کد خبر: ۳۰۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۷ - ۱۶ فروردين ۱۴۰۰
اکنون بازار بی توجه به پیش‌بینی‌ها روزهای ابتدایی سال 1400 را با ریزش سپری کرده و وضعیت حاکم بر بازار بسیاری از فعالان را به این نتیجه رسانده‌ است که مشکلات و چالش‌هایی که بیش از هشت ماه دست به گریبان بورس بوده به آسانی قابل حل شدن نخواهد بود. به همین دلیل اکنون پرسش مهمی که پیش روی سهامداران قرار داد این است که آیا ماجرای تلخ نزول شاخص بورس در سال جاری نیز تکرار می‌‌شود یا خیر؟
بازار سرمایه روز گذشته هم روندی کاهشی داشت و شاخص کل بورس بیش از ۱۳ هزار واحد کاهش یافت.

شاخص کل بورس روز یکشنبه با ۱۳ هزار و ۴۱۴ واحد کاهش رقم یک میلیون و ۲۶۹ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم با ۱۲۰۳ واحد کاهش به رقم ۴۳۹ هزار و ۹۱۶ واحد رسید. روند نزولی شاخص در حالی ادامه دارد که برخی از کارشناسان بر این باورند بازار بورس در سال 1400 با توجه به مسائل انتخاباتی، سیاسی و پتانسیل‌هایی که دارد مانند نیمه اول سال گذشته می‌تواند شاهد رشد باشد.

در هفته‌های پایان سال 1399 بیشتر کارشناسان معتقد بودند که بازار سرمایه سال جدید را متفاوت از شرایط نیمه دوم خود در سال 99 شروع می‌کند و سرمایه‌گذاران شاهد روزهای بهتری خواهند بود.

اما اکنون بازار بی توجه به پیش‌بینی‌ها روزهای ابتدایی سال 1400 را با ریزش سپری کرده و وضعیت حاکم بر بازار بسیاری از فعالان را به این نتیجه رسانده‌ است که مشکلات و چالش‌هایی که بیش از هشت ماه دست به گریبان بورس بوده به آسانی قابل حل شدن نخواهد بود. به همین دلیل اکنون پرسش مهمی که پیش روی سهامداران قرار داد این است که آیا ماجرای تلخ نزول شاخص بورس در سال جاری نیز تکرار می‌‌شود یا خیر؟

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش به «ابتکار» می‌گوید: در حال حاضر اقتصاد ایران و به خصوص بازار سرمایه در گروگان چند مسئله قرار گرفته است. یکی از این مسائل بحث برجام و نتیجه‌ای است که برای نرخ دلار رقم خواهد خورد.

چراکه بسیاری از افراد منتظر مشخص شدن نتایج هستند تا پس از آن بتوانند تصمیم درست را اتخاذ کرده و فعالیت‌های اقتصادی خود را ادامه دهند. این بلاتکلیفی بیشتر به دلیل نظرات متفاوت مسئولان درخصوص موضوعاتی همچون برجام و نرخ دلار در سال جاری است.

وی می‌افزاید: به عبارتی دیگر ما این‌روزها شاهد اماواگرهای بسیاری در خصوص مسئله برجام هستیم و این مسئله اقتصاد و بازار سرمایه را به گروگان گرفته است. از سوی دیگر صحبت‌های متفاوت مسئولان از نرخ ارز نیز فعالان اقتصادی در بخش‌های مختلف به ویژه در بازار بورس را دچار سرگیجه کرده و نمی‌دانند که چه سرنوشتی در انتظار آنها است.

این کارشناس بازار سرمایه در بخش دیگری از گفت‌وگو با اشاره به پیش‌رو بودن انتخابات ریاست جمهوری ادامه می‌دهد: دومین عامل تاثیرگذار در بلاتکلیفی بازار سرمایه سیاست انقباضی و نرخ بهره بالا است، این دو عامل همچنان وجود دارد و به نظر می‌رسد دولت در روزهای پایان عمر خود قصد دارد که نرخ بهره را بالا نگه دارد تا بتواند تورم را برای مدت کوتاهی سرکوب کند و از سوی دیگر در انتخابات از این طریق از کاندیدها حمایتی داشته باشد. در چنین شرایطی بازارها اسیر سیاست‌های انقباضی و نرخ بهره بالا هستند و این دو عامل بازار سرمایه را اذیت می‌کند.

تا انتخابات همین آش و همین کاسه!

دارابی در ادامه می‌افزاید: من گمان می‌کنم تا انتخابات ریاست‌جمهوری این وضعیت بلاتکلیفی همراه با نوسان ادامه پیدا کند و پس از آن باید ببینیم که رویکرد دولت جدید و سیاست‌های آن به چه‌گونه‌ای خواهد بود و چه دستاوردی را برای بازار سرمایه به همراه خواهد داشت. متاسفانه امروزه نمی‌توان بر روی سیاست‌هایی که در بازار اعمال شده است حسابی باز کرد.

بورس، برگ برنده انتخابات؟

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که آیا بازار سرمایه می‌تواند ابزار تبلیغاتی کاندیدهای ریاست جمهوری شود یا خیر، می‌گوید: با توجه به آزادسازی سهام‌های عدالت نزدیک به 46 و نیم میلیون نفر سهام‌دار سهام عدالت در بازار هستند که از نیمه مردادماه تا کنون ارزش سهام‌شان تقریبا نصف شد، از سوی دیگر 4تا 5 میلیون نفر سهام‌دار جدا از این گروه را در بازار داریم که جمع‌ آنها حدودا 50 میلیون سهام‌دار را در بازار تشکیل می‌دهد. با توجه به اینکه انتخابات پیش‌رو داریم، بنابراین بازار سرمایه با جمعیت قابل توجهی مواجه است بنابراین چگونگی وضعیت آن برای بیشتر خانوارها مهم خواهد بود.

وی اظهار می‌کند: در شرایطی که چالش‌هایی برای خانوارها وجود دارد به نظر می‌رسد که تمرکز کاندیدها بر روی مسائل اقتصادی پررنگ‌تر خواهد بود و من گمان می‌کنم هر کاندیدی که بتواند بر دو حوزه بازار سرمایه و مالیات‌ها نظری را بدهد که مورد توجه بیشتر افراد در جامعه قرار بگیرد می‌تواند به پیروزی در انتخابات نزدیک‌تر شود.

منبع: ابتکار
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: