کد خبر: ۳۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۴ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
شیراز از عناوین فرهنگی جا ماند؛
شیراز- میزبانی از حافظ و سعدی این روزها تنها دلخوشی مردم شیراز شده که شاید خارج از مرزها کسی اسم این شهر را شنیده باشد اما باید گفت شیراز این روزها کمترین نقش را درمناسبات فرهنگی دنیا دارد.
سهم اندک شیراز از مناسبات فرهنگی جهان/ دلخوشی‌هایی که سراب است

سال‌هاست شیرازی‌ها به اینکه ساکن شهر فرهنگی و تاریخی هستند به خود می بالند، سالهاست تصور می کنند میزبانی صرف از دو ستاره درخشان ادبی فارسی یعنی سعدی و حافظ آنها را از سایر شهرهای کشور متمایز کرده و در شهری زندگی می کنند که در سطوح جهانی نام آشنا و دوست داشتنی است.

اما واقعیتهای پیرامون این شهر فرهنگی چیز دیگری می گویند. سال‌هاست که عناوین فرهنگی بین سایر شهرهای کشور تقسیم می شود و شیراز در حسرت بزرگ شهر خلاق ادبی به سر می برد. مسئولان فرهنگی و سیاسی بزرگ بین المللی در حاشیه های سفر به ایران، به اصفهان و تبریز سفر می کنند اما شیراز در برنامه های کاری آنها قرار ندارد.

 این چنین است که شیراز فقط در حد اسم، شهر ادبی نام گرفته و مسئولان کشوری در سایه غفلت مسئولان استانی چندان تمایلی برای پر رنگ کردن این شهر ندارند. دلخوشی های سراب مردم شیراز هیچگاه رنگ واقعی حضور پررنگ در مناسبات جهانی به خود نگرفته است.

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس در این رابطه گفت: رئیس موزه لوور به ایران  سفر کرد و در حالیکه دو سوم آثار ایرانی موزه لوور از استان فارس است، به شیراز سفر ندارد.

مسعود منیعاتی بیان کرد: چند مدت پیش رئیس جمهور آفریقای جنوبی به ایران آمد و بعد از بازدید از اصفهان گفت من بعد از اینکه از اینجا(اصفهان) رفتم به عنوان گردشگر، دوباره به اصفهان سفر می کنم .

شیراز از مناسبتهای فرهنگی فرا منطقه ای جا مانده است

 این فعال گردشگری و میراث فرهنگی فارس ادامه داد: خیلی از مناسبتهایی که در حوزه گردشگری بین المللی اتفاق می افتد به شیراز نمی رسد، شاید باید جایگاه صنوف گردشگری استان توسط مسولان ارشد استان قوی تر شود.

وی گفت: شیراز اولین شهری بود که برای تاسیس دفتر یونسکو اقدام کرد اما با مشکلاتی که ایجاد شد دفتر یونسکو تاسیس نشد درصورتیکه این اقدام می توانست شرایط را برای ورود شیراز به مناسبات جهانی در حوزه فرهنگی تغییر دهد.

منیعاتی بیان کرد: اصفهان شهر خلاق صنایع دستی شد، تبریز به عنوان شهر خلاق فرش دنیا لقب گرفت و همچنین پایتخت گردشگری جهان اسلام معرفی شد.

سهم اندک شیراز از مناسبات فرهنگی جهان/ دلخوشی‌هایی که سراب است

وی گفت: رشت به عنوان شهر خلاق خوراک در یونسکو ثبت شد و یکی یکی شهرهای دیگر ایران عناوین جهانی و فرا منطقه ای را رصد و ثبت می کنند و شیراز هنوز در نوبت ثبت، به عنوان شهر خلاق ادبی ایستاده است.

این فعال میراث فرهنگی ادامه داد: در پیگیریهایی که صورت دادیم، یونسکو این موضوع را  اعلام کردند که مسئولان خودتان باید پیگیر این امر باشند و می طلبد مدیران استانی شیراز در این مناسبتها فعال تر باشند.

شیراز در پایتخت مدافع ندارد

در عین حال یک  فعال دیگر میراث فرهنگی و مدرس دانشگاه هم در رابطه با رویدادهای اخیری که باعث شده شیراز چندان در مناسبات فرهنگی فراملی سهمی نداشته باشد به خبرنگار مهر گفت: شیراز در پایتخت مدافع ندارد به بیان دیگر در پایتخت کسی از حقوق شیراز دفاع نمی کند.

هاشم صدق آمیز اضافه کرد: شهرهای بزرگ دیگر کشور در تهران افرادی را دارند که از منافع شهر و استانشان دفاع کند اما متاسفانه در پایتخت اگر فردی هم پیدا شود که بخواهد از منافع شیراز حمایت کند بیشتر سعی دارد منافع قوی و محلی خود را تامین کند.

این فعال میراث فرهنگی در عین حال از این موضوع نیز انتقاد کرد که شیرازی‌ها در اداره شیراز کمترین نقش و حضور را دارند و ادامه داد: قوم گرایی یکی از مشکلاتی شده که شیراز از حقوق خود عقب بماند.

وی ادامه داد: اساس هر شهر بزرگان آن هستند و زمانی که بزرگان شهر در تصمیم سازی ها نقش ایفا نکنند آن جامعه به حقوق خود نخواهد رسید.

صدق آمیز بیان کرد: تجربه ثابت کرده هر زمان بزرگان شهر ایفای نقش کرده اند شیراز هم به شکوفایی رسیده است.

سهم اندک شیراز از مناسبات فرهنگی جهان/ دلخوشی‌هایی که سراب است

وی از امامزاده ها، بافت تاریخی شیراز و باغات شهر به عنوان فرصتهای بزرگ گردشگری یاد کرد و گفت: به عنوان نمونه دفتر یونسکو بنا بود در شیراز راه اندازی شود و مراتب کار از سوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی نیز دنبال شد اما در میانه راه به نتیجه نرسید، طبیعتا این چنین اقداماتی شیراز را وارد مناسبات جهانی در حوزه فرهنگ می کند.

اما در عین حال مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در گفت و گو با خبرنگار مهر پیرامون سفر رییس موزه لوور پاریس به برخی شهرها از جمله اصفهان گفت: برنامه ریزی سفر این دسته از افراد به مرکز مربوط است و میراث فرهنگی نقشی در این رابطه ندارد.

مصیب امیری در پاسخ به اینکه «چرا میراث فرهنگی شرایط را برای حضور سفر رییس موزه لوور پاریس فراهم نکرد»، افزود: از تهران برای حضور وی در شیراز باید برنامه ریزی می شد که اینگونه نبود و فقط سفر به تبریز و اصفهان در برنامه ها بود.

وی ادامه داد: خیلی از هیئتها هستند که طی چند سال گذشته به شیراز آمده و به استانهای دیگر نرفته اند، نباید انتظار داشت که هر فردی به ایران می آید به شیراز سفر کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس بیان کرد: این هیئت ها بر اساس توافقات کلی و برحسب موضوع به هر استانی سفر می کنند.

امیری در پاسخ به این سوال که سالهاست شیراز در کسب عناوین و مناسبات فرهنگی جهانی و فرامنطقه ای عقب مانده، بیان کرد: اینطور نیست و شیراز هم بر اساس توانمندی های خود عناوینی را کسب کرده است.

به گزارش مهر، به هر حال آنچه مردم شاهد آن هستند، حضور کمرنگ شیراز در رویدادهای فرهنگی فرا منطقه ای است و شهرهایی که اساسا ظرفیتهای کمتری در این حوزه دارند گوی رقابت را از شیراز ربوده اند.

بر این اساس به نظر می رسد متولیان امر و به خصوص مسئولان ارشد استان چندان اعتقادی به معرفی شیراز در سطوح بین المللی ندارند و فرهنگ چندان در سیاستهای کاری آنها نمود پیدا نکرده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: