کد خبر: ۳۰۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۵ - ۰۲ فروردين ۱۴۰۰
کاهش تردد در جاده‌ها
رئیس پلیس راهور ناجا از کاهش ۳۰ درصدی تردد در جاده‌های کشور در مقایسه با مدت مشابه در ایام قبل از شیوع کرونا خبر داد.
قلم‌نیوز: سردار سیدکمال هادیانفر رییس پلیس راهور ناجا با تبریک فرارسیدن سال ۱۴۰۰ گفت:‌ امسال با توجه به شرایط شیوع کرونا، ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت بر ضرورت پرهیز از انجام سفرهای غیرضروری تاکید کردند و طبق آمارها نیز تا روز گذشته مردم تا حد زیادی به این تاکیدات توجه کردند و آمارها نشان می‌دهد میزان ترددها در مقایسه با دوره مشابه قبل از شیوع کرونا کاهشی ۳۰ درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه لازم است همچنان مردم به دستورالعمل‌ها توجه کرده و از انجام سفرهای غیرضروری خودداری کنند، افزود: شرایط آرامی در جاده‌ها حاکم است و حتی در برخی از معابر و جاده‌هایی که در گذشته شاهد ترافیک سنگین و پرحجم بودیم، ترافیک آرام و روان است.

رییس پلیس راهور ناجا با تاکید بر ضرورت پرهیز از سفر توضیح داد: اگر شهروندان به دلایل ضروری مجبور به سفر هستند باید توجه داشته باشند که حتما با سرعت مجاز و مطمئنه رانندگی کنند. از سبقت غیرمجاز پرهیز کنند و رانندگان حتما با توجه کافی به مسیر مقابل رانندگی کرده و قبل از حرکت، خواب و استراحت کافی داشته باشند و به هیچ عنوان در شرایط خستگی و خواب آلودگی پشت فرمان ننشینند. چراکه این چهار عامل مهم‌ترین علل تصادفات رانندگی است و با پیشگیری از آن می‌توان درصد قابل توجهی از تصادفات را کاهش داد.

هادیانفر بیان کرد:‌ تصادفات به دلیل خلوتی معابر شهری نیز کمی افزایش داشته که در این خصوص نیز لازم است شهروندان و به خصوص رانندگان توجه کافی به مقررات داشته باشند.

کمربند ایمنی برای تمام سرنشینان در جاده‌ها الزامی است

وی با تاکید بر اینکه تمامی سرنشینان خودروها اعم از خودروهای سواری شخصی، عمومی، اتوبوس و... باید کمربند ایمنی خود را ببندند، گفت:‌ تمام سرنشینان یک وسیله نقلیه باید در جاده کمربند خود را ببندند و پلیس در صورت رویت تخلفی در این زمینه با آن برخورد خواهد کرد. این اقدام در راستای حفظ جان سرنشینان مورد تاکید قرار گرفته است، چراکه بستن کمربند ایمنی احتمال آسیب‌دیدگی را در تصادفات کاهش می‌دهد.

رییس پلیس راهور ناجا به نقش استفاده از تلفن همراه در وقوع تصادفات نیز اشاره کرد و افزود:‌ یکی از مهم‌ترین عواملِ عدم توجه به جلو، استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی است. چک کردن یک پیامک یا گرفتن یک شماره سبب می‌شود که به اندازه ۲۰۰ متر خودرو بدون توجه راننده حرکت کند و این می‌تواند منجر به تصادف و همچنین حوادثی نظیر واژگونی، خروج خودرو از جاده و... شود.

هادیانفر به نقش مشارکت اجتماعی در کاهش تصادفات نیز اشاره کرد و ادامه داد:‌ کاهش تصادفات با مشارکت مردم امکانپذیر است و از این رو در تلاشیم با استفاده از ظرفیت فرهنگیاران و همیاران ترافیک، این مهم را تقویت کنیم.

وی درباره ابلاغ محدودیت‌های جدید در برخی از شهرها نیز اظهار کرد:‌ برابر آخرین مقررات ستاد ملی مقابله با کرونا وضعیت ۱۲ شهر قرمز و ۳۹ شهر نیز نارنجی اعلام شده که متاسفانه تعداد این شهرها افزایش داشته است، همان‌طور که قبلا اعلام کردیم، ورود پلاک‌های غیربومی به شهرهای دارای وضعیت قرمز یا نارنجی ممنوع بوده و خروج پلاک‌های بومی از آن نیز ممنوع است. میزان جریمه در شهرهای قرمز یک میلیون و در شهرهای نارنجی نیم میلیون تومان است.

رییس پلیس راهور ناجا درباره اینکه این جریمه هرچند ساعت یک بار ثبت می‌شود، گفت: این جریمه‌ها به ازای هر روز بوده و در هر روز که تردد خودرو از سوی دوربین‌ها یا ماموران ثبت شود، جریمه تردد غیرمجاز نیز ثبت خواهد شد.

هادیانفر درباره وضعیت خروج از شهرهایی که به تازگی به وضعیت قرمز یا نارنجی درآمده‌اند نیز اظهار کرد: از زمان ابلاغ وضعیت جدید، خودروهای دارای پلاک بومی اجازه خروج از شهر را ندارند. اما خودروهای دارای پلاک غیربومی ۷۲ ساعت فرصت دارند تا از شهر خارج شوند و در غیر اینصورت جریمه خواهند شد.

وی درباره ممنوعیت تردد شبانه نیز گفت:‌ این ممنوعیت برای تمام شهرهای کشور بوده و از ساعت ۲۱ تا سه بامداد تردد در معابر شهری ممنوع بوده و مشمول جریمه ۲۰۰ هزار تومانی خواهد شد.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: