کد خبر: ۳۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۳ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
در «شنبه‌های فیلم‌تئاتر» پردیس چارسو
در قالب برنامه «شنبه‌های فیلم‌تئاتر» در پردیس سینمایی چارسو، سه اثر مطرح از زنده‌یاد حمید سمندریان، بهرام بیضایی و علی رفیعی نمایش داده می‌شوند.
آثار سمندریان، بیضایی و رفیعی اکران می‌شوند/ خوانش آثار مک‌دونا

عباس غفاری که مسئولیت برگزاری برنامه «شنبه‌های فیلم‌تئاتر» را در پردیس سینمایی چارسو عهده‌دار است درباره آثاری که قرار است در این برنامه نمایش داده شوند گفت: در دوره اول این پروژه قرار است سه اثر از سه کارگردان بزرگ و مطرح تئاتر ایران را که در دهه ۷۰ تولید و اجرا شده‌اند، اکران کنیم. به دلیل اینکه اردیبهشت‌ماه مصادف است با سالروز تولد استاد حمید سمندریان، قصد داریم روز ۲۵ اردیبهشت‌ماه فیلم‌تئاتر «بازی استریندبرگ» را اکران کنیم که در این برنامه رضا کیانیان و احمد ساعتچیان به عنوان ۲ تن از بازیگران این اثر نمایشی، حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: روز ۸ خردادماه نیز فیلم‌تئاتر «کارنامه بندار بیدخش» به کارگردانی استاد بهرام بیضایی اکران می‌شود و روز ۲۲ خردادماه هم قرار است فیلم‌تئاتر «عروسی خون» به کارگردانی دکتر علی رفیعی اکران شود.

غفاری درباره دلایل انتخاب این سه اثر، یادآور شد: تعداد زیادی از نسل جوان تئاتر ما در دهه ۷۰ تماشاگر این آثار از بزرگان تئاتر ایران نبوده‌اند و از این رو تصمیم گرفتیم که با نمایش ۳ اثر برگزیده از این کارگردان‌های مطرح و تأثیرگذار تئاتر ایران، نسل جوان تئاتری را با این آثار آشنا کنیم.

وی همچنین به برگزاری برنامه دیگری با عنوان «شنبه‌های چارسوخوانی» در پردیس سینمایی چارسو اشاره کرد و توضیح داد: در این برنامه نیز قصد داریم آثار نمایشنامه‌نویسان مطرح خارجی و داخلی را خوانش کنیم. تفاوتی که این برنامه با دیگر جلسات نمایشنامه خوانی دارد این است که ما در این برنامه از کارگردان‌های مختلف دعوت می‌کنیم تا آثار را خوانش کنند.

مسئول برنامه «شنبه‌های چارسوخوانی» ادامه داد: در دور اول این برنامه قرار است آثار مارتین مک‌دونا خوانش شوند که اولین جلسه نمایشنامه خوانی به خوانش نمایشنامه «ستوان آینیشمور» با کارگردانی حسن معجونی اختصاص دارد. این نمایشنامه خوانی با حضور بازیگرانی چون رضا بهبودی، سعید چنگیزیان و نوید محمدزاده در روز شنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه، ساعت ۱۹:۳۰ برگزار می‌شود.

غفاری با بیان اینکه نمایشنامه خوانی «قطع دست در اسپوکن» با کارگردان ساناز بیان دومین جلسه از برنامه «شنبه‌های چارسوخوانی» خواهد بود، گفت: ما از کارگردان‌های دیگری همچون نادر برهانی‌مرند، علی اصغر دشتی، رضا گوران و پانته‌آ بهرام نیز دعوت کرده‌ایم تا یکی از متون مارتین مک‌دونا را خوانش کنند. طبیعتا در ادامه این برنامه از کارگردان‌های جوان نیز برای برگزاری جلسات نمایشنامه خوانی دعوت خواهیم کرد.

وی با اشاره به حضور یک کارشناس در جلسات نمایشنامه خوانی برای ارائه توضیحاتی در خصوص ویژگی‌ها و نوع نگاه نمایشنامه نویسان و آثاری که از آن‌ها خوانش می‌شوند، درباره دلیل انتخاب آثار مارتین مک‌دونا برای خوانش در اولین دور برنامه «شنبه‌خوانی چارسو» اظهار کرد: اکثر متون مک‌دونا به خوبی به فارسی ترجمه شده‌اند، ضمن اینکه مک‌دونا جزو ۱۰ نمایشنامه نویس تأثیرگذار جهان طی ۱۰ سال اخیر است.

غفاری افزود: ما در دوره‌های بعدی این برنامه، به سراغ نمایشنامه نویسان ایرانی و آثار آن‌ها نیز خواهیم رفت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: