کد خبر: ۳۰۳۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۰۴ فروردين ۱۴۰۰
در گفتگو با یک کارشناس مطرح شد:
اگرچه معاملات سال ۹۹ خاطرات خوبی برای بسیاری از سهامداران نداشت اما پیش‌بینی می‌شود بورس ۱۴۰۰ درس‌های زیادی از پارسال گرفته باشد و معاملات سال پیش‌رو روندی متعادل‌تر داشته باشد.
قلم‌نیوز: معاملات بازار سهام در سال ۱۴۰۰ به آیتم‌های زیادی از جمله قیمت‌های جهانی و نرخ دلار بستگی دارد. اما سئوال اینجاست که با شیوع بیماری کرونا سرنوشت قیمت‌های جهانی چه می‌شود؟

سعید ابراهیمی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با آیتم‌های تاثیرگذار بر روند بورس گفت: برای پیش‌بینی معاملات سال ۱۴۰۰ آیتم‌های زیادی وجود دارد که بر روند بازار سهام تاثیرگذارند. افزایش درآمد‌های نفتی که دولت نیز در بودجه پیش‌بینی کرده، می‌تواند در بورس تاثیرگذار باشد.

در سال ۱۴۰۰ با توجه به شروع واکسیناسیون در جهان می‌توانیم به کاهش ریسک‌های این بیماری توجه کنیم که باعث افزایش توان تولیدی می‌شود. تقریبا ۶۰ درصد سهام بازار سرمایه از قیمت‌های جهانی و نفت و پتروشیمی تاثیر زیادی می‌پذیرند که در انتهای سال ۱۳۹۹ قیمت‌های جهانی رشد زیادی کردند و این موضوع نیز می‌تواند تاثیر زیادی بر بورس داشته باشد.

این کارشناس در رابطه با نرج ارز گفت: به نظرم پایین رفتن نرخ ارز از ۲۰ هزار تومان اصلا منطقی نیست و اگر حرف‌های دولت در رابطه با دلار ۱۵ هزار تومانی عملی شود کاملا موقت است. کاهش قیمت ارز از محدوده ۲۰ هزار تومان باعث می‌شود اقتصاد و تولید دچار مشکلاتی شود. در صورت ثبات قیمت ارز ما می‌توانیم وزن بیشتری به قیمت دلار بدهیم.


این کارشناس در رابطه با روند کلی بازار سهام در سال ۱۴۰۰ گفت: با توجه به تورم حداقل ۳۰ درصدی که برای سال آینده پیش‌بینی می‌شود و روند رو به رشد قیمت دلار در سال آینده احتمال می‌رود بورس نیز روندی متعادل و رو به جلو داشته باشد. محوریت این رشد تورم احتمالا رشد قیمت ارز خواهد بود.

ابراهیمی با بیان اینکه موضوع مهم سال ۱۴۰۰ برجام است گفت: مهم‌ترین موضوع سال ۱۴۰۰ برجام است که به نظرم موضوعی نیست که یک‌شبه حل شود یا از بین برود. ریسک‌های برجام یا مذاکره به صورت مقطعی بر بازار سهام تاثیر می‌گذارد. شاید در صورت خبر توافق یا عدم توافق نوسان‌های هیجانی داشته باشیم. برجام فرایندی طولانی است و به صورت بلندمدت تاثیرگذار خواهد بود.

منبع: تجارت نیوز
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: