کد خبر: ۳۰۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۸ - ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
در سال ۱۴۰۰ تورم همچنان یک عامل تعیین‌کننده در حرکت بازارهاست، اما این بار منظور از تورم، تورم خارجی است که قدرت خرید ایرانی‌ها را افزایش می‌دهد. یک تحلیل‌گر اقتصادی، با بررسی تأثیر عوامل مختلف بر بازدهی بازار ارز و سهام در سال ۱۴۰۰، توصیه‌هایی برای سرمایه‌گذاران دارد.
قلم‌نیوز:در ابتدای هر سال، فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران به بررسی چشم‌انداز بازارها، درباره موقعیت‌های اقتصادی تصمیم‌گیری می‌کنند. بازار ارز و بورس، همواره دو گزینه جدی برای بررسی و تصمیم‌گیری هستند. با این حال، ثبات نسبی بازار ارز در هفته‌های پایانی سال گذشته و صعود و سقوط تاریخی بورس در سالی که پشت سر گذاشتیم، تردیدهایی را درباره ورود به هر یک از این بازارها برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است. علاوه بر این، تحولات سیاسی و به‌طور خاص، انتخابات ریاست جمهوری و تغییر دولت، به‌عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار بر بازارها در سال ۱۴۰۰ مورد توجه است.

میثم رادپور تحلیل‌گر اقتصادی در این زمینه به ایرناپلاس گفت: انتخابات به‌دلیل نااطمینانی موقت، می‌تواند برای دوره کوتاهی، رونق را از بازار ارز بگیرد.  با این حال مجموعه عوامل تأثیرگذار بر بازارها، از بورس گزینه ‌بهتری برای کسب بازدهی در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با بازار ارز خواهند ساخت و با توجه به روندهای جهانی تأثیرگذار بر اقتصاد ایران به نظر می‌رسد تغییرات قیمت سهام شرکت‌های فعال در حوزه کانی‌های فلزی، فلزات اساسی و پتروشیمی‌ها، بازدهی معقولی را برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشد.

به‌ گفته وی، یکی از عوامل مهم تأثیرگذار بر بازارها در سال ۱۴۰۰ تورم خارجی است که می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در بازدهی بازارهای ایران تأثیرگذار باشد.

سه عامل تأثیرگذار بر قیمت ارز

رادپور افزود: مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر قیمت ارز، تورم است. تورم نیز از نقدینگی نشأت می‌گیرد؛ با این حال به‌نظر می‌رسد بازار ارز در سال ۱۴۰۰ از ثبات نسبی برخودار باشد. یک عامل سیاسی و دو عامل تأثیرگذار بر اقتصاد جهانی در این پیش‌بینی نقش دارند.
مساله سیاسی را می‌توان برجام دانست که فعلاً روی میز است و در کوتاه‌مدت و میان‌مدت می‌تواند مذاکرات را به نتیجه برساند. حداقل اگر مذاکرات به نتیجه نرسند، همین که سایه تهدیدهای بیشتری بر سر اقتصاد ایران وجود نداشته باشد، بازار ارز را به ثبات می‌رساند.

وی افزود: عامل دوم، چشم‌انداز افزایشی قیمت کالاهای اساسی یعنی حامل‌های انرژی، مواد معدنی، کانی‌های فلزی و فلزات است. قیمت کالاهای اساسی وارد یک روند صعودی بلندمدت شده‌ است. نشانه‌های این روند صعودی به‌طور خاص پس از صعود کرونا آغاز شده و اکنون در ابتدای این روند قرار داریم. بنابراین درآمدهای ارزی کشور از محل صادرات مواد معدنی، کانی‌های فلزی و فلزات افزایش پیدا خواهد کرد.

ارزش ریال با سرعت کمتری کاهش خواهد یافت

به گفته این تحلیل‌گر اقتصادی، چالش‌های جدی نظام‌های پولی دنیا به‌ویژه آمریکا عامل سومی است که می‌تواند بر بازار ارز در سال ۱۴۰۰ تأثیرگذار باشد.
رادپور توضیح داد: به‌نظر می‌رسد نظام پولی بین‌المللی وارد یک دوره تورمی خواهد شد و این مساله از شتاب کاهش ارزش ریال در مقابل دلار می‌کاهد. یعنی بر خلاف گذشته که تورم ایالات متحده حوالی ۲ یا ۳ درصد در نظر گرفته می‌شد، پس از این شاهد نرخ‌های تورم بالاتری خواهیم بود.

این تغییرات نظام پولی که از بحران مالی سال ۲۰۰۷ شروع شده،  پس از همه‌گیری کرونا جدی‌تر شد؛ به‌طوری که با حجم نقدینگی کنونی در آمریکا، انتظار نرخ‌های تورم بالاتری را برای این کشور داریم. یکی از نشانه‌های این تورم را می‌توان در افزایش قیمت کالاهای اساسی مشاهده کرد و حتی ممکن است شاهد نرخ تورم ۲ رقمی در آمریکا به دلیل رشد ۲۵ درصدی نقدینگی در سال ۲۰۲۰ در این کشور باشیم.
با توجه به اینکه انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۱ نیز رشد جدی نقدینگی در آمریکا وجود داشته باشد، ارزش ارزهایی مانند ریال در برابر ارزهای جهان‌روایی مانند دلار، با شدت کمتری کاهش خواهد یافت.

تأثیر انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بر قیمت ارز

بر این اساس از برآیند این سه عامل یعنی برجام به عنوان مساله سیاسی کشور و همچنین افزایش قیمت کالاهای اساسی و چالش‌های نظام‌های پولی به عنوان مساله بین‌المللی، می‌توان نتیجه گرفت در سال ۱۴۰۰ ثبات بیشتری در بازار ارز خواهیم داشت و درآمدهای ارزی ما از محل صادرات کالاهای اساسی بهبود پیدا خواهد کرد.

رادپور همچنین درباره تأثیر انتخابات ریاست جمهوری بر نرخ ارز گفت: در دوره انتخابات، به دلیل دست نگه‌داشتن کسب‌وکارها که رونق بازار کم می‌کند. به‌طور کلی انتظار رشد جدی قیمت دلار را نداریم. با اینکه تورم همچنان عامل کاهش ارزش ریال در برابر دلار است و شرایط تورمی در کشور ادامه خواهد داشت، اما از شتاب کاهش ارزش ریال در برابر دلار، به دلیل تورم خارجی کاسته می‌شود و در نهایت آثار ناشی از تورم را که جدی‌ترین عامل تعیین کننده است،  تا حد زیادی خنثی کنند.
بنابراین به‌نظر می‌رسد حداقل در سال ۱۴۰۰، جابه‌جایی جدی رو به بالایی در بازار ارز نداشته باشیم.

حباب ۱۳۹۹ در بورس تکرار می‌شود؟

این تحلیل‌گر اقتصادی درباره وضعیت بورس در سال ۱۴۰۰ گفت: بعد از رشد «فوق جدی» و «ریزش جدی»، قیمت سهام شرکت‌ها به سطوح ارزندگی نزدیک‌تر شده است. علاوه بر این لازم است به دو نکته در تحلیل بورس ۱۴۰۰ توجه کنیم.
زمانی که شاخص کل بورس در سطوح کنونی قرار داشت، نرخ دلار و همچنین قیمت کالاهای اساسی کمتر از مقادیر کنونی بود. به عنوان نمونه قیمت مس رشد ۷۵ درصدی و قیمت آهن رشد ۱۶۰ درصدی را در این مدت تجربه کرده‌اند. این موضوع در محصولات پتروشیمی و حتی نفت نیز که به دلیل بحران کرونا افت شدید داشت، تجربه شد و نه تنها کاهش اولیه جبران شد بلکه از سطح قیمت قبلی فراتر رفتند.

وی افزود: از آنجایی که قسمت عمده بورس ما کالایی است، از این تغییرات قیمتی تأثیر می‌گیرد. بنابراین انتظار می‌رود با توجه به اینکه سهم‌ها به‌طور متوسط کم و بیش وارد منطقه ارزندگی شده‌اند با توجه به تجربه سقوط و اصلاح قیمتی تجربه شده، نباید در سال ۱۴۰۰ نگاه بدبینانه‌ای به بازار سهام داشته باشیم.
بنابراین باید امیدوار باشیم که سال مثبتی برای بورس خواهیم داشت. با این حال، تجربه سقوط قبلی، افزایش قیمت سهام را کند می‌کند و نباید انتظار داشته باشیم حبابی که در سال ۱۳۹۹ دیدیم تکرار شود. از طرف دیگر با فرض ثبات قیمت دلار، بازده معقولی از بورس خواهیم داشت.

بهترین صنایع برای سرمایه‌گذاری بورسی

رادپور درباره تأثیر تورم بر بورس ۱۴۰۰ گفت: متأسفانه محرک اصلی بورس ما که سهم بالایی از بازده اسمی آن دارد، تورم است. در واقع  خبرهای تورمی بیشتر باعث رشد بورس ما می‌شود؛ به طور نمونه پیش‌بینی‌هایی مانند افزایش نرخ دلار تأثیر بیشتری نسبت به اخبار مثبت درباره برجام بر افزایش قیمت سهام شرکت‌ها دارد، اما این موضوع در سال جاری با شدت کمتری مشاهده خواهد شد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر ما یک خبر خوب، یعنی تورم خارجی را داریم که قدرت خرید ما را افزایش می‌دهد، بنابراین انتظار رشد واقعی و مثبتی را برای بورس داریم، اما به لحاظ اسمی نباید انتظار بازده‌های هیجانی سال پیش را داشته باشیم. با این حال، بازدهی بورس ۱۴۰۰ بازده با کیفتی است، زیرا بازده واقعی است و می‌تواند بالاتر از تورم حرکت کند.

این تحلیل‌گر اقتصادی در توصیه به سرمایه‌گذاران گفت: در سال ۱۴۰۰ بورس گزینه بهتری برای سرمایه‌گذاری نسبت به بازار ارز است و در بین صنایع بورسی نیز کانی‌های فلزی، فلزات اساسی و پتروشیمی‌ها گزینه بهتری برای سرمایه‌گذاری هستند.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: