کد خبر: ۳۰۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۹ - ۱۶ فروردين ۱۴۰۰
جزئیات معاملات بورس امروز دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۰
بورس امروز هم در ادامه روند نزولی روز‌های اخیر، امروز هم کار خود را با کاهش شش هزار واحدی در ۳۰ دقیقه ابتدایی بازار آغاز کرد. هرچند بعد از گذشت چند دقیقه شرایط در بازار کمی بهبود پیدا کرده و برخی از صف‌های فروش جمع‌آوری شده است.
قلم‌نیوز:صندوق‌ها در خط مقدم پایان روند نزولی هستند و عمده گروه‌های بازار همچنان به روند نزولی خود ادامه می‌دهند. تا لحظه نگارش این متن نماد‌های فولاد، فملی، شپنا، وبملت، خودرو، وغدیر و شبندر بیشترین تاثیر را در کاهش شاخص کل داشتند. تا اینجای کار شاخص کل ۵۴ صدم درصد و شاخص هم‌وزن ۱۴ صدم درصد کاهش پیدا کرده‌اند. 

به گزارش فرارو در ساعات ابتدایی معاملات امروز دوشنبه ۱۶ فروردین‌ماه از مجموع ۲۵۲ نماد معامله شده شاهد کاهش قیمت سهام در ۲۳۸ نماد و افزایش آن در ۱۴ نماد هستیم. در بازار فرابورس هم از بین ۱۵۳ نماد معامله شده در ساعات ابتدایی، ۱۲۸ نماد قرمزپوش هستند و ۲۵ نماد روند صعودی در پیش گرفته‌اند.

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۰
نقشه بازار در ابتدای معاملات روز دوشنبه ۱۶ فروردین‌ماه

رنگ قرمز امروز هم در نقشه بازار خودنمایی می‌کند. با این تفاوت که تعدادی از نمادهای شاخص‌ساز روند نزولی را کنار گذاشته و با افزایش قیمت سهام روبرو شده‌اند. صندوق‌ها در این زمینه پیشتاز هستند و شاهد افزایش قیمت واحدها در صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی هستیم. البته نه انواع دولتی آن یعنی پالایش و دارا یکم. آنها نزدیک به قیمت روز گذشته معامله می‌شوند. در گروه فلزات اساسی خریداران فملی با حجم معاملات بالا موفق به جمع‌آوری صف فروش شدند و فخوز و کاوه به مدار صعودی راه پیدا کردند. در بین دارویی‌ها برکت کار خود را با صف فروش آغاز کرده و اغلب نمادها قرمزرنگ هستند. محصولات شیمایی رفته رفته درحال غلبه بر فروشنده‌ها هستند و شاهد جمع آوری صف فروش نمادهای تاپیکو، شپدیس، زاگرس، شیران، آریا، شلرد، پارس و شاراک هستیم. فرآورده‌های نفتی همچنان در مسیر نزولی حرکت می‌کنند و صف فروش دارند. استخراج کانه‌های فلزی، هلدینگ‌ها، سیمانی‌ها، و انبوه‌سازی‌ها از گروه‌های نسبتا سبزرنگ بازار امروز به حساب می‌آیند.

 پادشاهی صف‌های فروش ادامه دارد

با وجود بهبود نسبی معاملات در مقایسه با روز گذشته، همچنان اغلب نماد‌های بازار سرمایه با صف‌های فروش سنگین دست و پنجه نرم می‌کنند. طوری که در ساعات پایانی معاملات امروز حدود دو سوم نماد‌ها یعنی ۴۳۳ نماد صف فروش دارند و ارزش صف‌های فروش حدود چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که نسبت به روز گذشته حدود هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده. در آن سوی بازار سه درصد نماد‌ها یعنی ۱۹ نماد با صف خرید دل سهامدارانشان را شاد کرده‌اند. ارزش صف‌های خرید در این ساعات حدود ۱۶۰ میلیارد تومان است.

 غگیلا؛ سنگین‌ترین صف خرید بازار سرمایه

عرضه اولیه کوچک نیمه اول سال ۹۹ همچنان به روند صعودی خود ادامه می‌دهد. غگیلا امروز در صدر فهرست صف‌های خرید دارد. ارزش صف خرید این نماد در ساعات پایانی معاملات به حدود ۶۱ میلیارد تومان رسیده است. شصدف دیگر عرضه اولیه قدیمی بازار با صف خرید ۱۸ میلیاردی در رتبه دوم قرار دارد. سیمرغ با صف خرید هفت میلیاردی در مقام سوم ایستاده است و پشت سر آن نماد‌های نمرینو، سمازن و سدشت به چشم می‌خورند.

 خساپا؛ سنگین‌ترین صف فروش بازار سرمایه

سایپا امروز در صدر فهرست سنگین‌ترین صف فروش بازار ایستاده است. ارزش صف فروش خساپا در ساعات پایانی معاملات به حدود ۷۷ میلیارد تومان رسیده است و فعلا خریداری برای آن وجود ندارد. غصینو با صف فروش ۶۲ میلیاردی در رتبه دوم ایستاده و خزر با صف فروش ۶۰ میلیاردی در رتبه سوم قرار دارد. سنیر، رافزا، خودرو، کویر، ثنوسا، بکاب، برکت، کاذر، کزغال، گدنا، خنصیر، خگستر و کلوند از دیگر نماد‌هایی هستند که بیش از ۳۰ میلیارد تومان صف فروش دارند.  

 کاهش ۶.۷ هزار واحدی شاخص در ادامه روند نزولی بورس

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات بورس تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه ۱۶ فروردین‌ماه با کاهش شش هزار و ۷۳۳ واحدی به رقم یک میلیون و ۲۶۲ هزار و ۷۴۵ واحد رسید. در این روز شاخص کل ۵۳ صدم درصد یعنی نصف روز گذشته کاهش داشت و شاخص هم‌وزن حدود ۲۲ صدم درصد عقب‌نشینی کرد. امروز فولاد، فملی، فارس، شپنا و وبملت بیشترین تاثیر را در کاهش شاخص داشتند و در طرف مقابل آن‌ها شستا و کچاد در برابر کاهش شاخص مقاومت کردند.  

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۰
 نقشه بازار در پایان معاملات روز دوشنبه ۱۶ فروردین‌ماه
نمای پایانی نقشه بازار امروز نسبت به روزهای گذشته رنگ سبز بیشتری دارد. عمده نمادهای سبزرنگ بازار در گروه صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF به چشم می‌خورند. جایی که پالایش و دارا یکم بعد از ریزش‌های سنگین امروز رشد 3.5 و 3.8درصدی را تجربه کردند.

دیگر صندوق‌های سهامی با مدیریت فعال هم شرایط خوبی داشتند و عمدتا سبزرنگ بودند. فرآورده‌های نفتی امروز میزبان بیشترین معاملات سهام بودند. شپنا، شبندر و شبریز نزدیک به قیمت روز گذشته به کار خود پایان دادند و شتران رشد سه درصدی را پشت سر گذاشت.

بانکی‌ها با وجود بهبود نسبی معاملات در دیگر نمادها، امروز عموما قرمزرنگ بودند. نمادهای بزرگ فلزات اساسی امروز با رنگ سبز به نقشه بازار آمده‌اند. فملی افزایش قیمت ناچیزی داشت، اما فولاد، فخوز، فایرا و کاوه روز خوبی را تجربه کردند.

محصولات شیمیایی امروز قرمزرنگ باقی ماندند. شستا از گروه شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی امروز با رشد پنج درصدی دل سهامدارانش را شاد کرد. سیمانی‌ها و استخراج کانه‌های فلزی از دیگر نمادهای نسبتا سبز بازار امروز بودند اما دیگران عموما با کاهش قیمت روبرو شدند. دارویی‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها، بیمه‌ها، خودرویی‌ها، غذایی‌ها، انبوه‌سازی‌ها و نیروگاه‌ها از جمله گروه‌های قرمزرنگ بازار بودند.

منبع: فرارو

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: