کد خبر: ۳۰۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۹ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
موسسه بروکینگز در یک نظرسنجی توصیفی نظر محققان برجسته و ارشد دانشگاهی را در خصوص سیاست های خاورمیانه ای بایدن جویا شده است.
قلم‌نیوز:اندیشکده بروکینگز طی یکی نظرسنجی مسائل دیگر خاورمیانه را از محققان در زمینه خاورمیانه پرس و جو کرده است. ۱۲۹۳ محقق در این نظرسنجی شرکت کرده اند که تا کنون ۵۲۱ نفر از آنها چیزی حدود ۴۰% از کل نفرات به سوالات پاسخ داده اند. بروکینگز نظر کارشناسان و اینکه چه اتفاقی از دید آنها رخ خواهد داد را از آنان جویا نشده بلکه به سوالات توصیفی روی آورده است. این نظر سنجی برای ارزیابی آنها از منطقه در حال حاضر وجود دارد و ممکن است یک دهه دیگر وجود داشته باشد. در مورد ترجیحات آنها در مورد نتایج یا سیاست ها سوال نشده است.

نتایج این نظرسنجی تصویری جذاب از خاورمیانه را به تصویر می کشد و بینش های ارزشمندی که دولت بایدن ـ گفته است هدف آن جدی گرفتن نظرات کارشناسان است - ممکن است به عنوان سیاست خارجی ایالات متحده برای منطقه در نظر گرفته شود.

شاید سرسختترین یافته این نظرسنجی ارزیابی جمعی از درگیری های اسرائیل و فلسطین باشد. اکثریت قاطع ، ۵۹٪ ، واقعیت فعلی اسرائیل و فلسطینیان را "واقعیت یک کشور مشابه آپارتاید" توصیف می کنند. علاوه بر این، ۷٪  آن را دولت نابرابر، اما شبیه آپارتاید نمی دانند. فقط ۲٪ اوضاع را اشغال موقت کرانه باختری و غزه توسط اسرائیل توصیف می کنند. ۳۰٪ وضعیت فعلی را اشغال نیمه دائمی اسرائیل توصیف می کنند.

در حالی که دولت بایدن احتمالاً به دنبال آغاز دیپلماسی است، این کارشناسان امید چندانی برای دستیابی به راه حل دو دولت ندارند. در این بررسی ، ۵۲٪ می گویند که چنین نتیجه ای دیگر امکان پذیر نیست، در حالی که ۴۲٪ آن را طی ۱۰ سال آینده بعید می دانند. فقط ۶٪ آن را در دهه آینده محتمل می دانند.

این انتظارات به طور ویژه ناخوشایند است زیرا بدون چشم انداز اسرائیل جداگانه و فلسطین جداگانه ، ۷۷٪ انتظار دارند واقعیتی مشابه با یک کشور مشابه آپارتاید را ببینند، در حالی که ۱۷٪ دیگر انتظار واقعیتی با یک دولت با وجود افزایش نابرابری ها را دارند، که شبیه آپارتاید نیست. تنها ۱٪ انتظار دارد که شاهد یک دولت دو ملیتی با حقوق برابر برای همه باشد.

ایران و توافق هسته ای

بازگشت ایالات متحده آمریکا به توافق هسته ای با ایران همانطور که در حال حاضر نوشته شده است، احتمال دستیابی ایران به سلاح هسته ای در دهه آینده را کمتر می کند ـ این همان چیزی است که ۷۵ درصد از پاسخ دهندگان  این نظرسنجی می گویند.  ۲۱٪ می گویند بازگشت به برجام تفاوت واقعی نخواهد داشت ـ فقط ۲٪ می گویند بازگشت به توافق دستیابی ایران به سلاح هسته ای را محتمل تر می کند.

آنچه که شاید تعجب آور نیست محققان با اقدام نظامی علیه ایران و یا ادامه فشار حداکثری دولت ترامپ مخالف هستند. شکاف اصلی در مورد تاکتیک ها بود: ۶۷% می گویند بازگشت سریع ایالات متحده به برجام قبل از پرداختن به سایر مسائل به منافع ایالات متحده کمک می کند، در حالی که ۲۳٪ ترجیح می دهند ابتدا درباره توافقی بزرگ مذاکره کنند از جمله موشک های بالستیک و سیاست های منطقه ای در همسویی با متحدان مانند اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی.

بهار عربی

اکثریت محققان می گویند که این خیزشها همچنان فعال است: ۳۰ درصد انتظار دارند موج دیگری از اعتراضات گسترده در دهه آینده انجام شود ، در حالی که ۴۶ درصد می گویند که این قیام ها همچنان به اشکال مختلف ادامه دارد. فقط ۷٪ فکر می کنند که خیزش ها تمام شده و از بین رفته اند، در حالی که ۱۷٪ فکر می کنند که احتمالاً حداقل برای یک دهه تکرار نخواهند شد. اما آیا آنها اهمیتی داشتند؟  ۵۴٪ ، تأثیر آنها را قابل توجه توصیف می کنند، اما تحول آفرین نیستند. برای ۲۹٪ ، خیزش ها تحول آفرین بود، در حالی که ۱۷٪ آنها را به عنوان یک اختلال موقت با تأثیر طولانی مدت تلقی می کنند.

در خصوص آمریکا و خاورمیانه چطور؟

تنها ۳٪ از محققان ایالات متحده را در خاورمیانه امروز قوی تر در مقایسه با یک دهه پیش می دانند، در حالی که ۷۵٪ ایالات متحده را ضعیف تر می دانند. کاملاً قابل توجه؛ تنها ۳۸٪ هنوز ایالات متحده را به عنوان تنها قدرت خارجی غالب در منطقه می دانند. این اساساً مربوط به رقابت روسیه نیست - فقط ۸٪ یک منطقه دو قطبی به سبک جنگ سرد را می بینند. اکثریت کمی (۵۴٪) منطقه را چند قطبی می دانند و تعدادی از قدرت های بزرگ برای نفوذ و قدرت رقابت می کنند. برای کسانی که همچنان معتقد به برتری در ایالات متحده هستند، این نتایج باید چشمان آنها را باز کند.

محققان همچنین احیای برتری ایالات متحده را نمی بینند. با نگاه به جلو ، تنها ۱۰٪ انتظار دارند که ایالات متحده یک دهه دیگر قدرتمندتر شود. این لزوماً به معنای سقوط ناگهانی نیست: ۴۸ درصد انتظار دارند که ایالات متحده طی یک دهه ضعیف تر باشد، در حالی که ۴۱% انتظار دارند تقریباً همان وضعیت فعلی باشد. به طرز جالب توجهی، محققان در مورد اینکه آیا اهمیت کشورهای خارجی در آنچه در خاورمیانه اتفاق می افتد به طور کلی کاهش یافته است، اتفاق نظر ندارند: چهل و دو درصد می گویند قدرت های خارجی همان میزان نفوذ یک دهه قبل را دارند، ۲۹٪ می گویند آنها نفوذ بیشتری دارند و ۲۸٪ می گویند نفوذ کمتری دارند.

چه چیزی در انتظار خاورمیانه و ایالات متحده است؟ دولت بایدن سیگنال داده که برای جلوگیری از بلایا به حرف کارشناسان گوش فرا می دهد. مانند جنگ ۲۰۰۳ عراق. این نظرسنجی بی نظیر می تواند به سیاست گذاران جدید ایالات متحده کمک کند تا واقعیت های خاورمیانه را درک کنند، زیرا محققان منطقه آنها را مشاهده می کنند.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: