کد خبر: ۳۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۳ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی از آماده كردن شرایط برای تك نرخی كردن ارز در نیمه دوم امسال خبر داد و گفت: اكنون فاصله نرخ ارز در بازار آزاد و مبادله ای بسیار كاهش یافته و فاصله زیادی با تك نرخی كردن ارز نداریم.
طیب نیا روز سه شنبه در حاشیه هشتمین كنفرانس بین المللی بازار سرمایه انسانی در جمع خبرنگاران درباره تك نرخی كردن ارز گفت: از مدت ها قبل، بحث درباره تك نرخی كردن ارز را شروع كردیم و بانك مركزی مشغول این كار بوده و مسائل مربوط به آن در ستاد اقتصادی دولت بررسی می شود. 
وی با ابرازامیدواری نسبت به اینكه هر چه سریع تر به سوی فراهم كردن شرایط پیش برویم ، ادامه داد: اكنون بخش عمده ای از كالاها براساس نرخ ارز آزاد مصاحبه می شود و فاصله ارز در بازار آزاد و ارز مبادله ای كاهش زیادی داشته است. 

**بازار سرمایه اسلامی
طیب نیا درباره بازار سرمایه اسلامی نیز گفت: ما جزو معدود كشورهایی هستیم كه تمام بازارهای مالی از جمله بازار پول و بازار سرمایه را براساس عقود اسلامی تنظیم كرده ایم. 
وی با بیان این كه در بحران مالی جهانی سال 2008 كشورهایی كه از ابزارهای مالی اسلامی استفاده می كردند با كمترین بحران مواجه شدند، اضافه كرد: سال گذشته برای نخستین بار اسناد خزانه اسلامی به ارزش 500 هزار میلیارد ریال و همچنین اوراق صكوك اجاره دولتی به ارزش پنج هزار میلیارد ریال منتشر شد. 
وی اضافه كرد: قصد داریم امسال بازار سرمایه را توسعه داده و بدهی های دولت را به اوراق تبدیل كنیم. 
طیب نیا با بیان اینكه برای تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی در پساتحریم به توسعه بازار سرمایه نیاز است، درباره حضور سرمایه گذاران خارجی در بورس افزود: در ماه های اخیر شاهد افزایش حضور خارجی ها در بورس هستیم كه به صورت روزانه اقدام به خرید و فروش می كنند. 
وی به دستاوردهای مثبت رشد ابزارهای جدید مالی اشاره كرد و گفت: نقش بازار سرمایه در تامین مالی در سال 1393 به میزان 300هزار میلیارد ریال( 30 هزار میلیارد تومان) بود كه در سال 1394 به یك هزار تریلیون ریال(100 هزار میلیارد تومان) افزایش یافت كه نشان دهنده رشد سه برابری است. 
وی با تاكید بر این كه در نظر داریم بانك محوری را در بازارهای مالی كشور از بین ببریم گفت: تامین مالی بلندمدت باید از طریق بازار سرمایه و تامین مالی كوتاه مدت و تامین مالی بنگاه های كوچك از طریق نظام بانكی انجام شود.
به گزارش ایرنا، هشتمین كنفرانس بین المللی بازار سرمایه اسلامی با عنوان «بررسی نهادهای مالی - اسلامی، عملكرد گذشته و چشم‌انداز آینده» با حضور 40 مهمان خارجی از كشورهایی مانند آلمان، روسیه، فرانسه، سوئیس، مالزی، كره جنوبی، چین، هند و یونان در هتل پارسیان آزادی برگزار شده است.
این نشست در روزهای ۱۴ و 15 اردیبهشت ماه با حضور اندیشمندان و صاحبنظران كشورهای مختلف آسیایی، اروپایی و آفریقایی در تهران برپاست.
هدف این همایش، شناساندن ابعاد اسلامی بازار سرمایه ایران و ظرفیت‌های بازار سرمایه اسلامی به جهان و همچنین معرفی ابزارهای نوین اسلامی در بازار سرمایه است.
ساختار و عملكرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری اسلامی، ریسك‌های مالی مرتبط با سرمایه‌گذاری در واحدهای صندوق‌های اسلامی، حاكمیت شرعی در نهادهای مالی اسلامی، نظام‌های قانون‌گذاری در حوزه صندوق‌های اسلامی و بانك‌های سرمایه‌گذاری و خدمات آنها در چارچوب منطبق با شریعت از مهم‌ترین‌ محورهای این همایش است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: