کد خبر: ۳۰۵۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۴ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
از زمان ساخت اولین خودروی موتوری تحت برند بنز در سال 1885، چوب همواره در این صنعت استفاده شده است.

 از زمان ساخت اولین خودروی موتوری تحت برند بنز در سال 1885، چوب همواره در این صنعت استفاده شده است. اما هرچند این ماده آن زمان در شاسی ماشین‌ها و اخیرا نیز به‌صورت معمول در تزئینات داخلی به‌کار رفته است اما نقش آن غالبا محدود به حمایت از دیگر مواد به‌کار رفته در ماشین هم به‌لحاظ فنی و هم به لحاظ شکلی بوده است.

اما شرکت تویوتا قصد دارد در نمایشگاه لوازم خانگی میلان در هفته آینده این روند را متحول کند. این شرکت می‌خواهد از یک رودستر دو نفره الکتریکی به نام ستسونا پرده‌برداری کند که کاملا از چوب ساخته شده است. این خودرو که 1010 میلی متر طول، 1480 میلی متر عرض و 970 میلی متر ارتفاع دارد می‌تواند آخرین محصول روند مبارزه با دیجیتال‌گرایی در کارخانه تویوتا باشد که در نمایشگاه‌های اخیر این شرکت به چشم خورده است. از جمله دیگر محصولات این روند می‌توان به خودروی مفهومی کیکای (Kikai) اشاره کرد که برخلاف روند معمول در صنعت خودروسازی، عناصر مکانیکی و نه بخش‌های دیجتیالی و انفورماتیک، دست‌آورد اصلی آن بودند.

همانند مجموعه خودروهای مفهومی کامت (Camatte) شرکت تویوتا که برخی از آنها در نمایشگاه سالانه اسباب‌بازی توکیو از سال 2012 به نمایش درآمده‌اند، تولید مدل مفهومی ستسونا نیز تحت نظارت کنجی سوجی انجام شده است.

سوجی درباره تولید این خودروی مفهومی می‌گوید: «وقتی ستسونا را تولید کردیم، خانواده‌ای را مدنظر داشتیم که بتواند برای چند نسل به این خودرو عشق بورزد و به این ترتیب خودرو ارزشی غیرقابل جایگزینی پیدا کند. شرکت سومیتومو که مفهوم ما را به‌طور کامل درک می‌کند، دانش خود درباره ساخت با چوب را با ما در میان گذاشته و در کنار هم توانستیم انواع اتصالات را از مراحل اولیه، شامل انتخاب چوب و پیشنهاداتی برای تکنیک‌های پردازش و روش‌های مونتاژ دریافت کنیم.»

86 صفحه به‌کار رفته در این خودرو از چوب سرو ژاپنی ساخته شده‌اند که به‌خاطر انعطاف‌پذیری و طرح آن انتخاب شده‌اند. این قطعات روی شاسی سوار شده‌اند که از جنس چوب درخت غان تولید شده و با استفاده از اتصالات سنتی ژاپنی به نام اوکوریاری و کوسابی به هم متصل شده‌اند که بسیار قوی هستند اما به میخ نیاز ندارد و به این ترتیب صفحات مختلف خودرو را می‌توان همانند مدل‌های قبلی، جایگزین کرد.

تم چوبی این مدل مفهومی با لعاب کاری دستی قطعاتی مانند در، آینه، صندلی، فرمان و خطوط روی بدنه تقویت شده است که باعث می‌شود به مرور زمان رنگ این بخش‌ها تغییر کند. این خودرو همچنین دارای یک ساعت داخلی است که سال‌های عمر خودرو را شمرده و به این ترتیب مدت دقیق حضور آن در یک خانواده را نشان می‌دهد.

این خودروی مفهومی یادآور مدل مفهومی ام ای است که کاملا توسط خوزه پاریس و تحت نظارت جی میز در شرکت فورد طراحی شده بود. بدنه آن خودرو از بامبوهایی ساخته شده بود که با استفاده از پیچ‌های تیتانیومی به‌جای جوشکاری، به شاسی آلومینیومی آن متصل شده بودند و به این ترتیب 96 درصد آن خودرو قابل بازیافت بود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: