس طلا حدود 1700 دلار منطقی نیست. وی گفت من منتظر هستم ببینم آیا دوباره به طلا به اوج گیری های پیشین باز خواهد گشت.

از نظر فنی، شرایط طلا بهتر به نظر می رسد. ملک با اشاره به اینکه شراط موجود بر روی طلا در حال تغییر بوده و پتانسیل قابل توجهی برای صعود وجود دارد افزود: وی با افزایش تورم تا پایان سال انتظار دارد که طلا برای بار دیگر به 1900 دلار برسد.

ملک گفت: ممکن است شاهد فشار تورمی باشیم که می تواند قیمت طلا را به شکل قابل توجهی افزایش دهد. هرچند فدرال رزرو مدام می گوید که هرگونه فشار قیمتی در این سال گذرا خواهد بود اما این بدان معنا نیست که بازار به آن اعتقاد دارد.

برخی از تحلیلگران معتقدند که سه ماهه دوم سال 2021 طلا صعودی خواهد شد. استراتژیست ارشد بازار LaSalle Futures Group ، چارلی ندوس، گفت اگر اونس طلا بتواند 1700 دلار را نگه دارد، شاهد افزایش قیمت در هفته آینده خواهد بود.

بازرگان ارشد کالاهای RJO Futures ، دانیل پاویلیونیس گفت که این هفته نیز مانند هفته گذشته طلا صعودی خواهد بود. وی همچنین خاطرنشان کرد که بازدهی خزانه داری ایالات متحده در سه ماهه دوم سال 2021 کمی عقب نشینی خواهد کرد که به نفع طلا است.

در شرایط کنونی بازده خزانه داری ایالات متحده قابل توجه است. اگر بازده کاهش یابد طلا می تواند صعود های قدرتمندی را از خود نشان دهد. در سه ماهه اول امسال میزان رشد بازده بسیار سریع بود. اگر بازده کندتر و با روش کنترل شده تری صعود کنند، شرایط برای طلا بهتر خواهد شد.

اما در روز های آینده چه اتفاقاتی می توانند بر روی قیمت طلا تاثیر بگذارند؟

جلسه چهارشنبه کمیته فدرال رزرو پس از جلسه پیشین آنها در ماه گذشته بزرگترین رویداد کلانی است که می تواند بر روی قیمت طلا تاثیر گذار باشد.

همچنین ، جروم پاول ، رئیس فدرال رزرو روز پنجشنبه به عنوان بخشی از سمینار صندوق بین المللی پول مجازی سخنرانی خواهد کرد.

کارشناسان انتظار داشتند که در جلسه گذشته فدرال رزرو، این بانک بر روی حرکت صعودی شدید بازده اوراق قرضه محدودیت هایی ایجاد کند اما این اتفاق نیافتاد. حال باید منتظر ماند تا ببینیم که آیا در جلسه روز چهارشنبه تغیری ایجاد خواهد شد یا خیر.

سایر داده هایی که در روز های آینده می تواند قیمت طلا را دستخوش تغییر کند سفارشات کارخانه ای ایالات متحده در روز دوشنبه و روز جمعه است.

 

منبع: طلا

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: